وام ازدواج همچنان اعتبار ندارد

وام خرید 20 میلیون‌تومانی کالا برای زوج‌های جوان با مشکلی به نام نبود منابع مالی مواجه شده است.

عصر بانک؛بانک مرکزی از زوج‌های جوان متقاضی وام کالای 10میلیونی خواسته است به سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه کنند. سایت وزارت صنعت یکسری از تولید‌کنندگان کالا و فرش را معرفی کرده تا زوج‌های جوان هر یک به میزان 10میلیون کالا را از تولیدات شرکت‌های داوطلب انتخاب کنند اما در همان حال تولید‌کنندگان می‌گویند که منابعی برای فروش اقساطی کالا ندارند.

 

به این ترتیب زوج‌های جوان هریک برای گرفتن وام 10میلیونی خرید کالاهای داخلی باید از هفت‌خان رستم عبور کنند. طرحی که قرار بود گره‌گشای بخشی از مشکلات جوانان برای ازدواج باشد الان به کلافی پیچیده تبدیل شده است و چه بانک مرکزی، چه وزارت صنعت، معدن و تجارت و چه تولیدکنندگان طرف قرارداد این موضوع حاضر به تأمین منابع مالی آن نیستند.

 

این در حالی است که زوج‌های جوان برای گرفتن وام، هم باید بانکی را راضی کنند که بازپرداخت تسهیلات آنها را ضمانت بکند، هم فروشنده‌ها و تولیدکنندگان طرف قرارداد را راضی کند تا به آنها پیش‌فاکتور بدهد و هم اینکه در انتخاب نوع کالا و قیمت با دردسرهایی مواجه می‌شوند. وزارت صنعت، معدن و تجارت روی سایت خود فایلی از فروشندگان طرف همکاری را اعلام کرده و زوج‌های جوان را به سمت سایت‌ها یا فروشگاه‌های این واحدهای تولیدی هدایت می‌کند.

 

تا دیروز تنها 13فروشنده کالا اعلام آمادگی کرده‌اند تا کالاهای خود را در قالب این طرح به زوج‌های جوان بفروشند. البته بانک مرکزی هم زوج‌های جوان را به بانک‌ها پاس می‌دهند که با آنها کنار بیایند. مسیری که طی کردن آن دست‌کم چندماهی طول خواهد کشید. چرا؟ توضیحات یک مقام مسئول در بانک مرکزی پیچیدگی موضوع را کامل نشان می‌دهد.

 

مدیر اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی گفت: زوج‌های متقاضی تسهیلات 10میلیون تومانی کالا برای بهره‌گیری از این وام باید به سامانه وزارت صنعت، معدن و تجارت مراجعه کنند. حمیدرضا غنی آبادی، در پاسخ به این پرسش که متقاضیان چگونه می‌توانند به‌جای دریافت وام 3‌میلیون تومانی نقدی ازدواج، تسهیلات 10میلیون تومانی خرید اقساطی کالا دریافت کنند، افزود:

 

براساس تبصره 26قانون بودجه امسال زوج‌ها می‌توانند به جای تسهیلات نقدی ازدواج هریک از تسهیلات 10میلیون تومانی خرید کالا استفاده کنند. وی اظهار داشت: ارائه این وام در حالی است که وام 3میلیون تومانی ازدواج به ازای هر یک از زوجین همچنان پابرجا بوده و در حال اجراست و متقاضیان می‌توانند یکی از 2‌مورد وام نقدی یا تسهیلات 10میلیونی کالا را انتخاب و از آن بهره‌مند شوند.

 

غنی آبادی با بیان اینکه تسهیلات 10میلیون تومانی کالا از طرف تولید‌کنندگان و فروشندگان ارائه می‌شود، ادامه داد: بانک‌ها تنها نقش عاملیت داشته و تضمین‌کننده وصول اقساط خرید انجام شده هستند و هیچ منابعی از بانک‌ها درگیر پرداخت تسهیلات 10میلیون تومانی کالایی نمی‌شود. این مقام مسئول در بانک مرکزی درباره نحوه دریافت این تسهیلات نیز گفت: در واقع نقطه شروع اجرای آیین‌نامه تسهیلات 10میلیون تومانی در اختیار وزارت صنعت، معدن و تجارت است به این نحو که فهرستی از فروشندگان و تولید کنندگانی که تمایل دارند از ظرفیت‌های این طرح استفاده و یا در آن مشارکت کنند در سامانه وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار گرفته است. وی ادامه داد: برهمین اساس متقاضیان می‌توانند به پایگاه اطلاع‌رسانی مربوطه مراجعه کرده و با دریافت اطلاعات به فروشگاه‌ها و تولید کنندگانی که اعلام آمادگی کردند پیش فاکتور خرید تهیه کنند.

 

مدیر اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی ادامه داد: متقاضی باید پیش فاکتور را به بانک عامل تحویل دهد و با انعقاد قرار‌دادی بین تسهیلات‌گیرنده و بانک مراحل پیش برود، با انعقاد این قرارداد، بانک تضمین‌هایی را از گیرنده دریافت می‌کند تا در هنگام تعهد وصول اقساط با مشکل مواجه نشود. وی درباره اینکه آیا پرداخت مبلغ خرید از همان ابتدا به‌طور اقساطی است و یا باید مبلغی به‌عنوان پیش پرداخت داده شود، گفت: طبیعتا پرداخت مبلغ خرید از همان ابتدا اقساطی بوده و نیاز به پول پیش نخواهد داشت، در عین حال که میزان اقساط و سایر شرایط نیز از سوی فروشنده تعیین خواهد شد.

 

غنی آبادی با تأکید بر اینکه گیرنده به‌طور مستقیم اقساط را به‌حساب فروشنده و یا تولید‌کننده واریز نخواهد کرد، گفت: اقساط از طرف دریافت‌کننده تسهیلات به بانک عامل واریز شده و بانک قسط هر‌ماه را به‌حساب فروشنده واریز می‌کند. وی این را هم گفت که ارتباط فروشنده و خریدار تنها به زمان خرید کالا محدود شده و دیگر هیچ ارتباطی با هم نخواهند داشت و این بانک عامل است که ارتباط بین 2 طرف را برعهده می‌گیرد.

 

مدیر اداره مطالعات و مقررات بانکی بانک مرکزی در مورد اینکه بانک‌ها چه نفعی در این بین خواهند برد، گفت: بانک‌ها کارمزدی را دریافت خواهند کرد که البته نرخ آن توسط شورای پول و اعتبار تعیین می‌شود.

 

    تولیدکنندگان پولی ندارند

 

محمد‌رضا دیانی، رئیس انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی و رئیس مجمع کار‌آفرینان از معضلی به نام «ناتوانی تولید‌کنندگان در فروش اقساطی بلندمدت کالا» خبر می‌دهد. او در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: در این زمینه بانک مرکزی 2 بخشنامه دارد. بخشنامه اول مربوط به اجرای طرح فروش اقساطی لوازم خانگی داخلی به ازای وام 20 میلیون تومانی ازدواج زوج‌های جوان و دیگری وام 10 میلیونی کالاست که اصولا 20 درصد منابع بانک‌ها باید صرف این موضوع شود.

 

رئیس انجمن تولید‌کنندگان لوازم خانگی در مورد طرح فروش اقساطی کالاهای ساخت داخل به خبرنگار ما گفت: در این طرح اعلام شده که بازپرداخت منابع توسط بانک مرکزی تضمین می‌شود اما چالش اصلی این طرح، چگونگی تأمین منابع مورد نیاز اجرای آن است. تولید‌کنندگان لوازم خانگی منابعی ندارند که با تکیه بر آن کالاهای خود را با اقساط بلندمدت 36 ماهه به متقاضیان عرضه کنند. باید ابتدا برای منابع این طرح، فکری اساسی کرد.

 

وی ادامه داد: هم‌اکنون انبار کارخانه‌ها پر از کالاهای تولیدی است و اعطای تسهیلات مالی به تولیدکنندگان نمی‌تواند راهگشا باشد، زیرا فقط باعث افزایش تولید و بیشتر شدن کالا در انبارها خواهد شد، به همین دلیل باید به مصرف‌کنندگان تسهیلات پرداخت شود. دیانی تصریح کرد: طبق پیشنهاد بانک مرکزی تولیدکنندگان می‌توانند در قالب وام ازدواج، تولیدات خود را با اقساط 6 ماهه و سود 18 درصد به متقاضیان ارائه کنند. وی تأکید کرد: در این زمینه، باید کار کارشناسی دقیق انجام شود.

 

درنظر گرفتن طرح عرضه کالا از طریق وام بانکی در حالی است که پیش از این نیز چنین طرحی در کشور اجرا می‌شد، اما استفاده از فاکتورهای صوری موجب شد تا سودی از این طریق نصیب بخش تولید نشود. روشی که ظاهرا اجرای آن نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و کارشناسی است تا به این طریق منابع پیش‌بینی‌شده به سمت تولید هدایت شود.

 

 

/همشهری

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.