آخرین وضعیت تورم کالاها و خدمات در مردادماه

مرکز آمار گزارش شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای شهری کشور در مردادماه سال 94 را منتشر کرد. بر اساس این گزارش شاخص کل در مردادماه سال 94 نسبت به ماه قبل 0.5 درصد افزایش داشته است. تورم نقطه به نقطه 11.5 درصد و تورم میانگین سالانه 13.8 درصد بوده است.

عصر بانک؛روند کاهش تورم که در دو ماه گذشته متوقف شده بود، بار دیگر در مرداد ماه آغاز شده که در صورت ثبات سیاست‌های مالی و پولی دولت و نظارت دقیق به عملکرد بانک‌ها این احتمال وجود تا پایان سال‌جاری تورم یک رقمی شود.

 

بر اساس این گزارش، بیشترین افزایش قیمت کالاها و خدمات در مردادماه نسبت به ماه قبل از آن مربوط به آب، برق و سوخت است که 4.1 درصد افزایش قیمت داشته که دلیل آن احتمالا افزایش قیمت بنزین از 700 به 1000 هزار تومان بوده است. همچنین افزایش مصرف آب و برق در تابستان، و بالا رفتن قیمت‌ها به صورت تصاعدی، در تورم این بخش بی تاثیر نبوده است. بعد از این گروه کالا، بیشترین افزایش قیمت مربوط به گوشت قرمز و سفید بوده که 2.2 و 2.4 درصد افزایش قیمت داشته است. در هفته‌های اخیر کشتارگاه‌های کشور نسبت به افزایش قیمت گوشت قرمز اقدام کرده‌اند که اثر تورمی آن در مردادماه مشخص شده است.

 

در این میان تورم ماهانه انواع میوه به دلیل فراوانی در فصل تابستان 3.1 درصد کاهش داشته است. با توجه به اینکه در تابستان عموما فراوانی میوه‌ها بیشتر است، تورم این بخش برای مدتی کاهش می‌یابد و این احتمال وجود دارد که در فصل پاییز به دلیل کمبود عرضه میوه، افزایش چشم‌گیری داشته باشد. با وجود افزایش قیمت بنزین، قیمت حمل و نقل هم 0.2 درصد کم شده که نشان می‌دهد افزایش تورم سوخت فقط در بخش مصارف اختصاصی اثر داشته و تاثیری بر حمل و نقل عمومی نداشته است. از سویی دیگر با توجه به افزایش سالانه قیمت کرایه‌ها، تورم این بخش در ماه‌های ابتدایی سال خود را نشان داده است.

 

قیمت آب، برق و سوخت تنها در مرداد ماه بیشترین افزایش را نداشته.، بلکه این گروه کالایی بالاترین نرخ تورم میانگین سالانه را هم به خود اختصاص داده است و با افزایش 31.6 بیشترین افزایش قیمت را داشته است. قیمت انواع میوه و خشکبار 24.3 درصد، هزینه های حمل و نقل 18.2 و هزینه بهداشت و درمان هم 17.4 درصد سالانه افزایش یافته است.

 

 

/اقتصادنیوز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.