اشتباه‌های رایجی که کسب‌و‌کار اینترنتی را از بین می‌برند

اگر کسب‌و‌کار شما رتبه پایین‌تری را در جست‌وجوی گوگل دارد، به این معنی است که کسب‌و‌کار آنلاین شما توسعه نخواهد یافت.

عصر بانک؛رایانش ابری، شبکه‌های اجتماعی و داده‌های بزرگ مفاهیم و گرایش‌های جدید دیجیتالی هستند که به کسب‌و‌کارهای بزرگ و کوچک در طول دهه‌های آینده شکل می‌دهند. آمادگی دیجیتالی، یک هماهنگ‌کننده است که اجازه رقابت به برندها و کسب‌و‌کارهای محلی در قرن 21 را می‌دهد. به عنوان یک صاحب کسب‌و‌کار اینترنتی، آیا تلاش می‌کنید حضور دیجیتالی خود را مدیریت کنید؟  در ادامه اشتباه‌های رایج کسب‌و‌کارهای کوچک اینترنتی را که ممکن است به کارشان صدمه بزند، عنوان می‌کنیم. این اشتباهات را در کسب‌وکار اینترنتی خود مرتکب نشوید:

1) نداشتن پایگاه داده‌های مشتریان برای برقراری ارتباط ایمیلی

اگر به نگهداری پایگاه داده‌های (database) مشتریان اهمیت نمی‌دهید، نه ‌تنها مشتریان بالقوه خود را از دست می‌دهید، بلکه در برقراری ارتباط خصوصی با مشتریان فعلی خود نیز شکست می‌خورید. برای مثال ممکن است برخی مشتریان علاقه‌مند باشند که به‌صورت دوره‌ای به سایت شرکت شما سر بزنند و از طریق آدرس ایمیل‌شان وارد سایت شما بشوند، اما اگر یک مرتبه از این کار دست بکشند، دیگر طرفداری که سایت را پیگیری کند وجود نخواهد داشت.  یکی از بهترین روش‌ها برای نگه داشتن مشتری، گرفتن آدرس ایمیل و شماره موبایل آنها (در صورت امکان) برای ذخیره در پایگاه داده‌ها و ارسال اطلاعات به روز به‌صورت منظم برای آنها است. اطلاعاتی در مورد فروش و تخفیف‌های شگفت‌انگیزی که ممکن است داشته باشید. مشتری‌هایی که مراجعه مجدد دارند را پیگیری کنید، این افراد نماینده خوبی برای کیفیت خدمات ارائه شده در کسب‌و‌کار شما هستند.

2) ناتوانی در هدایت فروش درون رسانه‌های اجتماعی 

اگر زمان زیادی را برای توسعه کار از طریق شبکه رسانه‌های اجتماعی صرف می‌کنید، ولی مسیر فروش مناسبی ندارید که لیست‌های ایمیل را به دست آورید، پس احتمالا تعداد زیادی از مشتریان باارزش خود را از دست می‌دهید. وقتی در یک شبکه تجاری روی پایگاه‌هایی مانند فیس‌بوک، پینترست، توییتر و گوگل پلاس محصولات خود را به اشتراک می‌گذارید و منابع رایگانی را عرضه می‌کنید، حتما باید از طریق یک سیستم جمع آوری ایمیل ارتباط برقرار کنید. 

3) ناتوانی در ایجاد محتوای دیجیتالی برای علاقه‌مند کردن مشتری

اقدام سریع به ایجاد محتوای رسانه‌های اجتماعی برای موفقیت هر کسب‌وکاری حیاتی است. مدل سنتی ایجاد محتوای دیجیتالی یا از طریق به‌کارگیری سازمان‌ها یا از طریق استفاده از منبع داخلی اختصاصی است. ایجاد محتوای حرفه‌ای و جست‌وجوی سریع محتوا برای شرکت‌های دیجیتالی نیاز به صرف زمان و پول دارد و این کار را مشکل می‌سازد. شرکت می‌تواند با سرمایه‌گذاری قابل توجه در ایجاد محتوا به‌طور مداوم مشتریان را از رسانه‌های اجتماعی یا جست‌وجوی اینترنتی جذب کند. اگر کسب‌و‌کاری روی توسعه محتوا تمرکز کند، می‌تواند همواره مشتریان اینترنتی جذب کند. 

4) ارائه نکردن تسهیلات برای خریدهای آنلاین

اگر همچنان از طریق ارتباط تلفنی با مشتریان ارتباط برقرار می‌کنید یا به‌منظور اهداف تجاری خود یک وب‌سایت دارید بدون اینکه فروشگاه الکترونیکی داشته باشید، نمی‌توانید نیاز‌های مشتریان بالقوه خود را برآورده سازید. برای این کار به فضای بیشتری نیاز دارید. مشتریان شما برای خرید از فروشگاه نیاز به تسهیلات دارند. تاسیس یک فروشگاه الکترونیکی برای ارائه و دیده شدن محصولات و خدمات، مشتریان را تشویق می‌کند که دائما به شما مراجعه کنند.

5)  بازخورد نگرفتن از جامعه

آیا بیش از 6 ماه است که تعداد مشتریان شما افزوده نشده است؟ اشتباه شما این است که با مشتریان تعامل ندارید یا سخن و تبلیغات خود را به گوش تعداد بیشتری از افراد جامعه نمی‌رسانید تا بازخورد بیشتری دریافت کنید. در اینجا نیاز است دستورالعمل‌هایی را به‌کار ببرید. به مجموعه مشتریان خود ایمیل بفرستید و از آنها بخواهید کسب‌و‌کار شما را ارجاع دهند. می‌توانید همین کار را با رسانه‌های اجتماعی برای بازار غیرمستقیم هم انجام دهید. روش خوب دیگری که برای بازخورد گرفتن وجود دارد، پیشنهاد تخفیف به مشتری برای تبلیغ محصول به دوستان‌شان است. این روش مقداری توجه و اعتبار به همراه خواهد داشت.

6) مراقبت نکردن از اطلاعات کامپیوتر خود

حقیقت این است که گهگاهی ما اطلاعات مربوط به کسب‌و‌کارمان، مانند ارقام حسابداری، پایگاه اطلاعات مشتری و لیست محصولات را در کامپیوتر ذخیره می‌کنیم اما از آن فایل پشتیبان (backup) تهیه نمی‌کنیم. شما هرگز نمی‌دانید بدشانسی چه زمانی روی خود را برای ما نمایان می‌کند و باعث از دست رفتن اطلاعات ما می‌شود. همیشه اطلاعات خود را در بیش از یک محل ذخیره کنید و از طریق نصب نرم‌افزار آنتی ویروس روی کامپیوترتان از این اطلاعات محافظت کنید.

7) نداشتن جست‌وجوی آنلاین

در صورتی که وب‌سایت داشته باشید، آیا توسط افراد مناسب جست‌وجو می‌شوید؟ وب‌سایت خود را بهینه‌سازی کنید، همین‌طور عناوین محتوا، متون و تصاویر نیز نیاز به بهینه‌سازی دارند. شما به عنوان یک صاحب کسب‌و‌کار، نیاز به شرکت فعالانه در جامعه آنلاین دارید. صفحه گوگل پلاس خود را بسازید و محتوای مربوط برای جذب مشتری‌های درست و مناسب با فعالیت خود را برای وب‌سایت تهیه کنید. 

 

8) سازگار نکردن وب‌سایت با موبایل 

شرکت گوگل از مشتری‌های خود می‌خواهد که «محتوای وب‌سایت خود را نه‌تنها مربوط و بجا، بلکه برای خواندن آسان بر روی صفحه‌های موبایل کوچک مناسب تهیه کنند.» بررسی‌ها نشان می‌دهد که 61 درصد مشتریان تمایلی ندارند از وب‌سایت‌هایی بازدید کنند که سازگاری با موبایل ندارند؛ زیرا منجر به کندی بارگیری و ایجاد مشکل در خواندن محتوای آن می‌شود. علاوه‌بر آن، موسسه TechCrunch اعلام کرده که 44 درصد از 500 شرکت لیست مجله فورچون در تست سازگاری با موبایل رد شده‌اند. این موضوع کاملا به ماهیت ریسک «سازگاری با موبایل» اشاره دارد. وب‌سایت گوگل یک ابزار جدید رایگان را برای انجام «تست سازگاری با موبایل» ارائه کرده است که به شما می‌گوید وب‌سایت شما تا چه اندازه با گوشی‌های موبایل سازگاری دارد و چه چیزی برای آماده شدن الگوریتم جست‌وجوی جدید نیاز دارد.

9) غیرقابل مشاهده بودن برای موتورهای جست‌وجو

اگر کسب‌و‌کار شما رتبه پایین‌تری را در جست‌وجوی گوگل دارد، به این معنی است که کسب‌و‌کار آنلاین شما توسعه نخواهد یافت و شما راه زیادی را برای رسیدن به رتبه بالا خواهید داشت. وقتی که در جست‌وجوی گوگل قابل مشاهده نیستید، بر روی اعتبار شرکت شما یک علامت سوال قرار می‌گیرد و پتانسیل جذب مشتری از طریق جست‌وجو را کاهش می‌دهد. عناوین محتوا را بهینه‌سازی کنید، محتوانویسی و صفحه‌آرایی را برای وب‌سایت انجام دهید.

اکنون که از اشتباهات رایج در کسب‌و‌کار آنلاین آگاه شده‌اید، می‌توانید هرکدام از آنها را که بر کسب‌و‌کار شما تاثیر می‌گذارد، شناسایی کنید.
 

 

نویسنده: Chaitra Vedullapalli 

مترجم: شهلا زمانی

/دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.