بازدهی مطلوب بازار سرمایه با دیدگاه بلند مدت

فعال بازار سرمایه گفت: به سهامداران و تازه واردان بازار توصیه می‌شود که دید سرمایه‌‎گذاری خود را دیدی بلند مدت قرار دهند تا بتوانند از بازدهی مطلوبی برخوردار شوند.

عصر بانک؛محمد رضال گیوکی فعال بازار سرمایه در خصوص روند بازار در روزهای گذشته گفت:  بورس تهران در هفته‌ای که گذشت نیز به مسیر نزولی و نوسانی خود ادامه داده و همچون یک ماه و نیم گذشته عملکردی برخلاف انتظار داشته است ، باید توجه داشت که در حال حاضر بازار در دست نوسان گیران است ونوسان قیمت‌های بازار سهام در این مدت شدید و غیرقابل پیش‌بینی بوده است.

 
وی در این باره ادامه داد: در واقع ریسک بالای سرمایه‌گذاری سبب شده تا فعالان بازار به دنبال کسب سودهای کوتاه‌مدت و سفته‌بازی بروند.که در نهایت طولانی شدن این روند هم به ضرر خود سفته‌بازان خواهد بود و هم اینکه شرایط بی‌اعتمادی فعالان بازار را نیز  افزایش خواهد داد. 
 
گیوکی در توضیح رکود حاکم بر اقتصاد بیان داشت: وضعیت فعلی بورس منعکس کننده وضعیت رکودی حاکم بر اقتصاد است و برخلاف آنکه  مدتها بود که بازار سرمایه خلاف جریان اقتصادی حرکت می‌کرد اما اکنون وضعیت موجود در اقتصاد را منعکس می‌کند به طوری که رکود حاکم در بازار و صنایع خودش را در قیمت سهام‌های بازار نشان می‌دهد. 
 
فعال بازار سرمایه با اشاره به تاثیرپذیری بازار از اخبار پیش رو یادآور شد: البته ناگفته نماند که بازار سرمایه از تاثیرپذیری بیش از حد از اخبار سیاسی آسیب می‌بیند و صرفا بر اساس واقعیت‌های اقتصادی رفتار نمی‌کند اما با وجود تاثیرپذیری بازار از اخبار سیاسی هم به عبارتی می‌توان گفت این اخبار تا پایان امسال به جز چند شوک مقطعی ، تاثیر دیگری در بازار سرمایه ندارد و این شوک‌های مقطعی هم نمی‌تواند کمک شایان توجهی به بازار داشته باشد. 
 
وی در بیان رویکرد شرکت‌ها در تهیه گزارش 3 ماهه گفت: از رویکردی دیگر کاهش قیمت نفت و فلزات اساسی، گزارش 3 ماهه ضعیف شرکت‌های بورس به همراه ابهام صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی و همچنین انتظار سهامداران برای نمایان شدن آثار لغو تحریم‌ها منجر به رفتار این روزهای بورس شده است. 
 
گیوکی در خصوص مهم‌ترین عامل تغییر در وضعیت اقتصادی بیان داشت: اما مهمترین و اصلی ترین عامل تغییر روند حرکتی بورس تهران به تغییر اساسی در وضعیت اقتصادی مربوط است و چند عامل می‌تواند سبب حمایت بازار شود. 
 
فعال بازار سرمایه با اشاره به اهمیت ورود نقدینگی به بازار تصریح کرد: نخستین عامل تزریق نقدینگی است که با وجود وعده‌های مختلف هنوز عملی نشده است. دومین عامل که می‌تواند بازار را تحت‌تاثیر قرار دهد کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی است که در صورت کاهش می‌تواند منجر به انتقال نقدینگی از بانک‌ها به بورس شود.
 
وی در توضیح مهم ترین عامل برای خروج بازار از رکود اظهار داشت: اما شاید مهم‌ترین عاملی که می‌تواند بازار را از شرایط رکود فعلی خارج کند رونق کسب و کار و رشد سودآوری شرکت‌های بورسی می‌باشد، بر این ‌اساس لازمه‌ی بازگشت رونق به بازار سرمایه بهبود وضعیت اقتصادی شرکت‌های بورسی است که این اتفاق هم با توجه به شرایط کنونی به چندین ماه زمان نیاز خواهد داشت. 
 
گیوکی در پایان خاطرنشان کرد: در نهایت به سهامداران و تازه واردان بازار توصیه می‌شود که دید سرمایه‌گذاری خود را دیدی بلند مدت قرار دهند تا بتوانند از بازدهی مطلوبی برخوردار شوند.
 
 
/باشگاه خبرنگاران
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.