چگونه زیرساخت‌های فکری و عملی خود را ارتقا دهید؟

سیاری از افراد باوجود اینکه در گذشته در خصوص کنترل هیجانات و مدیریت بحران مطالعه داشته‌اند، در مواقعی باز هم تحت فشار‌های مختلف محیط کار، همچنان مرتکب تصمیم‌گیری نادرست یا عملکردی غیراصولی شده‌اند و برخی از مدیران با داشتن تجربه‌ای مشابه با اقدامی شتابزده و نسنجیده موجب از دست دادن موقعیت‌های درخشان کاری خود شده یا تجارتی سودآور را از دست داده‌اند.

عصر بانک؛سال‌های متمادی است که در نقاط مختلف دنیا متخصصان، بزرگان و مشاوران به‌منظور کسب موفقیت‌های کاری نظریه‌ها و راهکارهای متعددی در اختیار مشتاقان و مخاطب‌های خود قرار داده یا به روشی نوین به نقل و تکرار این مباحث پرداخته‌اند. بر همین اساس، شاید از دید افرادی که مطالعات به روز و گسترده‌ای دارند بسیاری از مباحث و نظریه‌های سودمند و کاربردی علوم مدیریت و اقتصاد، جدید به نظر نمی‌رسد و شاید به همین علت است که برخی از جراید و نشریه‌ها به بهانه تکراری بودن از انتشار بعضی از مطالب جلوگیری می‌کنند. 

اما به‌راستی معیار سنجش برای پرداختن یا نپرداختن به یک مطلب علمی و یا اجتماعی تعداد چاپ آن در نشریه ها است؟ یا بر عکس، باید با روش‌های خلاقانه و شیوه‌های مبتکرانه تا رسیدن به نتیجه مطلوب و نهادینه شدن شان در جامعه به ترویج این مباحث پرداخته شود؟ آیا به‌راستی شنیدن و خواندن مطالب سودمند علمی، تاریخ مصرف دارد؟ آیا به این علت که افراد میانسال و مسن و متخصصان یک حرفه یک موضوع را زیاد خوانده و شنیده‌اند باید جوانان، مدیران آینده، مخاطب‌های جدید و کسانی‌که به تازگی به برخی مباحث علاقه‌مند شده یا به تازگی نشریه‌ای خاص را برای مطالعه انتخاب کرده‌اند از خواندن آموختن موارد کاربردی محروم شوند؟  بسیاری از بزرگان علم مدیریت در اقصی نقاط دنیا از دیرباز به نگارش و آموزش شیوه‌های درست و اصولی این علم پرداخته‌اند. شاید در حال حاضر این مباحث از نظر اساتید دانشگاهی این رشته جدید به نظر نرسد اما باوجود عدم تازگی، این مقدار نگارش و آموزش و تکرار کافی به نظر نمی‌رسد. زیرا اگر کافی بود باید از سال‌ها قبل شیوه‌های نادرست و عارضه‌های مدیریتی به کلی ریشه کن می‌شد و جوامع بشری دیگر در این خصوص هیچ مشکل و دغدغه‌ای نداشتند.

شاید زمان آن رسیده باشد که با رویکرد نوینی به این موضوع بپردازیم و از زاویه دیگری به آن نگاه کنید. بی‌شک برای جوامع بشری صرفا اطلاع‌رسانی یا آموزش کفایت نمی‌کند و افراد متناسب با دانش و موقعیت اجتماعی و سن و سالشان بعد از فراگیری علوم نیازمند تکرار و یادآوری و حتی در برخی موارد نیازمند انجام تمرین‌های خاصی هستند.  به‌عنوان مثال بسیاری از افراد باوجود اینکه در گذشته در خصوص کنترل هیجانات و مدیریت بحران مطالعه داشته‌اند، در مواقعی باز هم تحت فشار‌های مختلف محیط کار، همچنان مرتکب تصمیم‌گیری نادرست یا عملکردی غیراصولی شده‌اند و برخی از مدیران با داشتن تجربه‌ای مشابه با اقدامی شتابزده و نسنجیده موجب از دست دادن موقعیت‌های درخشان کاری خود شده یا تجارتی سودآور را از دست داده‌اند. 

هر کسی حداقل یک بار این تجربه را داشته است که تحت تاثیر اثرات مثبت مطلبی آموزنده که اخیرا به مطالعه آن پرداخته یا متاثر از راهکارهایی که به تازگی از یک فرد خردمند و متخصص شنیده، توانسته است در همان مقطع، ساده‌تر به کنترل عملکرد و عواطف خود بپردازد و به شکل منطقی‌تری با مشکلات مواجه شود. این موضوع تاییدی است بر اینکه افراد به‌علت مشغله و تعدد موضوعات مختلف نیاز دارند توصیه‌ها، نکات و راهکارهای کاربردی و مفید را در فواصل زمانی مختلف مرور کنند و با تکرار نکات کلیدی زیرساخت‌های فکری خود را اصلاح کرده و قوت ببخشند تا تدریجا خصلت‌های پسندیده را درون خود نهادینه کنند. راهکارهای ذیل به افراد هوشیاری که همواره در صدد گسترش و مرور دانسته‌های خود هستند، ارائه می‌شود:

  به‌عنوان یک مدیر در نظر دارید در محل کار خود تغییرات اساسی به‌وجود بیاورید؟ با اطلاع‌رسانی به موقع و توضیحات لازم کارمندان را از لحاظ روحی و ذهنی آماده کنید. زیرا پذیرش تغییرات اصولا برای افراد ساده نیست و ممکن است بی اطلاعی از برنامه‌های آینده سازمان موجب هراس آنان شده و تصمیم بگیرند سازمان را ترک کنند.

 به‌عنوان یک کارمند با ایجاد کوچک‌ترین تغییری که شغل و حرفه شما حاصل می‌شود، مضطرب نشوید و تصمیمات عجولانه نگیرید. شاید تغییر حاصله در‌های جدیدی را به روی شما باز کند و شرایط رضایت بخشی را برای شما به ارمغان بیاورد که هرگز تصورش را هم نمی‌کردید.

 در ابعاد مختلف زندگی خود مدیر و مدبر باشید همان‌گونه که فکرتان را هدایت می‌کنید تا تصمیمات منطقی بگیرد دست‌هایتان را طوری تعلیم دهید و هدایت کنید تا دست نیازمندان را در سختی‌ها رها نکند زیرا نمود مثبت این ویژگی در همه ابعاد زندگی شما متجلی خواهد شد. ویژگی‌های مثبت از شما یک شخصیت دوست داشتنی و الگویی خاص می‌سازد. بی‌گمان راستی و درستی بهترین تصمیم و استراتژی است که می‌تواند در دراز مدت به کسب اعتبار، حسن شهرت و همچنین به کسب موفقیت تجاری شما منجر شود. 

 در محیط کار و عرصه زندگی از بازندگان و تفکراتشان فاصله بگیرید، کسانی‌که از شکستشان درس نمی‌گیرند و آن را مقدمه‌ای برای پیروزی نمی‌دانند فقط ذهن اطرافیانشان را مسموم می‌کنند. 

  گاهی ممکن است به‌دلیل حجم بالای کار و موقعیت‌های استرسی و محدودیت‌های دیگری که در محیط کار و زندگی به شما تحمیل می‌شود از خود واقعی‌تان فاصله بگیرید و تصمیم نامناسبی بگیرید. اگر این اتفاق افتاد سعی کنید با حفظ آرامش و تسلط بر خویشتن با تلاش و تمرکز به جبران و اصلاح امور بپردازید. به خاطر داشته باشید هیچ‌وقت برای ایجاد تغییرات مثبت دیر نیست. سعی کنید با هوشیاری راهی برای فروکش کردن خشم خود پیدا کنید. این روش می‌تواند کاملا منحصربه‌فرد و فقط خاص شما باشد.  

 حتی اگر فردی خلاق و خوش فکر هستید سعی کنید در انجام کارها و تصمیم‌گیری‌هایتان از استانداردهای حرفه‌ای فاصله نگیرید. برای سازمان و شرکت خود مسوولان دفاتر صبور، کاردان و متعهد انتخاب کنید. اگر مسوولان دفاتر شما دارای چنین ویژگی‌هایی هستند به عملکرد مثبت آنان بها بدهید و مانند دیگر پرسنل در زمان مقتضی از آنان قدردانی کنید تا متوجه شوند زحمات آنان مانند دیگرسطوح سازمان قابل درک است. یک مسوول دفتر توانمند می‌تواند در جایگاه خودش مانند یک مدیر لایق اتخاذ تصمیم کند و در تسریع و نظم دادن به امور مهم دفتر شما بسیار موثر باشد. 
آدرس ایمیل:  

 

الهه شیرخدا

 کارشناس ارشد مدیریت

e.shirkhoda@yahoo.com

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.