مخالفت بانک مرکزی با پرداخت تسهیلات 120 میلیون تومانی انبوه‌سازان

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور از اختلافات میان بانک‌ها با انبوه‌سازان خبر داد و گفت: متأسفانه انبوه‌سازان هیچ رضایتی از عملکرد بانک مرکزی ندارند و بانک مرکزی بعد از گذشت 10 ماه هنوز با پرداخت تسهیلات از سوی انبوه‌سازان به متقاضیان موافقت نکرده است.

عصر بانک؛پورحاجت دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان با اشاره به اینکه متأسفانه بانک‌ها هیچ حمایتی از انبوه‌سازان طی چند سال گذشته انجام نداده است، گفت: انبوه‌سازان هیچ رضایتمندی از عملکرد بانک مرکزی در حوزه ساخت و ساز ندارد.

 
وی در ادامه افزود: بانک‌ها به خصوص بانک تخصصی مسکن برای پرداخت تسهیلات سودهای کلانی دریافت می‌کنند به طوری که بانک مسکن به هیچ عنوان راضی به پرداخت تسهیلاتی با سود کمتر از 24 درصد نیست.
 
دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان اظهار داشت: عمده سود بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات 24 درصد است که این سود هیچ تعریفی با ساز و کار انبوه‌سازان ندارد.
 
پورحاجت با اشاره به اینکه عمده زمان ساخت یک واحد بیش از یک سال است که در این مدت بانک‌ها خواستار دریافت بیش از 60 درصد سود هستند، گفت: بانک مرکزی باید در این حوزه از انبوه‌سازان حمایت کند که متأسفانه هیچ اقدامی تا به امروز انجام نداده است.
 
پورحاجت در ادامه توضیح داد: بانک مسکن با شرایط ویژه‌ای به انبوه‌سازان تسهیلات پرداخت می‌کند به طوری که انبوه‌سازان اگر تسهیلاتی دریافت کنند باید 15 درصد از سود تسهیلات را در اولین قسط طی دو سال در بانک مسکن بلوکه کنند.
 
وی یادآور شد: به طور مثال اگر یک میلیارد تومان انبوه‌سازان تسهیلات دریافت کنند باید 150 میلیون تومان آن را به مدت دو سال در بانک مسکن بلوکه کنند.
 
پورحاجت در ادامه به پیشنهادی که به رونق بازار مسکن کمک می‌کند اشاره کرد و گفت: به بانک مرکزی پیشنهاد داده‌ایم که حدود 120 میلیون تومان تسهیلات به متقاضیان از منابع مالی خود انبوه‌سازان پرداخت کنیم که متإسفانه بانک مرکزی با این پیشنهاد موافقت نکرده است.
 
وی در ادامه افزود: این پرداخت تسهیلات به هیچ عنوان لیزینگ مسکن نیست بلکه این نوع تسهیلات در زمان رکود بازارمسکن بسیار زیاد مشکل‌گشا است.
 
پورحاجت خاطرنشان کرد: ما پیشنهاد داده‌ایم که 120 میلیون تومان به متقاضیان جهت ساخت مسکن در کلانشهر تهران ارائه کنیم که هنوز بعد از گذشت 10 ماه هنوز بانک مرکزی موافقت نکرده است.
 
 
/باشگاه خبرنگاران
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.