مقابله با رفتارهای مسموم با استفاده از هوش هیجانی

شرایط نامساعد ذهنی نه تنها رفاه جسمی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بلکه باعث می‌شود وقتی تحت فشار هستید، نتوانید با آرامش واکنش نشان دهید. 90 درصد مدیران موفق مهارت چشمگیری در مدیریت احساسات‌شان دارند.

عصر بانک؛زندگی اکثریت ما، به اندازه کافی برایمان استرس ایجاد می‌کند و اگر اجازه دهیم فردی با تاخت و تاز افکار مسمومش، محیط کاری‌مان را آلوده کند، در قدم اول روحیه خوبمان و متعاقبا حتی سلامت جسمی‌مان به خطر می‌افتد.

شرایط نامساعد ذهنی نه تنها رفاه جسمی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد، بلکه باعث می‌شود وقتی تحت فشار هستید، نتوانید با آرامش واکنش نشان دهید. 90 درصد مدیران موفق مهارت چشمگیری در مدیریت احساسات‌شان دارند. بنابراین اگر نتوانید استراتژی‌های مناسبی در برخورد با افرادی که محیط را مسموم می‌کنند داشته باشید، کارآیی‌تان به شدت تحت تاثیر قرار گرفته و کاهش می‌یابد. برخی از این استراتژی‌ها در زیر عنوان می‌شوند: 

1) مرزبندی

بین رفتار دوستانه و اینکه اجازه دهید فردی شما را به مسیری هدایت کند که اثربخشی‌تان را به خطر بیندازد، مرز باریکی وجود دارد. افراد موفق با درک این موضوع، مرزهای مشخصی در رفتار با افرادی با افکار مسموم ترسیم می‌کنند و به آنها اجازه نمی‌دهند با عبور از این مرزها، کارآیی‌شان را زیر سوال ببرند.

2) محدود نکردن شادی

سخنان اطرافیانتان تا چه حد روی شرایط ذهنی شما تاثیر می گذارد؟ افراد موفق این قابلیت را در خود ایجاد کرده اند که گفته‌ها و اظهارات منفی تاثیر مخربی روی احساسات و حس انجام وظایفشان نگذارد. افرادی که افکار مسمومی دارند، علاقه زیادی به تخریب شما با نظرات آزاردهنده و حتی بی ادبانه دارند و از تاثیرپذیری شما از چنین برخوردهایی لذت می برند.
سعی کنید کمتر به نظرات دیگران واکنش نشان دهید؛ خصوصا آنهایی که می‌دانید که نسبت به شما حسن نیت ندارند.  

 

3) هنر نادیده گرفتن 

این نکته را از یکی از دوستانم آموختم که می‌گفت «تنها با غلبه بر مهارت نادیده گرفتن نکات منفی است که افراد موفق می‌توانند در شرایطی غیرمنطقی و بی نظم، آرامش و منطق‌شان را حفظ کنند. با این مهارت، آنها می توانند در هر شرایطی، برخوردی متمایز داشته باشند و نگذارند هر چیز نامطلوبی بر آنها اثر بگذارد.»

4) تمرکز بر راه حل

آیا شما بیشتر وقت خود را برای افراد منفی و تاثیرات آنها روی زندگیتان صرف می‌کنید یا روی راه‌های دستیابی به اهدافتان؟ تمرکز روی افراد منفی و تاثیرشان در زندگی دردسرساز است. به جای آنکه روی افراد منفی تمرکز کنید، تمام توجه خود را روی اهدافتان و راه‌های رسیدن به آنان متمرکز کنید.

5) درک از اهمیت حمایت

از مشاورانتان بهره ببرید. این شانس بزرگی است چرا که آنها موضوع پیش روی شما را پیش از شما تجربه کرده اند. همکاران، افراد گروه و حتی اعضای خانواده و دوستان می‌توانند نکات ظریفی را در خصوص مواردی که پیش رو دارید به شما گوشزد کنند. با بهره گیری از این تجربیات، اشخاصی که هوش هیجانی (EQ) بالایی دارند می‌دانند چگونه در مواجهه با افرادی با افکار مسموم رفتار کنند. 

6) شناخت و آگاهی از خود

شناخت از خود اهمیت زیادی دارد؛ چرا که اگر به درستی نقاط ضعفتان را که با تحریکشان برانگیخته می‌شوید بشناسید، می‌توانید از تحریک آنها پرهیز کنید. ضعف در کنترل هیجان بهترین عامل در توانمندسازی افرادی است که با افکار مسمومشان بر زندگی شما تاثیر می‌گذارند.

7) فراموش نکردن افراد غیرقابل اعتماد

بخشش یکی از ویژگی‌های هوش هیجانی بالا است. بخشیدن اشتباهات دیگران شما را سبکبارتر کرده و آرامش ذهنی برایتان به ارمغان می آورد. اما این بخشش شما نباید به معنی فراموش کردن این باشد که چه افرادی قابل اعتمادند و چه افرادی نیستند بلکه به این معنا است که دیگر نمی‌خواهید زمان بیشتری برای افرادی که قابل اعتماد نیستند، هدر دهید. 

8) ذخیره انرژی برای موقعیت‌های بهتر

همان طور که به دفعات تکرار شد، افرادی که افکار مسمومی دارند همواره به دنبال سوار شدن بر موج‌هایی هستند که دراثر هرج و مرج به وجود می‌آیند و در چنین شرایطی برای اینکه شما را تا سطح خودشان پایین بکشند، از هیچ اقدامی دریغ نمی‌کنند. هرچه درک بهتری از محدودیت‌های خودتان به دست آورید، به شما کمک می‌کند از موقعیت‌های پرخطر دور بمانید. نبردهای‌ خود را عاقلانه انتخاب کنید و انرژی‌تان را برای موارد مهم‌تر و بهتر نگه دارید.

افراد موفق یا اشخاصی که می‌توانند چالش‌های پیش رویشان را به‌خوبی هدایت کنند، از هیچ شعبده و معجزه‌ای بهره نمی‌برند؛ آنها صرفا تلاش زیادی کرده اند تا از هوش هیجانی بالایی برخوردار شوند.

بیشترین چالش‌هایی که افرادی با افکار مسموم برای شما ایجاد کرده‌اند، چه مواردی بوده است؟

 
 

مترجم: آوا کشاورز

منبع: INC

/دنیای اقتصاد

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.