جدول/ برآیند صفردرنوسان قیمت سهام

روز گذشته شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران، رشد ضعیف 6 واحدی را در کارنامه خود به ثبت رساند و برای دومین روز معاملاتی متوالی رنگ سبز به خود دید. به این ترتیب در حال حاضر شاخص به رقم 61 هزار و 568 واحد رسیده و نوسانات ضعیفی را طی روزهای اخیر تجربه می‌کند.

عصر بانک؛از میان صنایع بورسی روز دوشنبه،17 صنعت با تغییرات مثبت شاخص تا سطح حداکثر 9/ 1 درصد روبه‌رو شدند و در شرایط عدم تغییر شاخص 4 صنعت، تعداد 16 گروه ریزش شاخص تا سطح 8/ 1 درصد را تجربه کردند. در حالی که بالاترین حجم معاملات در این روز به دو گروه بانک و خودرو اختصاص داشت، اما بیشترین ارزش معاملات به نام دو صنعت مواد غذایی (به جز قند) و بانک ثبت شد.

 

در شرایطی که چشم‌انداز اغلب صنایع بزرگ و مهم بورسی مانند خودرو، پالایشی‌ها، پتروشیمی، بانک و… به کمک لغو تحریم‌ها در پساتحریم روشن و امیدوارکننده است، اما در حال حاضر به دلیل رکود اقتصادی کشور و ابهامات این صنایع متاثر از برخی مصوبه‌های دستوری، این صنایع شرایط نامساعدی را به لحاظ سودآوری و بی‌رغبتی سهامداران در کوتاه‌مدت تجربه می‌کنند.

 

چشم‌انداز دوگانه پالایشی‌ها

 

روز گذشته گروه پالایشی‌ها به رغم افت 1/ 0 درصدی شاخص در 7 روز معاملاتی قبل با رشد 19/ 0 درصدی روبه‌رو شد. از ابتدای سال تاکنون نیز این صنعت بزرگ بورسی کاهش 5/ 2 درصدی شاخص را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

 

در میان نمادهای معاملاتی فعال در این گروه، پالایش نفت اصفهان علاوه بر اینکه بیشترین رشد قیمتی را به میزان 72/ 0 درصد ثبت کرد، در میان 10 نماد اول بورس نیز که بالاترین تاثیر کاهشی یا افزایشی را بر شاخص کل دارند در رده پنجم ایستاد و حدود 8 واحد تاثیر مثبت بر نماگر بازار گذاشت.

 

مهرزاد منتظری، کارشناس بازار سهام درخصوص شرایط کلی صنعت پالایش می‌گوید: تداوم ابهامات پالایشی‌ها به دلیل تعیین دستوری قیمت‌های نفت خام و فرآورده‌ها از سوی شرکت ملی پالایش و پخش به شرکت‌های فعال در این صنعت موجب شده تا به رغم سودده شدن شرکت‌های پالایشی در سطح جهان در شرایط ریزش قیمت نفت، در داخل با کاهش معنادار حاشیه سود این دست شرکت‌ها روبه‌رو باشیم.

 

وی ادامه می‌دهد: میانگین قیمت نفت در فصل تابستان افت بیش از 15 درصدی را نسبت به فصل بهار تجربه کرده است و از آنجا که پالایشی‌ها موجودی اول دوره خود را گران‌تر خریده‌اند و در ادامه به دلیل افت قیمت نفت مجبورند قیمت فرآورده‌های خود را ارزان‌تر به فروش برسانند، بنابراین پیش‌بینی می‌شود در گزارش‌های 6 ماهه و حتی 9 ماهه شاهد تعدیل منفی سود پیش‌بینی شده از سوی این شرکت‌ها باشیم که این مساله در ادامه تاثیر منفی دیگری بر قیمت سهام پالایشی‌ها خواهد داشت.

 

در این روز پالایش نفت بندرعباس نیز بیشترین میزان حجم و ارزش معاملات را به نام خود ثبت کرد. حدود 93 درصد فروش و 35 درصد از خرید سهام شبندر توسط سهامداران حقیقی در بورس تهران صورت گرفت.

 

در گروه فرآورده‌های نفتی به تازگی آمار تولید و فروش 5 ماهه پالایشگاه لاوان که یک شرکت فرابورسی است با اعلام فروش 100 درصدی 5 نوع محصول منتشر شده است. پالایشگاه لاوان که مانند دیگر پالایشگاه‌های حاضر در بورس و فرابورس در سال جاری با چالش‌های بیشتری مواجه و مجبور به اعلام زیان 495 ریالی هر سهم در سال مالی جاری شده است، اعلام کرده طی 5 ماه اول سال در برابر تولید بیش از یک میلیون و 210 هزار تنی 5 محصول گاز مایع، بنزین، نفتا، نفت گاز و نفت کوره، قادر به فروش بیش از یک میلیون و 276 هزار تن شده است.

 

روزهای سخت سنگ‌آهنی‌ها ادامه دارد

 

گروه استخراج کانه‌های فلزی روز گذشته با افت 01/ 0 درصدی شاخص روبه‌رو شده و در 7 روز کاری گذشته نیز این صنعت تغییرات نزولی شاخص را به میزان 9/ 0 درصد تجربه کرده است. شرایط ضعیف بازارهای جهانی مواد معدنی، افت ادامه‌دار قیمت‌ها و کاهش صادرات مواد معدنی ایران به خصوص سنگ‌آهن به دیگر کشورها به موازات مشکلات داخلی شرکت‌های فعال در این زمینه، مهمترین چالش‌های حال حاضر این صنعت به شمار می‌روند که موجب شده چشم‌انداز سودآوری این صنعت با ابهاماتی برای سهامداران آن روبه‌رو باشد. این شرایط به خصوص پس از مصوبه کاهش 3 درصدی قیمت فروش گندله به واحدهای فولادی رنگ و بوی جدی‌تری به خود گرفته و مشکلات دوقلوهای سنگ‌آهنی را دو چندان کرده است.

 

جدیدترین آمار گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد صادرات سنگ‌آهن دانه‌بندی کشور طی 5 ماهه نخست سال جاری، 41 درصد کاهش یافته است. شواهد حاکی از آن است کاهش ارزشی و وزنی صادرات سنگ‌آهن به دلایل مختلفی نظیر ریزش شدید قیمت جهانی این ماده معدنی ناشی از افت تقاضا و کاهش تولید جهانی فولاد به ویژه در چین و توقف تولید برخی معادن داخلی سنگ‌آهن به دلیل عدم امکان رقابت در شرایط فعلی بازار جهانی رخ داده است. در همین حال تحلیلگران جهانی نیز معتقدند افزایش فشار بر کارخانه‌ها و نبود سوددهی موجب شده هر بهبود قیمتی در بازار سنگ‌آهن ناچیز و محدود بوده و در آینده انتظار برای ریزش دوباره قیمت این ماده معدنی چندان دور از ذهن نباشد.

 

روز گذشته در گروه استخراج کانه‌های فلزی معادن بافق بالاترین افزایش قیمت را در معاملات این روز تجربه کرد. بالاترین حجم و ارزش معاملات نیز به نماد «ومعادن» اختصاص داشت. حدود 57 درصد از فروش سهام توسعه معادن و فلزات توسط سهامداران حقیقی صورت گرفت. در سمت مقابل نیز 6/ 31 درصد از خرید سهام این شرکت به معامله‌گران حقوقی اختصاص داشت. اخیرا مدیرمالی و اقتصادی هلدینگ توسعه معادن و فلزات درباره شرایط کنونی بزرگترین هلدینگ معدنی بورس گفته بود: شرکت‌های چادرملو، گل گهر و فولاد صبانور حدود 80 درصد از ارزش پرتفولیوی معادن و فلزات را به خود اختصاص داده‌اند، بنابراین رخدادهایی همچون تعیین بهره مالکانه سنگین برای بهره‌برداری از معادن در کنار تصمیماتی همچون کاهش دستوری قیمت گندله آهن و همچنین شرایط اقتصادی موجود سبب شد تا قیمت سهام این شرکت از عدد 1000 تومان در زمستان سال 92 به حدود 100 تومان در شرایط کنونی برسد.

 

مرتضی علی‌اکبری درباره احتمال ترمیم قیمت سهم نیز بیان کرد: با تداوم ابهامات موجود به ویژه مشخص نشدن پرونده کاهش قیمت گندله فعلا نمی‌توان درباره بهبود وضعیت سهام این هلدینگ در بورس تهران صحبت کرد و حقوقی‌های بازار سهام نیز برای حمایت از سهم، نقدینگی لازم و کافی را ندارند.

 

روزهای روشن در انتظار ساختمان‌سازی؟

 

گروه انبوه‌سازی، املاک و مستغلات روز گذشته سومین صنعتی بود که بیشترین افزایش رقم شاخص تا حدود 7/ 1 درصد را تجربه کرد. در 7 روز معاملاتی گذشته نیز این صنعت بورسی با رشد شاخص به میزان 8/ 1 درصد روبه‌رو شده است.

 

صحبت‌هایی که اخیرا درخصوص رونق بازار مسکن در سال آینده شنیده می‌شود، در کنار انتشار گزارش‌های مثبت اغلب شرکت‌های انبوه‌سازی فعال در این صنعت که بر افزایش فروش و بعضا رشد سودآوری برای سال مالی منتهی به پایان شهریور 95 تاکید کرده‌اند، موجب شده سرمایه‌گذارانی که به دنبال خرید سهام ارزشی هستند و دید بلندمدت دارند به دنبال خرید سهام در بخش املاک و مستغلات باشند که به این ترتیب شاهد افزایش قیمت و شاخص این گروه در روزها و هفته‌های اخیر هستیم.

 

روز گذشته نیز رئیس کانون سراسری انبوه‌سازان مسکن از موافقت ضمنی بانک مسکن با پرداخت وام 100 میلیون تومانی ساخت و قابل انتقال به خریداران خبر داد. جمشید برزگر در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه پیشنهاد ما برای شهرهای بزرگ و به خصوص تهران وام 120 میلیون تومانی بوده است، ‌گفت: این وام قرار است به انبوه‌سازانی که عضو کانون انبوه‌سازان و دارای پروانه صلاحیت از وزارت راه و شهرسازی هستند، بدون سپرده‌گذاری پرداخت شود و قرار است بانک مسکن به پروژه‌هایی که 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارند این وام را در چند قسط پرداخت کنند.

 

از سوی دیگر در حالی که سقف تسهیلات اعطایی بانک‌ها برای خرید وام مسکن نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته اما برخی کارشناسان امیدوارند بانک مرکزی که پیشنهاد بانک مسکن مبنی بر افزایش سقف وام اوراق مسکن تا سقف 60 میلیون تومان را در دست بررسی دارد، با گذشت یک سال از این پیشنهاد با آن نیز موافقت کرده و به این ترتیب خوش‌بینی‌ها را برای رونق دوباره خریدو فروش و به تبع ساخت و ساز مسکن افزایش دهد. سقف کنونی وام اوراق مسکن 35 میلیون تومان است و احتمال دارد که برای مراکز استان‌ها سقف این وام 50 میلیون و برای سایر شهرها 40 میلیون تومان باشد.

 

روز گذشته سرمایه‌گذاری شاهد بالاترین افزایش قیمت را به میزان 18/ 4 درصد تجربه کرد. بالاترین حجم و ارزش معاملات نیز در اختیار «ثشاهد» قرار داشت. بیش از 80 درصد از خرید و فروش این نماد توسط سهامداران حقیقی در بورس اوراق بهادار تهران صورت گرفت.

 

گروه خدمات فنی و مهندسی قرمزپوش شد

 

روز گذشته تحت تاثیر افت 28/ 0 درصدی قیمت «رمپنا» شاخص گروه خدمات فنی و مهندسی 27/ 0 درصد کاهش پیدا کرد و این صنعت در میان 10صنعتی که با بیشترین میزان ریزش شاخص روبه‌رو شده بود در رده هشتم ایستاد. در نماد معاملاتی رمپنا سهامداران حقوقی تحرکات بیشتری نسبت به حقیقی‌ها در سمت خرید و فروش سهام داشتند به‌طوری که حدود 76 درصد از فروش و 87 درصد از خرید سهام گروه مپنا به معامله‌گران حقوقی اختصاص داشت. از دوشنبه هفته گذشته یعنی 30 شهریورماه تا یکشنبه 5 مهرماه حدود 3 میلیون سهم به نفع سهامداران حقوقی در این نماد تغییر مالکیت یافته است.

 

رشد ضعیف ماشین‌آلات و تجهیزات در میانه هفته

 

در میان 17 صنعت مثبت بورسی در روز قبل، صنعت ماشین‌آلات و تجهیزات به‌عنوان یکی از صنایع کوچک بورسی رشد ضعیف 02/ 0 درصدی را تجربه کرد. در 7 روز معاملاتی گذشته نیز این گروه 1/ 0 درصد رشد کرده است. در میان نمادهای معاملاتی فعال در این صنعت سهام تکنوتار با بالاترین رشد قیمتی در حدود 13/ 3 درصد روبه‌رو شد. سهام شرکت سرماآفرین نیز بیشترین ریزش قیمت به میزان 3/ 2 درصد را تجربه کرد. کمباین‌سازی ایران با نماد معاملاتی «تکمبا» بیشترین حجم و ارزش معاملات را به نام خود ثبت کرد. کل سهام این شرکت توسط معامله‌گران حقیقی در این روز دست به دست شد. اواخر شهریور‌ماه شرکت کمباین‌سازی ایران با انتشار عملکرد سه ماهه خود اعلام کرد در این دوره مبلغ 7 ریال سود به هر سهم اختصاص داده و به11 درصد از پیش‌بینی‌هایش رسیده است. شرکت کمباین‌سازی ایران پیش‌بینی درآمد هر سهم برای سال مالی منتهی به 29 اسفند ماه 94 را با سرمایه یک هزار و 723 میلیارد و 27 میلیون ریال مبلغ 61 ریال اعلام کرده است و در دوره سه ماه منتهی به 31 خرداد ماه 94 با اختصاص 7 ریال سود به ازای هر سهم معادل 11 درصد از پیش‌بینی‌هایش را پوشش داد. بر اساس این گزارش «تکمبا» در دوره سه ماه نخست امسال معادل 17 درصد از فروش و بهای تمام شده کالای فروش رفته و 16 درصد از سود ناخالص، 15 درصد از سود عملیاتی و 11 درصد از سود خالص را محقق کرده است.

 
 
 
/دنیای اقتصاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.