جدول/ چند درصد حق بیمه‌ها در چهارماه اول خرج شد؟

براساس گزارش‌های بیمه مرکزی، صنعت بیمه کشور در چهارماه اول سال 94 با 3520 میلیارد تومان خسارت و 6320 میلیارد تومان حق بیمه تولیدی، با نسبت خسارت 6/ 55 درصدی مواجه شده است و رشته‌های اعتبار، بیمه درمان و بدنه اتومبیل با نسبت خسارتی بالاتر از متوسط کل صنعت بیمه، مواجه شده‌اند.

عصر بانک؛در چهار ماه اول سال 1394 حدود 3520 میلیارد تومان خسارت به بیمه‌‌گذاران پرداخت کردند که در مقایسه با چهار ماه اول سال قبل 6/ 19 درصد رشد نشان می‌دهد. همچنین حجم حق بیمه‌های تولیدی بازار بیمه با 6/ 10 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به حدود 6320 میلیارد تومان رسید. سهم بخش غیردولتی از این مقدار به 5/ 63 درصد رسید و 5/ 36 درصد دیگر توسط بیمه ایران در نقش تنها شرکت بیمه دولتی تولید شد.

نسبت خسارت بازار بیمه 6/ 55 درصد بوده است اما تعدادی از رشته‌های بیمه از جمله بیمه اعتبار، بیمه درمان و بیمه بدنه اتومبیل بالاتر از متوسط بازار بوده است. نگاهی به آمارها نشان می‌دهد که با توجه به سهم حدود 73 درصدی دو رشته مهم شخص ثالث و درمان از کل خسارت‌های صنعت بیمه و سهم 60 درصدی این دو رشته از حق بیمه‌های تولیدی، مسوولان بیمه مرکزی و دولت باید راهکارهایی برای کاهش فاصله 13درصدی خسارت‌های این دو رشته از حق بیمه‌های آنها ارائه دهند تا صنعت بیمه را از خطرات و نوسان‌ها و چالش‌های احتمالی دور کنند. بیمه درمان با حدود 96 درصد نسبت خسارت به حق بیمه تولید شده در این رشته، وضعیتی نامناسب دارد و فشار بر شرکت‌های بیمه در این رشته به شکل فزاینده‌ای افزایش یافته و به خاطر پایین بودن حق بیمه درمان تکمیلی و همچنین بالا بودن تعرفه‌های درمان و جراحی و… تقریبا تمام حق بیمه تولید شده تبدیل به خسارت و هزینه شده است. این نسبت در سال 93 بالاتر از 100 درصد بوده و شرکت‌های بیمه مجبور بوده‌اند از درآمد سایر رشته‌ها برای رشته بیمه درمان هزینه کنند. در چهار ماه سال 94، سهم بیمه درمان از حق بیمه تولید شده تنها 8/ 20 درصد بوده درحالی‌که سهم این رشته پرهزینه و پرخسارت، از کل خسارت‌ها 9/ 35 درصد بوده است.

در رشته شخص ثالث نیز باوجود سهم 4/ 39 درصدی از حق بیمه‌های تولیدی، خسارت زیادی داشته و 9/ 36 درصد کل خسارت‌ها نیز به بیمه شخص ثالث اختصاص داشته است.

اما در رشته بیمه اتومبیل نیز 2/ 12 درصد کل حق بیمه‌ها و 7 درصد کل خسارت‌ها را به خود اختصاص داده است. در رشته بیمه زندگی نیز با وجود سهم اندک 6 درصدی این رشته مهم و عاقبت‌اندیش برای خانواده‌های ایرانی از کل حق بیمه‌ها، سهم 7/ 6 درصدی از کل خسارت‌ها داشته است. براین اساس رشته‌های بیمه شخص ثالث به‌عنوان بیمه اجباری رتبه اول را در صنعت بیمه داشته و تقریبا 40 درصدی حق بیمه‌ها و خسارت‌ها به این رشته اجباری اختصاص دارد. در رتبه دوم بیمه درمان با سهم حدود 36 درصدی از خسارت‌ها و سهم حدود 21 درصدی از حق بیمه‌ها قرار دارد. با توجه به سهم حدود 73 درصدی دو رشته مهم شخص ثالث و درمان از کل خسارت‌های صنعت بیمه و سهم 60 درصدی این دو رشته از حق بیمه‌های تولیدی، مسوولان بیمه مرکزی و دولت باید راهکارهایی برای کاهش فاصله 13درصدی خسارت‌های این دو رشته از حق بیمه‌های آنها ارائه دهند تا صنعت بیمه را از خطرات و نوسان‌ها و چالش‌های احتمالی دور کنند. شرکت‌های بیمه ایران، آسیا، البرز، دانا، پارسیان، کوثر، پاسارگاد، کارآفرین و معلم (هریک دارای سهم بالاتر از سه درصد) در مجموع بیش از 83 درصد از حق بیمه تولیدی را به خود اختصاص داده‌اند.

براساس این گزارش، 39/ 4 درصد حق‌بیمه‌های تولیدی به رشته بیمه شخص‌ثالث و مازاد و 8/ 20 درصد به بیمه درمان اختصاص دارد. سهم بیمه‌های زندگی و بدنه اتومبیل به ترتیب به میزان 2/ 12 و 6 درصد از پرتفوی حق بیمه تولیدی بازار رسید. تعداد بیمه‌نامه‌های صادره در این مدت نیز با 7/ 5 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از 9/ 13 میلیون فقره بود. طبق گزارش اداره تحلیل‌های آماری بیمه مرکزی، شرکت‌های بیمه طی این مدت همچنین حدود 2/ 35 هزار میلیارد ریال خسارت به بیمه‌گذاران پرداخت کردند که در مقایسه با چهار ماه اول سال قبل 6/ 19 درصد رشد نشان می‌دهد. 9/ 36 درصد از خسارت‌های بازار بیمه در رشته بیمه شخص ثالث و مازاد و 9/ 35 درصد از خسارت‌های پرداختی در رشته بیمه درمان پرداخت شده است. بیمه‌های بدنه اتومبیل و زندگی به ترتیب حدود 7 و 7/ 6 درصد از خسارت‌های پرداختی بازار بیمه سهم دارند. همچنین 1/ 55 درصد از خسارت‌های بازار بیمه توسط بخش غیردولتی جبران شده است.

همچنین شرکت‌های بیمه نزدیک به 6/ 7 میلیون مورد خسارت به بیمه‌گذاران پرداخت کردند که در مقایسه با سال قبل حدود 3/ 26 درصد رشد داشته است. طی این مدت، نسبت خسارت بازار بیمه معادل 6/ 55 درصد بود و در مقایسه با سال قبل 2/ 4 واحد افزایش نشان ‌داد. نسبت خسارت 6 شرکت بیمه سینا، ملت، نوین، دانا، ایران و میهن به ترتیب 9/ 93، 5/ 76، 5/ 71، 1/ 71، 5/ 68 و 4/ 62 درصد بالاتر از این میزان در بازار بیمه بوده است.

 

 
 
/دنیای اقتصاد
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.