برج‌سازان بانکی، گرفتار رکود مسکن

در طول سال های گذشته، بانک ها بنگاه دار شده اند و بسیاری از فعالیت های اقتصادی خود را گسترش داده اند.

عصر بانک؛در این میان به نظر نمی‌رسد که با وجود الزام قانونی به خروج از فعالیت‌های بنگاه‌داری و شرکت‌داری، تمایلی به خروج از این عرصه‌ها داشته باشند.رود به بازار مسکن و حتی تاسیس بیمه‌ها در کنار فعالیت بانکی، یکی از اقدامات بانک‌ها در راستای شرکت‌داری و بنگاه‌داری در سال‌های اخیر بوده است. 

سید حسین سلیمی، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران درمورد ریشه بنگاه داری بانک ها بر این باور است که نظارت بانک مرکزی بر عملیات بانک ها در طول سال های گذشته به دقت انجام نشده است. او در گفت وگو با صدای اقتصاد گفت: نسبت دارایی های بانک ها و معوقات آنان با یکدیگر همخوانی ندارد و این موضوع نشان می دهد که ما در سیستم بانکی خود دچار مشکلات عدیده ای هستیم. این در حالی است که از دیدگاه او بنگاه داری با کنترل دقیق بانک مرکزی به خوبی می توانست کنترل شود.

سلیمی درمورد بانک های که در چند سال گذشته مشغول به بنگاه داری بودند اظهار کرد: بانک ها پول های که مردم برای سپرده گذاری به آنان می سپردند را به عنوان سرمایه در اموری همانند ساختمان سازی و برج سازی خرج می کردند.

سلیمی معتقد است که بیشتر سرمایه بانک ها از طریق افزایش نرخ سود و خرید و فروش سهام برخی از شرکت های بورسی به دست آمد و آنان از این طریق به برج سازان تراز اول تبدیل شدند.

او در ادامه افزود: اما روزهای خوب بانک ها با افزایش رکود بازار مسکن به پایان رسیده است. زیرا بازار ملک در شرایط فعلی زمین خورده و در اصطلاح عامیانه می توان گفت بر دست بانک ها باد کرده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به این موضوع که ملک های که بانک ها در آن سرمایه های کلانی داشته اند اکنون خریدار ندارد. او در مورد استانداردهای مورد قبول بانکی گفت: بانکی ها به هیچ عنوان استانداردهای جهانی را رعایت نکرده اند، این در حالی است که در اکثر بانک های سیار کشورها همانند آمریکا، به شدت بنگاه داری محکوم می شود و بانک های که در آمریکا مشغول به بنگاه داری بودند به همین دلیل ورشکست شدند.

از سوی دیگر سلیمی به مسابقه گذاشتن بانک های داخلی در داشتن شعب بیشتر اشاره می کند. او معتقد است که این روش حدود 50 سال پیش در سکشورهای پیشرفته منسوخ شده است. عضو هیات نمایندگان اتاق تهران در ادامه یادآور شد: اما از زمانی که تکنولوژی های جدید مانند اینترنت و موبایل وارد خانه ها شده دیگر نیازی به حضور فیزیکی در بانک ها نیست.

او ادامه داد: عدم نیاز به مراجعه حضوری برای انجام امور روزانه به بانک ها باعض شده که افزایش شعب بانکی کاری عبس باشد، زیرا افزایش شعب بانکی جز بالا بردن هزینه بانک ها دیگر مفهوم خاصی نخواهد داشت.

سلیمی با اشاره به کنترل کارمد بانک مرکزی بر فعالیت بانک ها و بنگاه داری آنان از دو سال پیش گفت: در حال حاضر بانک ها می گویند که ما می خواهیم املاک خور را به فروش برسانیم اما خریداری وجود ندارد و همین موضوع باعث شده که بانک ها نتوانند به راحتی از بنگاه داری خارج شوند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: در حال حاضر استاندارد بدهی ها، معوقات بانکی و نوع تسهیلات باید مطابق با بازل سه باشد و هر چقدر بنگاه داری بانک ها بیشتر باشد از درص استاندارد بازل شان کاهش می یابد. این در حالی است که استاندارد جهانی بین 10 تا 11 درصد است. که متاسفانه در ایران هیچ کدام از بانک های ایرانی نتوانسته اند به استانداردهای مورد نظر دست پیدا کنند. 
 

 

/صدای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.