مکانیزم تعیین نرخ سود بانکی عامل اصلی فساد

معاون نظارتی بانک مرکزی گفت: مکانیزم تعیین نرخ سود بانکی ما معضل بسیاری از فسادهای این سیستم است.

عصر بانک؛ حمید تهران‌فر معاون نظارتی بانک مرکزی در 26 همایش بانکداری اسلامی اظهار داشت:  اولین سوال مورد نظر ما این است که مکانیزم تعیین نرخ سود به چه صورت است؟ زیرا معضل بسیاری از فسادها در سازمان‌های و سیستم بانکی ما به این موضوع ارتباط دارد که این مکانیزم چگونه تعریف شده است، قبل از اعلام نرخ سود بانکی بررسی‌های فراوانی صورت می‌گیرد اما در محیطی است که امکان دارد این نرخ و واقعیت اقتصادی کشور و بازار تطبیق نداشته باشد که اگر در خصوص  بانکداری اسلامی نیز در چنین فضایی تصمیم‌گیری شود مطمئنا مشکلی نخواهد داشت اما در عمل به مانند روش فعلی درست نخواهد بود.

 
وی افزود: جای خالی در مقررات ما هویت بانک است زیرا هیچ کس هویت بانک را به عنوان یک نهاد توجه نمی‌کند به گونه‌ای که پس از مشکلاتی که برای موسسه میزان ایجاد شد با پدیده‌هایی روبه رو شدیم که قابل پیش‌بینی نبود.
 
معاون نظارتی بانک مرکزی در ادامه افزود: یکی از معضلات که خارج از انتظار ما بود 1200 کارمند فعال در این موسسه بود به گونه‌ای که ما شاهد تجمعات این گروه نیز بودیم پس مطمئنا برای بانک ها نیز چنین شرایطی وجود دارد و از نظر من حتما باید همان طور که به سود بانک‌های توجه می‌شود زیان آنها نیز مورد توجه قرار گیرد و بررسی شود درصورت زیان تبعات آن چگونه خواهد بود.
 
 
/باشگاه خبرنگاران
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.