یارانه‌ برای همه عمر نیست

یارانه‌ پرداختی به صورت ماهیانه، فقط برای مدت مشخصی تعیین شده بود اما سایر یارانه‌ها همچنان ادامه خواهد داشت.

عصر بانک؛ابوذر ندیمی نائب رئیس اول کمیسیون اقتصادی مجلس  در خصوص این سوال که آیا در قبال حذف یارانه‌، حرکت اقتصادی مناسبی جایگزین آن خواهد شد، گفت: 45 هزار تومانی که ماهانه به مردم پرداخت می‌شود؛ برای اجرای یک پروژه بود و قرار بود تا زمانی که پروژه به قیمت واقعی برد، به مردم کمک شود.

وی گفت: یارانه‌ وابسته با هفت حامل انرژی است و اکنون دولت اصراری بر افزایش قیمت حامل‌ها، طبق گذشته ندارد.

بنابراین یارانه مفهوم قبلی خود را از دست خواهد داد.

اگر یارانه‌ی حامل‌های انرژی حذف شود؛ باید شیب قیمت‌ها به صورت سالیانه مدیریت شود و متناسب با افزایش حقوق و دستمزد ، مبلغی هم به حامل‌ها اضافه شود و این کار در همه جای دنیا معمول است.

اما همه یارانه‌ها حذف نخواهند شد و سالانه مبالغ زیادی برای یارانه‌‌ی آموزش و پرورش، آموزش عالی،‌درمان و … پرداخت می‌شود.

ندیمی اظهار داشتک مردم خواستار افزایش قدرت خرید هستند که تورم و دیگر شاخص‌ها باید کنترل شوند تا قیمت‌ها افزایش پیدا نکنند.

علاوه بر این پروژه‌ای مربوط به معیشت و اشتغال است که با رفع موانع تولید، محقق خواهد شد. بنابراین ، یارانه مبنای قانون هدفمندی است.

وی گفت: در قانون هدفمندی در مجلس هشتم، زمان پرداخت یارانه‌ها، پنج سال در نظر گرفته شده بود و برای همه عمر نیست و قرار نیست که مقدار زیادی نفت خام صادر کنیم.

یکی از دلایل گازسوز شدن سوخت کشور این است که مردم نفت خام را مصرف نکنند، در گذشته 50 نفت تولیدی در داخل مصرف می‌شد؛ که با گاز سوز شدن، این مقدار مصرف در کشور حذف خواهد شد؛ در نتیجه هزینه‌های آن کاهش یافته و گاز هم ارزان‌تر خواهد شد.

در زمینه یارانه‌ درمان هم، مردم می‌بایست 100 درصد هزینه را پرداخت می‌کردند، اما اکنون مبلغ آن چند درصدی کاهش پیدا کرده بنابراین یارانه حدف نشده است.

ندیمی در پاسخ به این سوال که اگر نام برخی از ثروتمندان در لیست حذف یارانه قرار نگرفته باشد، امکان بررسی دوباره وجود دارد، گفت: اگر پرداخت یارانه ادامه پیدا کند، این کار ادامه خواهد یافت.

همچنین درباره شفاف سازی کامل کارمندهایی که در بخش خصوصی هم کار می‌کنند، گفت: دولت به اندازه‌ی اطلاعاتی که دارد می‌تواند در زمینه حذف یارانه مداخله کند.

 

 

/باشگاه خبرنگاران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.