غیرحرفه ای‌ها چگونه در بازار سهام سود کنند

صندوق های سرمایه‌گذاری مجموعه­ ای از سهام، اوراق مشارکت، سپرده ­های بانکی و سایر اوراق بهادار است و می‌توان آن را به صورت یک شرکت سرمایه‌گذاری تصور کرد.

عصر بانک؛در حالی گزارش‌های هفتگی بررسی اوضاع و احوال بازار سهام مورد استقبال مخاطبان گرامی قرار گرفته است و نظر به درخواست های مکرر کاربران برای معرفی پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری در بورس و فرابورس به زبان ساده بر آن شدیم هر هفته با همکاری شرکت تامین سرمایه نوین به معرفی ابزارهای نوین مالی حاضر در بازار سهام که طبق قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی مصوب 88 در بازار سرمایه به کار گرفته شده اند، بپردازیم.

 

اولین مطلب از سلسله مطالب آموزشی معرفی پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری در بازار سهام به صندوق­ های سرمایه‌گذاری پرداخته است:

 

صندوق‌های سرمایه‌گذاری مجموعه­‌ای از سهام، اوراق مشارکت، سپرده‌های بانکی و سایر اوراق بهادار است و می ­توان آن را به صورت یک شرکت سرمایه‌گذاری تصور کرد که افراد مختلف می­ توانند منابع خود را چه کم و چه زیاد در آن سرمایه­ گذاری کنند.  به این ترتیب به جای سرمایه­ گذاری در یک سهم با یک اوراق مشارکت خاص، در مجموعه ­ای از این سهام و اوراق مشارکت سرمایه­ گذاری می شود.

 

سرمایه­ گذاری انجام شده این مزیت اساسی را دارد که شما تمامی تخم مرغ­ های خود را در یک سبد نگه داری نکرده­ اید و براساس اصول و قواعد علم سرمایه‌گذاری توانسته‌اید با ایجاد ترکیبی از دارایی­ ها با مقدار مشخصی از ریسک به یک سطح بازده مطلوب­ تر رسید.

 

سخن گفتن در خصوص روابط بین ریسک و بازده و انواع ریسک­ های مرتبط با بازارهای اوراق بهادار در این متن کوتاه نمی­ گنجد، اما به طور خلاصه می ­توان این گونه بیان کرد که با افزایش تعداد دارایی­ های مختلف در یک سبد سرمایه­ گذاری میزان ریسک­ های آن مجموعه از دارایی­ های کاهش یافته و شما با احتمال بیشتری به سودهای پیش بینی شده دست خواهید یافت.

 

اما موضوع کاهش ریسک تنها مزیت صندوق­های سرمایه­ گذاری و یا سبدهای متشکل از دارایی­ های مختلف نیست هر چند که بزرگ ترین مزیت آن به حساب می آید. 

 

در کنار این مزیت می­ توان به مدیریت حرفه­ ای شکل گرفته برای اداره این صندوق ها اشاره نمود. این صندوق ها معمولاً توسط مدیران حرفه­ای و گروه های کارشناسی و تحلیل ­گر خبره اداره شده و با توجه به توانایی­ های ایشان و منابع در اختیار، قدرت ایجاد شده ناشی از هم­ افزایی باعث بهتر شدن عملکرد و کسب بازده بیشتر می‌گردد. توانایی که در اختیار عموم مردم نبوده و با توجه به تخصص هر شخصی انتظار آن نیز نمی ­رود و از آنجا که هر کسی را بهر کاری ساخته ­اند، مدیران سرمایه گذاری نیز به اداره این صندوق ها پرداخته و می توانند ثروت آحاد جامعه را مدیریت می­ کنند.

 

در کنار موارد فوق می­­ توان به سادگی سرمایه­ گذاری در این صندوق ها اشاره نمود که حتی از طریق اینترنت و فضای مجازی و یا حضور در شعب یک بانک و یا کارگزاری، امکان حضور در جمع سرمایه ­گذاران یک صندوق سرمایه­ گذاری وجود دارد.

 

تمامی این موارد باعث شده است که در حال حاضر یکی از بزرگ ترین نهادهای مالی دنیا، مجموعه­ های اداره کننده این صندوق ها بوده و سهم زیادی از دارایی های کشورهای مختلف در اختیار این صندوق ها باشد. این گستردگی باعث شده است که سازمان های بورس کشورهای مختلف بر این صندوق ها کنترل بیشتری اعمال کرده و شفافیت و گزارشگری را در دستور کار این صندوق ها قرار دهند.

 

  در کشور ایران نیز در طی چند سال گذشته تعداد زیادی صندوق به ثبت رسیده و با استقبال زیاد سرمایه­ گذاران حرف ه­ای و مبتدی روبه رو شده ­اند چرا که بازده­ های بیشتر از میانگین کسب شده باعث ایجاد انگیزه در دیگر اشخاص شده و روز به روز بر تعداد و حجم سرمایه­ گذاری این صندوق ها اضافه می­ شود.

 

 

/عصرایران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.