لغو تحریم‌ها مشکلات اقتصادی را در کوتاه‌مدت حل نمی‌کند

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: لغو تحریم‌ها مشکلات اقتصادی را در کوتاه مدت حل نمی‌کند.

عصر بانک؛احمد میدری در نشست تخصصی "نقش رسانه‌ها در پساتحریم‌ها" با اشاره اینکه تصور رایج بر این است که تحریم توانست مشکلات اقتصادی زیادی را از طریق کمبود ارز ایجاد کند، گفت: باید بدانیم که لغو تحریم مشکلات اقتصادی را در کوتاه مدت حل نمی‌کند. امروز بعد از لغو تحریم ها هم تصور بر این است که مشارکت ارزی رخ خواهد داد و شرکت ها و سرمایه گذاران خارجی وارد کشور می‌شوند و ما می توانیم به رفاه کوتاه مدت دست پیدا کنیم.

 

وی ادامه داد: این درست همان تصوری است که ما پس از جنگ تحمیلی داشتیم و مردم و سیاست مداران دچار همین الگوی فکری شده بودند که باعث شد آسیب های جدی به جامعه وارد شود. در واقع تصور بر این بود که پس از 8 سال سختی، باید بتوانیم به یک رفاه نسبی دست پیدا کنیم و در همین راستا اجازه دادند تا واردات بیشتری صورت بگیرد تا مردم بتوانند شیرینی اقتصاد پس از جنگ را لمس کنند.

 

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون گفت: نتیجه آن تصور عمومی و انعکاس آن توسط سیاستمداران این بود که تورم شدید را در دوران پس از جنگ تجربه کردیم.

 

میدری همچنین با تاکید بر اینکه نباید اینگونه تصور کرد که ورود ارز به کشور می‌تواند نقطه عطفی بوده و تغییرات مهمی به دنبال داشته باشد، افزود: امروز هم این تصور در جامعه و مطبوعات وجود دارد که با لغو تحریم‌ها در کوتاه مدت تغییر شگرفی در اقتصاد کشور صورت خواهد گرفت که این موضوع منجر به شتاب زدگی در سیاست های اقتصادی کشور می‌شود.

 

وی با بیان اینکه ما شرایط اقتصادی سختی را در چند سال گذشته تجربه کرده‌ایم، اظهار کرد: در آن سال ها تورم 30 تا 40 درصدی را تجربه کردیم که از نوادر صد سال اخیر کشور است و بعد شاهد نرخ رشد منفی بودیم که باز این هم از پدیده های نادر محسوب می‌شود.

 

میدری با اشاره به برخی سیاست های نادرست اعمال شده در زمان تحریم ها گفت: برای مثال می توان به موضوع صندوق های بازنشستگی اشاره کرد. از سال 54 تا 85، یک میلیون 300 هزار بازنشسته در سازمان تامین اجتماعی وجود داشت و از 84 تا94 ، یک میلیون و 400 هزار بازنشسته داریم. بازنشستگی های پیش از موعد و برخی رفتارهایی که در این زمینه صورت می گرفت از جمله همان سیاست های نادرست است.

 

وی در پایان با تاکید بر اینکه شرایط بد اقتصادی‌، می‌تواند شرایط اجتماعی را به شدت تغییر دهد، بیان کرد: در واقع تورم، اخلاقیات و ارزش‌های مردم را مورد حمله قرار خواهد داد. اگر تورم بالا باشد زندگی آدم ها به نوعی تبدیل به تراژدی خواهد شد.

 

 

/ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.