آیا فرانسوی‌ها نسبت به آلمانی‌ها بهره‌ورتر هستند؟

فرانسوی‌ها زمان زیادی را در کافه‌ها نسبت به ادارات می‌گذرانند.

عصر بانک؛وقتی صحبت از فرانسه می‌شود بسیاری از ما تصویر برج ایفل به ذهنمان متبادر می‌شود. برای بسیاری دیگر تصویر فرانسه بسیار جدی‌تر از این حرف‌ها است.آنها به فرانسه از دید سیاسی، اقتصادی یا از جنبه بهره‌وری نگاه می‌کنند؛ هنوز تعداد زیادی فکر نمی‌کنند که فرانسه در اتحادیه اروپا نقش کلیدی دارد. این مساله بسیار اتفاق می‌افتد چرا که وقتی کلماتی مانند «قدرت» و «اروپا» در یک جمله استفاده می‌شود مردم بیش از حد روی آلمان و انگلستان تمرکز می‌کنند.

برخی فرانسوی‌ها را تنبل می‌خوانند (ظاهرا، یک سنت دیرینه در اروپا است که مردمان ساکن جنوب را تنبل خطاب کنند. اسپانیولی‌ها، پرتغالی‌ها، یونانی‌ها و ایتالیایی‌ها بهتر این قضیه را درک می‌کنند). به عبارت ساده‌تر فرانسوی‌ها زمان زیادی را در کافه‌ها نسبت به ادارات می‌گذرانند. شاید حق با آنها است. اما از سوی دیگر آنها نگاهی به نمودارها می‌اندازند و می‌بینند که بین کشورهای منطقه یورو به علاوه انگلستان- فرانسه، آلمان، اسپانیا، انگلستان و ایتالیا- فرانسوی‌ها بهره‌ورترین ملت هستند.

جالب است، نه؟ طبق آمار سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) از سال 2011، بهره‌وری کارگر فرانسوی 7/ 57 دلار ارزش تولید در هر ساعت شده است در صورتی‌که در آلمان بهره‌وری کارگر‌ 8/ 55 دلار و در انگلستان 2/ 47 دلار است. بله درست دیدید و حتما متعجب شده‌اید که فرانسوی‌های تنبل نسبت به آلمانی‌های فوق کارآ با بهره‌وری بالاتری کار می‌کنند. آنها ساعات کمتری کار می‌کنند و بهره‌وری بالاتری دارند. اما رمز آنها چیست؟ چگونه آنقدر شاد زندگی می‌کنند (پاریس شهر رویایی با شیرینی‌های خوشمزه و جوانانی که در کافه‌ها در حال نوشتن رمان‌های پست‌مدرن هستند، شهری که بزرگانی در ادبیات مانند کورتاسار، همینگوی و سلینجر به جامعه ادبی ارائه داده است). درحالی‌که باقی جهان با کار یکنواخت و کسل‌کننده به شدت درگیرند.

کم کار می‌کنند اما باهوش هستند

فرانسه به‌دلیل ساعات کار اندک 35 ساعت در هفته مشهور است. دولت در سال 2002 هفته کاری قانونی را کاهش داد (40 ساعت از سال 1936 و 39 ساعت در سال 1982) و حتی اگر این مساله هنوز یک موضوع بحث‌انگیز باشد، علائمی از مزایای آن از دیدگاه بهره‌وری وجود دارد. 

برخی معتقدند که این مساله برای خلق شغل هم خوب است. اما برخی می‌گویند این فقط یک افسانه است چرا که مردم ساعات بیشتری نسبت به 35 ساعت ثابت کار می‌کنند. اما به هر حال، در پایان روز واضح است که فرانسوی‌ها کمتر از سایرین کار می‌کنند. طبق پژوهش مرکز آمار کمیسیون اروپا در سال 2013، کارگران فرانسوی 7/ 40 ساعت در هفته کار می‌کنند، آلمانی‌ها 5/ 41 و در انگلستان 8/ 42 ساعت.

اما واقعا فلسفه کاری آنها چیست؟

وطن‌پرستی، خلاقیت و انعطاف‌پذیری

چیزهای زیادی در مورد اخلاق کاری و طرز فکر بهره‌وری فرانسوی‌ها گفته شده است: از عباراتی مثل «آنها همیشه در حال اعتصاب کردن هستند» تا «می‌توانید باور کنید که آنها تنها 35 ساعت در هفته کار می‌کنند؟» و از « مستخدمان نباید برای انعام کار کنند، بنابراین تنبل هستند» تا « فرانسوی‌ها بیشتر در تعطیلات به سر می‌برند تا سر کار». همه چیز کاملا درست است اما آنها جنگنده‌های خوبی هستند و به آنچه انجام می‌دهند نیز افتخار می‌کنند. شعار آنها را به‌خاطر بسپارید:

«آزادی، برابری، برادری».

همچنین خلاقیت قطعا یکی از قدرتمندترین سلاح‌های آنها است. تصور کنید اگر پاریس و پرونس (شهری در جنوب فرانسه)آنچه هستند نبودند، جهان چه تعداد نویسنده و نقاش را از دست می‌داد؟

در مورد انعطاف‌پذیری؛ اگر کشورهای مدیترانه یک چیز خوب داشته باشند، انعطاف‌پذیری است. یا همان‌طور که مایکل جانسون یک بار گفت: «یک خصوصیت که مردم مدیترانه برای جهان داشته‌اند توانایی زندگی توام با آسایش همراه با ناهماهنگی است. یونانی‌ها این ویژگی را دارند، ایتالیایی‌ها و فرانسوی‌ها هم دارند. برای مردم اروپای شمالی این توانایی گاهی شبیه اغتشاش، عدم اعتماد به نفس یا بیماری روانی به نظر می‌آید. اما این‌طور نیست.»فرانسوی‌ها مانند آلمان‌ها که همه چیز را سیاه و سفید می‌بینند، نیستند؟ خاکستری هم رنگ زیبایی است. فرانسوی‌ها این را به خوبی می‌دانند. 

تعطیلات

لیستی از کشورها که از مرخصی استحقاقی بیشتر بهره می‌برند به این شرح است: استرالیا 30 روز، ایرلند 29 روز، تونس 30 روز، ایتالیا 31 روز، نیوزیلند 32 روز، اسلونی، کرواسی و لهستان 33 روز، اسپانیا، آلمان و دانمارک 34 روز، اتریش 35 روز، ایسلند و انگلستان 37 روز، پرتغال و فرانسه 38 روز، لتونی 39 روز، فنلاند 40 روز، سوئد و برزیل 41 روز.

وقتی صحبت از تعطیلات و مرخصی به میان می‌آید، فرانسه مکان فوق‌العاده‌ای برای کار کردن است. در فرانسه 10 روز در سال تعطیل رسمی است و اضافه بر این همه کارمندان از دو روز و نیم مرخصی استحقاقی در ماه برخوردارند. شما می‌توانید از این مرخصی‌ها استفاده کنید یا اینکه در انتهای قرارداد دستمزد معادل آن را بگیرید. البته نوع دیگری از مرخصی هم هست که مختص افرادی باسابقه کار بالا است. در این نوع قراردادها 10 روز مرخصی بیشتر هم دیده شده که شما باید از آن استفاده کنید و نمی‌توانید آنها را ذخیره کرده و در انتهای قرارداد معادل آن را از کارفرما بگیرید. برخی معتقدند که هیچ کشوری به کارآیی آلمان وجود ندارد و شاید بعد از بررسی آمارها و نمودارهای بسیار، واقعا حق با آنها باشد اما وقتی صحبت از زندگی و نه فقط کار کردن می‌شود، فرانسوی‌ها واقعا در یکسری مسائل بهتر هستند. آنها یک دستورالعمل جادویی برای زندگی خوب دارند: ساعات کاری کمتر+ بهره‌وری بالاتر+تعطیلات بیشتر= موجودیت باارزش در زمین. 

 

مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

منبع: Knote

/دنیای اقتصاد

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.