مسیر توسعه یک کسب‌وکار خانوادگی بی‌نظیر

بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک را گردهم آورده‌ایم و همه آنها به‌دلیل یکجا بودن، به هم متصل‌اند و برخی نسبت به دیگری جای بیشتری گرفته‌اند اما همه برای ما مهم هستند چون بخشی از تاریخ ما به شمار می‌روند.

عصر بانک؛چارلز گردن لنکس کسب‌وکار خانوادگی منحصربه‌فردی را پایه‌گذاری کرد. او املاک 12 هزار هکتاری گوود وود را بر فراز ساسکس غربی بنا کرد. این بنا که اصالتا انگلیسی است با شکوه و عظمت ساخته شده و مربوط به قرن 17 است و در قرن هجدهم توسعه یافته است. 

لرد مارچ توسعه و ساخت املاک در آن منطقه را در سال 1994 برعهده گرفت. او در آن زمان 40 ساله بود؛ دقیقا همسن پدرش زمانی که مسوولیت اداره املاک به او سپرده شده بود. مارک پس از اتمام مدرسه به عنوان عکاس در حوزه تبلیغات بسیار موفق بود. شغل اول او همکاری با کارگردان افسانه‌ای استنلی کوبریک بود. دیدار کوبریک در اولین قدم به او فهماند که موفقیت نیازی به کاهش سطح توقع ندارد. 

در اوایل دهه 1990 عمارت گوود وود به موفقیت‌هایی دست یافت و هرساله پذیرای مسابقات سالانه تابستانی گلوریس گود وود- یکی از مناسبت‌های ورزشی ثابت در تقویم انگلیسی- است. از نظر تاریخی گوود وود پایه‌گذار مسابقات موتورسواری نیز بوده است. بعد از چند سال با توجه به هزینه‌های جاری بالا و تنها منبع درآمد ماهانه، گوود وود دریافت که در کسب‌وکار خود با تنگناهایی روبه‌رو شده است. راه‌حل وی برای این موضوع سنتی و قدیمی بود؛ گسترش دادن فعالیت‌ها اما مطابق همان سنت‌های خودش؛ در واقع ایجاد تعادل مستمر در انجام فعالیت‌ها. 

آنها مسابقات موتور سواری را به گوود وود بازگرداندند. فستیوال سرعت را هر ساله در جولای برگزار کردند و این فستیوال به عنوان بزرگ‌ترین گردهمایی موتور سواری در دنیا لقب گرفت. برای این ترکیب قوی، گوود وود به توسعه و نوآوری‌های خود افزود و کارش را توسعه داد. برای مثال محلی برای طرفداران اتومبیل که ماشین‌هایشان را سرهم می‌کنند و به ماشین‌های یکدیگر سرکشی می‌کنند، ایجاد کرد و درکنار آن برای آنها یک مکان تفریحی برای جشن‌ها و گردهمایی‌ها راه‌اندازی کرد. 

اتاق توسعه 

علاوه‌بر تعداد روز افزون ابتکارهایی با مضمون رقابت‌های موتور سواری وی توانست فعالیت‌های متنوعی را آغاز کند که به بالا بردن حجم معاملات املاک از 8 میلیون پوند به بیش از 60 میلیون پوند کمک زیادی کرده است. او هتلی 94 اتاقه دارد و از دیگر املاک وی می‌توان به 3 هزار هکتار مزرعه ارگانیک (بزرگ‌ترین مزرعه از نوع خود در بریتانیا)، زمین‌های گلف، باشگاه خصوصی، باشگاه سلامتی و فرودگاه خصوصی اشاره کرد.

او می‌گوید: ما از برخی جنبه‌ها شبیه یک شرکت مختلط کوچک هستیم. بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک را گردهم آورده‌ایم و همه آنها به‌دلیل یکجا بودن، به هم متصل‌اند و برخی نسبت به دیگری جای بیشتری گرفته‌اند اما همه برای ما مهم هستند چون بخشی از تاریخ ما به شمار می‌روند. 

جهش

برای لرد مارچ تغییر نقشش طی 20 سال گذشته چشمگیر بوده است. از آنجا که فعالیت‌های شرکت گوود وود بسیار متنوع شده به همان نسبت توانایی‌های او هم تنوع یافته است. به گفته وی در ابتدا بسیاری از کارها را خودش انجام می‌داده است اما اکنون 560 همکار دارد و در طول این سال‌ها به‌صورت گسترده‌ای فعالیت‌ها و کسب‌وکارهای گوناگون به راه انداخته‌اند. ما خیلی خوش شانسیم که مردم دوست دارند به اینجا بیایند، آنها احساس تعلق زیادی به این مکان دارند و هرگز نمی‌خواهم که رنجیده خاطر شوند. 

امیدوارم بتوانم این شور و اشتیاق را به تیم منتقل کنم. من در تلاشم پست رهبری این مجموعه را به اعضای باتجربه‌تر تیم کنونی منتقل کنم. این بخشی از وظایف من است. من عاشق سرعتم و دلم می‌خواهد همه چیز سریع اتفاق بیفتد.» گوود وود در تطبیق توانایی‌هایش متنوع و هوشمندانه عمل می‌کند این در حالی است که به معیارهای عملکردش دلگرم است.  

لرد مارچ این‌گونه ادامه می‌دهد: ما برای خودمان اهداف بزرگی به‌منظور بهبود سود ناخالص تعریف کردیم. مشکل آنجا است که مخارج ثابت و عمده‌ای داریم. باید برای سرمایه‌گذاری نقدینگی کافی ایجاد کنیم و اگر سود ناخالص مطلوبی کسب نکنیم دچار مشکل جدی خواهیم شد. 

مارچ و تیم او از انواع شاخص‌های کلیدی موفقیت استفاده می‌کنند که تمام عناصر گوناگون ترکیب کسب‌وکار گوودوود را زیرنظر دارند. این شاخص‌ها هر هفته منتشر می‌شوند. «مدیرعامل، مدیر ارشد مالی و خودم از آنها استفاده می‌کنیم؛ و به ما شفافیتی را می‌دهند که انتظار داریم هر ماه در گزارش‌های مدیریتی ببینیم و از این طریق این گزارش‌ها تاییدیه‌ای برای اجرا است.»

آن سوتر مدیرعامل و او در حال تهیه گزارشی هستند که اطلاعاتی درباره 6 بخش کلیدی تمرکز گوود وود برای سه سال آینده را در بر می‌گیرد. مارس در این باره می‌گوید: ما باور داریم اینها همان نقاطی هستند که رشد و رونق مورد انتظار ما را به بار خواهند آورد. و به همین دلیل ما آنها را به دقت کنترل می‌کنیم. بسیاری از اطلاعات بیشتر راجع به پروژه‌ها است تا اینکه به امور مالی مرتبط باشد. 

برخی از بخش‌های این مجموعه، جهش بزرگی را به سمت سودآوری آغاز کرده‌اند. بخش لانگ لیت با مجموعه پارک‌وحش آن به مساحت هزار هکتار، درآمدی برابر درآمد یکسال جاذبه‌های تاریخی انگلیس کسب کرده است. آنچه گوود وود را متمایز می‌کند انواع مختلف فعالیت‌های او و اشتیاقش به توسعه خلاقانه میراثش است. همه چیز در گوود وود سر جای خود است و اینها همه فقط برای فعالیت‌های تبلیغی ساخته نشده و اغلب تحولی واقعی به نظر می‌رسند.

لرد مارچ از رولز رویس به عنوان یک منبع الهام یاد می‌کند. آنها توانستند در فستیوال جهانی سرعت، روابط خوب و نزدیکی با کمپانی بی ام دبلیو ایجاد کنند و این ارتباط باعث شد تا زمانی که بی ام دبلیو تولید اتومبیل‌های رولز رویس را آغاز کند، به مستاجر گوود وود بدل شود. در حال حاضر املاک گوود وود 22500 متر مربع کارخانه را در خود جای داده، 800 کارمند دارد و تولیدکننده اتومبیل‌های رولز رویس است.

 

مترجم: مرجان مرادی

منبع: london.edu

/دنیای اقتصاد

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.