چگونه کارهای خود را سر وقت تمام کنیم؟

بسیاری از ما در انجام وظایف محوله کاری با مشکلاتی فراوانی مواجه هستیم، اما به درستی منشأ این مشکلات را نمی‌دانیم. همین باعث می‌شود زمان را از دست بدهیم و خستگی کار همیشه روی دوش‌مان سنگینی کند.

عصر بانک؛ اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که در به پایان رساندن پروژه ها یا وظایف محوله کاری دچار مشکل هستند، بد نیست بدانید که برخی استراتژی‌ها هستند که با کمک آنها می‌توانید کارهایتان را اندکی سریع تر به‌اتمام برسانید. در این گزارش، به نقل از پایگاه اینترنتی چیت‌شیت، به برخی از این تدابیر اشاره می‌کنیم؛ بدین‌ترتیب می‌توانید زمان بیشتری را به خود اختصاص دهید تا استراحت کنید یا به تفریح بپردازید.

 

برنامه داشته باشید

درصورتی‌که برنامه مشخصی داشته باشید، سریع‌تر می‌توانید پروژه های خود را به اتمام برسانید. یکی از بهترین روش‌ها این است که یک فهرست از کارهایی که باید انجام دهید، تهیه کنید. این مساله به شما کمک می‌کند تا تمرکز داشته و از مسیر منحرف نشوید. درعین حال، آنچه که اهمیت دارد این است که مطمئن شوید لیستی که تهیه می‌کنید واقع‌بینانه بوده و در مدت زمانی که در اختیار دارید، قابل انجام است.

 

«اس‌جی. اسکات» نویسنده کتاب «احیای دوباره فهرست وظایف؛ راهنمای ساده برای انجام کارهای مهم» می‌گوید: حقیقت این است که هرکس می‌تواند فهرستی تهیه کند، اما قسمت سخت قضیه تهیه فهرستی قابل اجرا و متناسب با زندگی پرمشغله شماست.

 

مصمم باشید

وقتی تصمیمی گرفتید، باید قاطعانه آن را اجرا کنید. این مساله به‌خصوص وقتی که سرپرستی یک تیم را برعهده دارید، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. عدم قاطعیت و نداشتن عزم راسخ، نه‌تنها پیشرفت شما را کند می‌کند، بلکه باعث خواهد شد تا اعضای تیم شما نیز نسبت به توانایی رهبری شما، اعتماد کمتری پیدا کنند.

 

«رایان کوپر» مولف کتاب «تصمیم‌گیری؛ راهنمای نهایی تصمیم‌گیری! چگونه بر پشت گوش انداختن فائق آمده، به نگرانی پایان دهیم و برای گرفتن تصمیم‌های حیاتی قاطع باشیم» می‌گوید: یکی از مهم‌ترین مهارت‌هایی که باید در طول زندگی بیاموزید، تصمیم‌گیری سریع و با اعتمادبه‌نفس است. تصمیم‌گیری سریع و با اعتماد به‌نفس، مهارتی است که در مواجهه با موقعیت‌های حساس به آن نیاز دارید تا سریع و درست واکنش نشان دهید و تصمیم بگیرید.

 

حد و مرز تعیین کنید؛ برای خود و دیگران

همیشه باید بدانید که چه زمانی لازم است پروژه را متوقف کنید. اینکه بخواهید همیشه آنچه که دیگران می‌خواهند باشید، عملا ناشدنی و خسته‌کننده است. بنابراین، همیشه یک سری محدودیت‌ وضع کنید تا دیگران هم متوجه شوند که زمان شما هم باارزش است و نخست باید به وظایف و تکالیفی برسید که اولویت دارند. هرگز اجازه ندهید دیگران از شما سوءاستفاده یا بهره‌کشی کنند.

 

«چارلین ریچارد» نویسنده کتاب «هنر نه گفتن مودبانه و متین» می‌گوید: هیچ‌وقت نمی‌دانستم هربار که عصبانی می‌شوم یا از کوره در می‌روم، بدنم هورمون‌های استرس ترشح می‌کند و تپش قلبم افزایش یافته و قند خونم می‌افتد. من هیچ‌وقت تا این حد نسبت به آسیب‌هایی که به بدنم وارد می‌آوردم آگاه نبودم چون نمی‌توانستم یک «نه» ساده بگویم و درعین‌حال مهارت کنترل صحیح احساساتم را نیز نداشتم.

 

اول وظایف سخت و ناخوشایند را انجام دهید

اگر در فهرست وظایف خود، به مواردی برخوردید که به‌دلیل ناخوشایند بودن از کنار نام آنها رد می‌شوید، اول از همه سعی کنید این وظایف را انجام دهید. در این‌صورت، زمان و انرژی بیشتری خواهید داشت تا کارهای جذاب‌تری را انجام دهید. بنابراین، اگر همت خود را روی اتمام وظایفت ناخوشایند بگذارید و از شر آنها خلاص شوید، حتی زمان بیشتری برای تفریح کردن و احیای انرژی خود خواهید داشت.

 

از مسایلی که تمرکزتان را برهم می‌زند، دوری کنید

آیا شما هم همکاری دارید که مدام بیخ گوشتان حرف می‌زند و نمی‌گذارد کارتان را انجام دهید؟ حداکثر تلاش خود را به کار گیرید تا این افراد را از فضای کاری خود دور کنید؛ چراکه یک همکار حراف می‌تواند زمان با ارزش و انرژی شما را تحلیل برد. پس هرزمانی که دیدید دارد به میزتان نزدیک می شود، بدون تعارف به او بگویید الان نمی‌توانید با او حرف بزنید و سعی کنی خودتان را الکی مشغول نشان دهید. اگر بازهم متوجه منظورتان نشد، یک بهانه‌ پیدا کرده و اتاق را ترک کنید. یک فرد پرحرف تنها باعث کندی پیشرفت کار شما می‌شود و وقتی حواستان را پرت کند، به سختی می‌توانید دوباره به مسیر قبلی بازگردید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.