سیستم عامل بانک (سیب ) چیست؟

سیستم عامل بانک (سیب ) چیست؟ بدون سامانه یکپارچه بانکی (سیب) ، حیات یک بانک امکان نخواهد داشت .

عصر بانک؛ سیستم‌‌ عامل (Operating System) اولین برنامه ‌ای است که پس از استقرار و فعال شدن بر روی سخت‌ افزار (Hardware) امکان استفاده از پردازنده ‌ها (Cpu) ، حافظه ‌های اصلی (Main Memory) و حافظه‌ های ذخیره‌‌سازی (Storage) را برای بیش از یک نفر فراهم می‌‌سازد. تعداد کاربر ها بستگی به قدرت توانایی سیستم‌‌ عامل در به اشتراک گذاشتن منابع پردازنده‌ ها حافظه‌ ها و حافظه ‌های ذخیره‌‌سازی به برنامه‌‌ها دارد و در واقع کاربران از طریق برنامه ‌ها، نیازهای خود را در این سیستم اجرا می‌کنند، پس هنگامی که صحبت از برنامه و یا کاربر در این یادداشت می‌گردد، منظور یک مفهوم می باشد آن هم انجام کاری است.

سیستم عامل بانک (سیب ) چیست؟

با پیدایش مدیریت شبکه (Network Management) در کنار سیستم‌‌های عامل(Operating System) که امروزه جزء لاینفک تمامی رایانه ها میباشد و رایانه ها بدون ان تقریبا جان ندارند، توانمندی اجرای برنامه ‌ها توسط کاربر ها از مکان های دور و دورتر با مدیریت شبکه را فراهم نمود.

همچنین امکاناتی مانند اینترنت (Internet) و تلفن همراه (Mobile) کاربران را قادر نمود که از این درگاه ها برنامه ای را اجرا نمایند در واقع درگاه های ارتباطی کاربران  گسترش یافت و در سامانه های کاربردی و بنیادی  مثلث “اسا (HSM)” پدیدار گشت . یک ضلع این مثلث  “انسان (Human)”  ، ضلع دوم آن “اجتماع (Social)” و ضلع سوم  “سیاری (Mobility)” می باشد که پایه ها و ارکان سامانه امروزی می‌باشند و انسان‌ها می‌توانند در “هر زمان” و از “هر کجا” توسط مدیریت شبکه (Network Management) و سیستم‌‌ عامل (Operating System) از منابع ذکر شده استفاده نمایند.

در دهه اخیر صنعت بانکداری کشور ، سامانه‌های یکپارچه بانکی (سیب) ایجاد شده است و بانک ها برای عملیات خود از ان استفاده می ‌نمایند.

استفاده از این سیب در تمام سطوح بانک مانند مدیران، کارشناسان، کاربران و نهایتا پایه اصلی بانک یعنی مشتریان مقبول گردید و امکان درگاه و دریچه استفاده از خدمات بانک را به بیرون از شعبه هدایت نمود به گونه ای که امروزه بیش از 70 درصد پرداخت ها و انتقال وجوه در خارج از شعبه بانک انجام میگیرد. این گسترش استفاده از خدمات بانکی توسط مشتریان “نظام پرداخت کشور” را به صنعتی ویژه و حساس تبدیل کرده است و مصداق ان 7،363 میلیون تراکنش به گردش مبلغی 9،297 تریلیون ریال در شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی (شاپرک) می باشد.

این سامانه همچون سیستم ‌عامل برای یک بانک عمل می‌کنند و منابع بانک را از طریق برنامه ‌های خود با توجه به رویه ‌ها و مقررات ( منطبق ابلاغیه های بانک مرکزی ) این برنامه ‌ها، بین مشتریان خود مصرف می ‌نمایند و آن منابع را افزایش و کاهش دهند. این خدمات از طریق کارکنان بانک توسط برنامه‌‌های کاربردی و یا از طریق مشتریان بانک از طریق درگاه ‌های ارائه خدمت غیر شعبه مانند درگاه اینترنتی بانک (Internet Banking)، خودپردازها (Automatic Teller Machine -ATM)، کارت‌خوان‌ های فروشگاهی(EFT-POS)، تلفن ‌بانک (Telephone Bank) و تلفن همراه (Mobile Bank) از منابع بانک استفاده می‌کنند و امروز با کوشش تمام کارشناسان و متخصصین کشور دسترسی به تمامی بانک ها از یک تلفن همراه میسر میباشد ( 20 بانک در 5 اینچ ).

در سیستم‌عامل (Operating System) بخاطر استفاده مشارکتی مقوله‌هایی مانند “بن‌بست در گره‌ های کور (Dead Lock)” ، “کارائی و بازدهی (Performance )” ، معماری (Architecture) ” ، ” زمان پاسخ‌ دهی (Response Time ) و “تعداد کاربران”  خیلی مهم می‌باشند و تمام چالش‌های یک سیستم‌عامل خوب پرداختن به مقوله های ذکر شده و لحاظ نمودن آنها می باشد ، ارزش و جایگاه یک سیستم عامل را مشخص میکنند. در سامانه‌های یکپارچه بانکی (سیب) نیز مقوله‌های مذکور نیز مصداق دارد و یک سیب خوب علاوه بر انجام کاربردهای بانکی بصورت سریع، سهل و دقیق باید موارد مذکور را لحاظ نماید.

همانگونه که بدون وجود یک سیستم‌ عامل(Operating System)، امروزه امکان بهره‌برداری از رایانه‌ها و حتی گوشی‌ های تلفن همراه را غیر  ممکن می ‌سازد، سامانه یکپارچه بانکی (سیب) هم در یک بانک همان نقش را به عهده دارد و بدون ان حیات یک بانک امکان نخواهد داشت .

امید است مدیران عامل و اعضاء محترم بانک‌ ها به این نقش سیب واقف باشند و همچنین طراحان، تولید کنندگان و عرضه کنندگان سامانه‌های یکپارچه بانکی (سیب) موارد مطروحه را در نظر گیرند.

عبدالحمید منصوری
مردادماه 1394
مدیر عامل شرکت سامانه های یکپارچه بزرگ فردا (TLS)

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.