چرا یارانه شهریور با تاخیر واریز شد؟

آخرین آمارها حکایت از حذف یارانه دو میلیون نفر داشته است اما در کنار آن اخبار تکمیلی حاکی از آن بوده که بسیاری از حذف شدگان با ثبت اعتراض خود، خواستار دریافت مجدد یارانه‌ها شده‌اند.

عصر بانک؛مصیبت عظما در واریز یارانه‌ها توان دولت را گرفته به نحوی که یارانه شهریور ماه با تاخیری بیش از همیشه و در روز 29 شهریور واریز شد. این در حالی است که پیش از این دولت در بدترین حالت یارانه‌ها را تا 22 یا 24 هر ماه واریز می‌کرد. اما دلیل این تاخیر چیست؟

 

یارانه 45 هزار و 500 تومانی هر فرد صبح امروز (یکشنبه 29 شهریور ماه) به حساب سرپرستان خانوار واریز و قابل برداشت شد. واریز این ماه یارانه‌ها اما با تاخیر بسیار زیادی همراه بودY به نحوی که یارانه شهریور درست دو روز مانده به اتمام این ماه واریز شد. اما دلیل چیست؟

وزیر اقتصاد چندی پیش یارانه‌ها را مصیبت عظما خوانده و گفته بود: یکی از مشکلات جدی این است که دولت باید ماهانه سه هزار و 400 میلیارد تومان یارانه بپردازد و شب‌هایی که قرار است یارانه بپردازیم شب عزای دولت است.

 وزیر نفت هم به سختی و فشار بسیار زیاد پرداخت یارانه‌ بر دولت اشاره کرده و گفته بود: بسیاری از شب‌ها از نگرانی اینکه چطور باید پول هدفمندی یارانه‌ها را تامین کنیم، خوابم نمی‌برد. زنگنه گفته بود: تقریبا ٨٠ تا ٩٠ درصد درآمد ناشی از فروش شرکت گاز و ٨٠ درصد درآمد شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی از محل فروش فرآورده‌ها به هدفمندی یارانه‌ها اختصاص می‌یابد. جمع کردن پول هدفمندی و رساندن به موقع آنها واقعا «عذاب الیمی» است و همان طور که آقای طیب‌نیا هم گفته‌اند، واقعا عذاب‌آور است.

این موارد نشان می‌دهد پرداخت یارانه‌های نقدی با شکل کنونی برای دولت تبدیل به کابوسی بزرگ و عذابی الیم شده؛ عذابی که نه دولت توان ادامه دادن آن را دارد و نه توان ادامه ندادن آن را. 

از ابتدای امسال زمزمه حذف یارانه برخی از گروه‌های درآمدی شنیده می‌شود اما هنوز هیچ آمار رسمی از تعداد دقیق حذف‌ شدگان منتشر نشده است. آخرین آمارها حکایت از حذف یارانه دو میلیون نفر داشته است اما در کنار آن اخبار تکمیلی حاکی از آن بوده که بسیاری از حذف شدگان با ثبت اعتراض خود، خواستار دریافت مجدد یارانه‌ها شده‌اند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بارها از حذف دو میلیونی و ضرورت حذف شش میلیون نفری تا پایان امسال خبر داده اما سخنگوی دولت این اخبار را تلویحا رد کرده است. اما حتی اگر یارانه دو میلیون نفر واقعا قطع شده باشد، تنها 90 میلیارد تومان از بار مالی دولت کم شده و این در مقابل سه هزار و 400 میلیارد تومان یارانه ماهانه‌ای که دولت می‌پردازد رقم کمی است و پاسخگوی کسری بودجه دولت در بخش هدفمندی نیست. 

گمانه دیگری هم در خصوص تاخیر در پرداخت موعد یارانه مطرح می‌شود. همان زمان که دولت قانون یارانه‌های سال جاری را در مجلس تصویب می‌کرد یکی از پیشنهادات پرداخت 10 نوبت یارانه نقدی به جای 12 نوبت بود. تاخیر در پرداخت‌ها و نزدیک شدن آن به ماه بعدی، این گمانه را ایجاد کرده که احتمالا دولت در نظر دارد یکی دو نوبت از یارانه‌ها را نپردازد. 

اما مساله این است که با فرض حذف دو ماه از پرداخت یارانه‌ها و حذف دو میلیون نفر از لیست تا پایان سال، دولت باز هم پاسخگوی اعتبار یارانه‌ها نخواهد بود. چون دولت باید از ابتدای امسال یارانه حدود شش میلیون نفر را قطع می‌کرد اما در حالی که سال جاری به نیمه رسید، همچنان خبری از حذف یارانه‌ها نیست.

 

 

/اقتصادنیوز

 
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.