بدترین اشتباهات مصاحبه شغلی را بشناسید

مصاحبه شغلی، فارغ از اینکه چه رزومه قدرتمندی دارید، به خودی خود یکی از مهم‌ترین مراحل استخدام محسوب می‌شود؛ بنابراین، رفتار شما و نحوه پاسخ‌دادن به سوالات می‌تواند تضمین‌کننده موفقیت‌تان در استخدام باشد.

عصر بانک؛مصاحبه شغلی معمولا یکی از مهم‌ترین گام‌ها در مسیر کسب شغل مورد نظر محسوب می‌شود. 


حتی با داشتن رزومه‌ای قوی، اگر نتوانید در مصاحبه شغلی بدرخشید، احتمال اینکه شغل مورد نظرتان را کسب کنید باز هم اندک است. گرچه برخی مصاحبه‌کنندگان به این امر آگاه هستند که فرد مصاحبه شونده معمولا در مصاحبه شغلی اندکی دستپاچه می‌شود، اما بااین‌حال، این مساله در تمام مصاحبه‌های شغلی صدق نمی‌کند. 

بنابراین، نباید دلخوش این مساله باشید و باید تلاش کنید تا خود را کاملا آماده کنید و با اعتمادبه‌نفس کامل در مصاحبه‌های شغلی حاضر شوید. درحالی‌که ممکن است اشتباهات فراوانی از مصاحبه شوندگان سربزند، اما برخی از این اشتباهات از بقیه خطرناک‌تر است. در این گزارش، به‌نقل از پایگاه اینترنتی چیت‌شیت، به برخی از مهم‌ترین اشتباهاتی که یک مصاحبه شونده ممکن است در مصاحبه شغلی مرتکب شود، اشاره می‌کنیم.

دیر یا خیلی زود رسیدن به مصاحبه

شاید این اشتباه خیلی بدیهی به‌نظر برسد اما همچنان خیلی از افراد سر موعد رسیدن برای مصاحبه شغلی را جدی نمی‌گیرند.
 همیشه سعی کنید زمانی بیش از آنچه که فکر می‌کنید طول می‌کشد تا به محل مصاحبه برسید را لحاظ کنید. چراکه هیچ‌وقت نمی‌توان ترافیک را پیش‌بینی کرد چون ممکن است در مسیر شما تصادفی رخ داده باشد و ترافیکی ایجاد شود که پیش‌بینی آن را نمی‌کردید.

 این را فراموش نکنید که شما قصد دارید ثابت کنید شغلی که درخواست داده‌اید تا چه اندازه برای‌تان مهم است؛ بنابراین دیر رسیدن شما یعنی اینکه در آینده هم ممکن است در برخی رفتارهای مهارتی خود ضعف نشان دهید. حتی اگر مورد اضطراری پیش آمد، حتما با مسسئول مصاحبه کننده تماس گرفته و او را در جریان قرار دهید. همچنین اگر دیر رسیدید حتما دلیل دیر رسیدن خود را به صورت شفاف شرح دهید.

در عین حال، به خاطر داشته باشید که خیلی زود رسیدن به جلسه مصاحبه هم خیلی جالب نیست. اگر یک ساعت زودتر به مصاحبه برسید، باعث می‌شود فکر کنند ذوق‌زده شده‌اید یا حتی ممکن است سبب ایجاد مزاحمت برای سایر کارکنان شوید.

پوشیدن لباس نامناسب

باگذشت زمان، عملکرد کاری شما از لباسی که در محل کار به تن دارید اهمیت بیشتری خواهد داشت. بااین‌حال، نخستین تاثیری که از خود به‌جا می‌گذارید هم خیلی مهم است.بنابراین، باید سعی کنید برای روز مصاحبه، لباس مناسبی به تن کنید. سعی کنید شلوار جین یا لباس خیلی راحت نپوشید. آرایش غلیظ و نامناسب نیز یکی از اشتباهاتی است که افراد معمولا در مصاحبه‌های شغلی مرتکب می‌شوند. درست است که تجربه و تخصص شما از ظاهرتان مهم‌تر است اما به‌هرحال، نحوه پوشش، نخستین چیزی است که توجه مصاحبه‌کننده را به‌خود جلب می‌کند؛ بنابراین باید تحسین برانگیز باشد نه زننده.

بدگویی راجع به رییس قبلی

شاید گفتن دلیل ترک محل کار قبلی سخت باشد، به‌خصوص اینکه اگر از کار قبلی اخراج شده باشید توضیح آن سخت‌تر هم می‌شود. بااین‌حال، در برابر بدگویی راجع به رییس قبلی خود خویشتن‌داری به‌خرج دهید. در غیر این‌صورت، باعث می‌شود کارمند نمک‌نشناسی به‌نظر برسید که کنار آمدن با شما را سخت می‌کند. حتی اگر یک درصد هم احساس کردید بدگویی راجع به رییس قبلی سبب برانگیختن حس ابراز همدردی با شما می‌شود، بازهم این کار کمکی به شما نخواهد کرد زیرا بدگویی کردن راجع به رییس قبلی، شما را فردی منفی جلوه می‌دهد. به‌جای این‌کار، سعی کنید دلایل خود را برای یافتن شغل جدید، در فضایی مثبت بیان کنید.

عدم آمادگی در مصاحبه

سراسیمگی در مصاحبه‌های شغلی ممکن است برای هرکسی رخ دهد اما آمادگی قبلی به شما کمک می‌کند تا با حداکثر تلاش، خودتان را به‌عنوان یک داوطلب قابل، به کارفرما معرفی کنید. سعی کنید، مطابق با فعالیت‌های شرکت موردنظر، سوالاتی که ممکن است از شما پرسیده شود را پیش‌بینی کنید و برای آنها پاسخ مناسبی بیابید. قبل از مصاحبه، در فرصتی مقتضی، اطلاعات کافی را از کمپانی موردنظر کسب کرده و سوالات خود را آماده کنید. اگر سوالی برای پرسیدن نداشته باشید نه تنها نا‌آماده به‌نظر می‌رسید، بلکه این‌طور به‌نظر می‌رسد که نسبت به محل کارتان بی‌میل هستید.

همچنین سعی کنید یک نسخه از رزومه خود را همراه داشته باشید. حتی اگر فرد مصاحبه کننده یک نسخه از رزومه شما را داشته باشد، همراه داشتن رزومه ضرری ندارد. این باعث می‌شود که اگر جایی چیزی را فراموش کردید، نگاهی به آن بیندازید و آن را به‌خاطر آورید. همچنین، اگر کارت ویزیت دارید، حتما در هنگام مصاحبه همراه خود داشته باشید زیرا در برخی مواقع، فرد مصاحبه‌کننده درخواست کارت ویزیت می‌کند. در غیر این‌صورت هم بد نیست خودتان پیشنهاد بدهید کارت ویزیت شما را داشته باشد.

دادن پاسخ‌های ضعیف به سوالات مصاحبه کننده

شاید این مساله، در قیاس با مشکلات قبلی یا مشکلات احتمالی دیگر، کم‌اهمیت‌تر و کوچکتر به‌نظر برسد. درحالی‌که مثلا قسم خوردن برای اثبات ادعایتان در هنگام مصاحبه به‌راحتی می‌تواند روی اسم شما قلم قرمز بکشد، از سوی دیگر پاسخ ضعیف به سوالات مصاحبه‌کننده نیز تبعاتی کمتر از قسم خوردن برای شما نخواهد داشت.

یکی از مهم‌ترین مراحل حضور در مصاحبه شغلی، پیش‌بینی سوالات احتمالی و حضور با پاسخ‌های ممکن است اما قطعا نمی‌توان تمام سوالات را پیش‌بینی کرد. بسیاری از داوطلبان با پرسیده شدن برخی سوالات دستپاچه می‌شوند و هرچه که در لحظه اول به ذهن‌شان می‌رسد را به‌عنوان پاسخ به زبان می‌آورند. اندکی مکث برای پاسخ به سوالات اشکالی ندارد بنابراین سعی کنید کمی فکر کنید بعد پاسخ صادقانه و خلاقانه‌ای مطابق سوال مصاحبه‌کننده بدهید.

سوالات پیش‌بینی نشده و تعجب‌آور، اغلب با اهداف خاصی ازسوی مصاحبه‌کننده پرسیده می‌شوند که یکی از مهم‌ترین آنها این است که بفهمند فرد مصاحبه شونده خودش چگونه فکر می‌کند.

البه، اشتباهات بسیار دیگری هم وجود دارد که می‌تواند یک مصاحبه را نابود کند که از جمله آنها می‌توان به بی‌احترامی، تکبر و رفتار زننده اشاره کرد. هرگز نباید فکر کنید چون مصاحبه کننده با شما رفتار صمیمانه‌ای دارد، شما هم باید بلافاصله با او خودمانی شده و صمیمی شوید. در پایان، به یاد داشته باشید که هرقدر هم مصاحبه ضعیف یا ازنظر شما بد پیش‌رفت، بازهم از فرد مصاحبه‌کننده تشکر کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.