جریمه مالی در انتظار یک بانک اروپایی دیگر

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع آگاه خبر داد آمریکا احتمالا تا هفته آینده با بانک فرانسوی کردیت اگریکول در خصوص نقض تحریمهای ایران و سودان به توافق می‌رسد.

عصر بانک؛دو منبع آگاه که مایل نبودند نامشان فاش شود، به خبرگزاری فرانسه گفتند مذاکرات میان این بانک فرانسوی و وزارتخانه‌های دادگستری و خزانه داری، بانک مرکزی آمریکا و دپارتمان خدمات مالی نیویورک که رگولاتورهای اصلی آمریکا هستند، به چارچوب تفاهمی نزدیک شده است.

 

به گفته این منابع، این بانک ناچار نخواهد شد برای مبادلات دلاری که برای کشورهای تحت تحریم آمریکا انجام داده است، به اتهامات کیفری اقرار کند.

 

اما منابع دیگر اوایل ماه سپتامبر اظهار کرده‌اند این بانک ممکن است حدود یک میلیارد دلار جریمه شود.

 

مقامات آمریکایی کردیت اگریکول را متهم کرده‌اند نقل و انتقال میلیاردها دلار پول متعلق به نهادهای کشورهای تحت تحریم آمریکا شامل سودان، کوبا و ایران را در فاصله سال 2003 تا 2008 انجام داده است.

 

دپارتمان خدمات مالی نیویورک که بر شعبه‌های بانکهای خارجی نظارت می‌کند، کردیت اگریکول را برای اخراج کارمندانی که در انجام این مبادلات مشارکت داشته‌اند تحت فشار قرار داده است.

 

کردیت اگریکول و دپارتمان خدمات مالی نیویورک در تماس خبرگزاری فرانسه حاضر به اظهارنظر در این باره نشدند اما کردیت اگریکول اعلام کرد در تحقیقات همکاری می‌کند.

 

به گفته منابع آگاه، این بانک به تحقیقات داخلی از مبادلات دلاری "کردیت اگریکول سی آی بی" که بازوی بانکداری سرمایه گذاری و شرکتی این بانک است دست زده است. شعبه‌های "کردیت اگریکول سی آی بی" که در خصوص ادعاهای نقض تحریمهای آمریکا زیر ذره بین رفته‌اند در لندن، پاریس، سنگاپور و ژنو مستقر هستند.

 

بانک فرانسوی بی ان پی پاریبا اوایل امسال به اتهام نقض تحریمهای مشابه و پس از تحقیقات طولانی آمریکا از بانکهای اروپایی در مورد انجام مبادلات دلاری برای کشورهای تحت تحریم، به پرداخت 8.9 میلیارد دلار جریمه محکوم شد.

 

دردسر کردیت اگریکول از سال 2007 و زمانی آغاز شد که وزارت دادگستری آمریکا شروع به مجازات شرکت‌هایی کرد که بی‌اعتنا به تحریمهای وضع شده، با کشورهای تحت تحریم از جمله ایران، سودان و کوبا همکاری می‌کردند. مقامات آمریکایی پس از شرکتهای صادرکننده تجهیزات، به سراغ بانکهایی رفتند که فاینانس تجارت با کشورهای تحت تحریم را تامین می‌کردند یا مبادلات مالی معاملات را انجام می‌دادند.

 

ده‌ها بانک بین‌المللی که بیشتر آنها اروپایی هستند با جریمه‌های سنگین آمریکا که از سال 2009 به حدود 14 میلیارد دلار بالغ شده است، از ورود به ایران باز داشته شده‌اند و این جریمه‌های سنگین باعث واهمه صنعت بانکی از همکاری با ایران شده است. بانکهایی که هدف جریمه مقامات آمریکایی قرار گرفته‌اند معمولا متهم شده‌اند آگاهانه به جابجایی میلیونها دلار پول از طریق سیستم مالی آمریکا برای کشورهای تحت تحریم پرداخته اند.

 

 

/ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.