مجازات وزیر طیّب نیا به جرم نکرده

این روزها استیضاح وزیر اقتصاد دولت یازدهم با سه‌کارته شدنش در مجلس شورای اسلامی مطرح است، ولی اکثر نمایندگان مجلس معتقدند، کاستی‌هایی که برای طیب‌نیا مطرح می‌شود در واقع مربوط به دیگران است و استیضاح حق وی نیست.

عصر بانک؛پس از آنکه طیب‌نیا در جلسه علنی 18 مردادماه مجلس شورای اسلامی نتوانست نمایندگان را درباره وضعیت درآمدهای مالیاتی و واردات کشور قانع کند، از بهارستان سومین کارت زرد خود را دریافت کرد.

 

طبق اعلام علیرضا منادی، پس از اینکه وزیر اقتصاد سه کارت زرد از مجلس دریافت کرد، طرح استیضاح وی با 25 امضا تقدیم هیئت رئیسه شد.

 

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفته است: بر اساس آئین‌نامه طرح استیضاح وزرا با 10 امضا در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد که طرح استیضاح وزیر اقتصاد با 25 امضا به هیئت رئیسه داده شد و از آنجا که وزیر اقتصاد تاکنون 3 کارت‌ زرد از مجلس گرفته به نظر می‌رسد این طرح استیضاح با سرعت بیشتری در مجلس بررسی شود.

 

در همین ارتباط خبرنگار تسنیم با تعدادی از نمایندگان مجلس درباره استیضاح وزیر اقتصاد در وضعیت فعلی اقتصاد کشور به گفت‌وگو پرداخت که در ادامه می‌خوانید.

 

* عاشوری: دلیلی برای استیضاح طیب‌نیا وجود ندارد

 

ناصر عاشوری عضو کمیسیون اقتصادی گفت: چه‌کسی گفته است که وزیر اقتصاد استیضاح می‌شود؟ این فضایی است که برخی از رسانه‌ها ایجاد کردند. فکر نمی‌کنم کسی در فکر استیضاح وزیر باشد. به‌اعتقاد من برداشت اشتباهی از آئین‌نامه شده است. استیضاح شرایط خاص خود را دارد که حداقل باید 15 نماینده آن را امضا کنند و تقاضای استیضاح کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: بنابراین اگر این اتفاق نیفتد ولو اینکه یک وزیر حتی 10 کارت زرد هم دریافت کند به خودی خود محقق نخواهد شد. سه یا چهار کارت وزیر دال بر الزام استیضاح نیست.

 

عاشوری افزود: به‌اعتقاد بنده عملکرد طیب‌نیا مثبت بوده است و  مجلس ممکن است در رابطه با سؤال قانع نشده باشد اما دلیلی برای استیضاح وجود ندارد.

 

او می‌گوید: طیب‌نیا از وزرای مثبت و با قدرت علمی بالا در دولت روحانی است.

 

* منصوری: طیب‌نیا میراث‌دار مشکلات دیگران است

 

مجید منصوری بیدکانی می‌گوید: استیضاح وزیر به بحثهای کلان اقتصاد کشور برمی‌گردد که اثر منفی روی اذهان گذاشته است، رکودی که بر اقتصاد حاکم است، البته این رکود تنها بر اقتصاد حاکم نیست بلکه در وزارتخانه‌های متعددی این مسئله وجود دارد.

 

عضو کمیسیون صنایع و معادن افزود: به‌دلیل پیشرو بودن وزارت اقتصاد در نرخ‌های بانکی و مسائل بی‌شمار دیگر انتظار از وزیر بالا می‌رود.

 

 وی  گفت: می‌دانیم که طیب‌نیا وزیر توانایی است، ولی در این برهه از زمان کل صنعت و اقتصاد دچار مشکل است، البته این مشکل مربوط به شخص نیست و بسته به سیستم و ساختارهاست.

 

او افزود: برخی از مشکلات نیز مربوط به دولت‌های پیشین است که نتوانستند  اقتصاد کشور را به ثبات برسانند بنابراین تمام اینها دست به دست هم داده و وزیر اقتصاد فعلی میراث‌دار مشکلات اقتصادی سال‌های گذشته است.

 

منصوری در پایان گفت: به‌نظرم در این شرایط استیضاح مفید فایده نیست و اثر مثبتی در اقتصاد نخواهد داشت. بنده موافق نیستم، زیرا با حذف وزیر توانایی همچون طیب‌نیا چه اقدامی می‌توان انجام داد که بهتر از وضعیت اکنون کشور  باشد؟

 

* نجابت: بانک مرکزی باید پاسخگو باشد نه طیب‌نیا

 

حسین نجابت می‌گوید: مشکلات اقتصادی کشور ما مربوط به مسائل ساختاری است که تنها مربوط به این دولت و وزرای آن نمی‌شود. نارضایتی مردم و ارجاع آن به نمایندگان باعث طرح سؤال از وزیر شده، با توجه به اینکه برخی موارد مربوط به وزیر نمی‌شود. بخشی نیز ارتباط مستقیمی به وزیر اقتصاد ندارد. همچنین بخشی مربوط به ساختار بانک مرکزی است اما متأسفانه تنها وزیر اقتصاد باید پاسخگوی تمام آنها باشد.

 

عضو کمیسیون انرژی در ادامه افزود: وزیر در چنین شرایطی لزومی ندارد که به نمایندگان قول دهد. فضایی در مجلس ایجاد شد که در آخر  نمایندگان قانع نشدند در صورتی که خیلی راحت می‌شد بدون هیچ رأی‌گیری جلسه خاتمه پیدا کند. این سومین کارت زرد وزیر است و بنده فکر نمی‌کنم وزیر استیضاح شود.

 

وی خاطرنشان کرد: دکتر طیب‌نیا جزو وزرای کاملاً مسط به حوزه کاری خود است و فردی غیرجناحی است و در کارش صداقت حرف اول را می‌زند.

 

نجابت ادامه داد: با توجه به اوضاع اقتصادی نابسامان فعلی؛ حل  بخشی از مشکلات به بانک مرکزی و دولت مربوط می‌شود. نمایندگان دست از اعتماد خود به دکتر طیب‌نیا برنمی‌دارند. با گذاشتن چند جلسه و رد و بدل شدن نظرات برخی مسائل حل شود. وزیر اقتصاد در قبال بانک مرکزی چه مسئولیتی بیشتر از سایر وزرا دارد؟

 

* ندیمی: وزیر اقتصاد اختیارات لازم را ندارد

 

ایرج ندیمی می‌گوید: استیضاح وزیر اقتصاد نه در دستور کار بوده و نه خواهد بود. هیچ رویکردی در مجلس برای حذف وی وجود ندارد.

 

او خاطرنشان کرد: در شرایط حادی به وزیر کارت زرد داده شده زیرا بیش از حد در مذاکره مداخلاتی صورت گرفت. نباید عضو هئیت رئیسه به‌میزان بالایی از تریبون استفاده می‌کرد. به‌نظر بنده یک نوع سردرگمی ایجاد شد که رأی بدهیم یا ندهیم و… که  تمامی اینها سبب گرفتن کارت‌های زرد شد.

 

 عضو کمیسیون اقتصادی گفت: حقیقتاً وزیر اقتصاد وظیفه مستقیمی در خصوص بسیاری از سؤالات مطرح شده را ندارد. سؤالات زیادی پرسیده شد اما وزیر اقتصاد در قبال بانک مرکزی چه مسئولیتی بیشتر از سایر وزرا دارد؟ چراکه شورای پول و اعتبار و همچنین بانک‌ها تحت نظر وزیر اقتصاد نیست.

 

او خاطرنشان کرد: تنها به‌علت اینکه بانک مرکزی متولی و وزیر برای خود ندارد نمایندگان مجلس ناچارند بر وزیر اقتصاد ایراد بگیرند. هم اکنون بحث استیضاح برای پیدا کردن راه حلی برای مؤسسات مالی و اعتباری مطرح است.

 

وی افزود: بنده مطمئنم که استیضاح وزیر به صحن نمی‌آید و فرضاً اگر بیاید هیچ اجماعی در مجلس در این خصوص وجود ندارد.

 

ندیمی تصریح کرد: در واقع دکتر طیب‌نیا شخصیتی علمی، اجرایی و باتجربه است و جزو قوی‌ترین و کم‌حاشیه‌ترین وزرا هستند. خبره بودن دکتر طیب‌نیا در حوزه  علمی و اجرایی بر هیچ کسی پوشیده نیست.

 

این نماینده مجلس ادامه داد: بخشی از مسائل ریشه‌ای و ساختاری است که برخی از آنها به وزیر ارتباطی ندارد. متأسفانه وزیر اقتصاد باید پاسخگوی مجموعه‌هایی باشد که در قبال آن مسئولیتی ندارد.

 

  وی افزود: مسائلی که مطرح شد بیش از آنکه ریشه علمی داشته باشد ریشه ارتباط و اقتضا دارد. در مورد سؤال آخر که موجب گرفتن کارت زرد شد (مالیات) توضیح دادند طبق قانون عمل کرده و هیچ گریزی از آن نداشته است. بنابراین وزیر باید پاسخگوی اجرای قانون باشد یا عدم اجرای آن؟

 

ندیمی در پایان تأکید داشت: این رویکرد بخشی از آن سیاسی است، بخشی محلی و بخشی ارتباطی و به هیچ وجه در حوزه وظایف و اختیارات وزیر نیست.

 

* فرهنگی: شرایط بد اقتصادی توجیه برخی برای استیضاح طیب‌نیا است

 

محمد حسن فرهنگی عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: باید صحبت‌های استیضاح کننده‌ها را شنید اما به‌طور کلی برای عده‌ای شرایط بد اقتصادی امروز مبنای استیضاح قرار گرفته است .

 

عضو کمیسیون عمران خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی استیضاح دکتر طیب‌نیا را صحیح نمی‌دانم.

 

*جعفرزاده: طیب‌نیا سیاسی نیست

 

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی می‌گوید: در حوزه اقتصادی جناب طیب‌نیا فردی مسلط است. اگر وی در حوزه  اقتصاد دولت به‌خوبی نتیجه نگرفته است به‌دلیل اینکه سردارهای اقتصادی تیم دولت بسیارند و میان آنها یک حوزه واحد نمی‌تواند مشکلات را پشت سر بگذارد.

 

 عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: بنده که الفبای اقتصادی را به‌خوبی می‌دانم هنوز نمی‌توانم بگویم استراتژی صحیح دولت چیست. این موضوع باعث می‌شود که برخی مشکلات اقتصادی مانند خروج از رکود به پای دکتر طیب‌نیا نوشته شود. طیب‌نیا بیشتر فردی دانشگاهی است تا سیاسی و اجرایی و به همین خاطر ضعف او در دفاع از خود، وی را دچار مشکل کرده است.

 

وی در ادامه گفت: این مشکلات نهایتاً موجب ضعف ساختاری در مجلس شود. با تمام این اوصاف بنده به هیچ عنوان با استیضاح وی موافق نیستم. مقام معظم رهبری نیز این سال را سال همدلی و همزبانی نامیدند و با توجه به شرایط حاد اقتصادی کشور باید همدیگر را حمایت کنیم.

 

او در پایان گفت: در چنین  موقعیتی علی‌رغم تمام ضعفهایی که وجود دارد در تلاشیم که به دولت کمک کنیم تا بتواند این بحران را پشت سر بگذارد.

 

احمد توکلی: دولت پشتِ در اقتصاددان‌های باکفایت ندارد؛ استیضاح حق طیب‌نیا نیست

 

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ضمن تأکید بر اینکه وزیر امور اقتصادی و دارایی مستحق استیضاح نیست، گفت: نمایندگان باید توجه داشته باشند که دولت پشتِ در اقتصاددان‌های باکفایت ندارد که جایگزین طیب‌نیا کند.

احمد توکلی در ارتباط با طرح استیضاح وزیر اقتصاد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مجلس در رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت روحانی بالاترین رأی را به طیب‌نیا داد؛ این رأی بی‌جهت به طیب‌نیا داده نشد.

وی با بیان اینکه مجموع صفات طیب‌نیا موجب شد تا مجلس رأی اعتماد بالایی به وی بدهد، گفت: دانش، تجربه در مقاطع مختلف و خوش‌نامی طیب‌نیا به‌عنوان یک اقتصاددان که سلامت مالی و اداری داشت، موجب شد تا وی رأی اعتماد بالا از مجلس بگیرد.

نماینده مردم تهران ادامه داد: در عمل به‌خاطر اوضاع بد اقتصادی انگشت‌های اشاره به‌سوی وزیر اقتصاد رفت در حالی که اختیارات وی به‌اندازه نامش نیست.

توکلی در همین ارتباط به مشکلات بانک‌ها برای اقتصاد کشور اشاره و تصریح کرد: در امور اقتصادی، بانک‌ها یکی از مشکل‌دارترین دستگاه‌ها هستند و مبارزه با فساد را از نظر من باید در درجه اول از بانک‌ها شروع کرد ولی با وجود آنکه وزیر اقتصاد در تعیین مدیران بانک‌های دولتی نقش اساسی دارد در عمل نمی‌تواند مسئولیت مستقیمی در نظام بانکی داشته باشد.

وی اضافه کرد: ضمن آنکه وزیر اقتصاد در تعیین مادر بانک‌ها (بانک مرکزی) نقشی ندارد و این درحالی است که مقصر اصلی مشکلات بانک‌ها، بانک مرکزی می‌باشد نه وزیر اقتصاد. البته این نافی نقش و مسئولیت وزیر اقتصاد نیست.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به عملکرد سایر وزرای کابینه یازدهم، گفت: زمانی که در دولت وزرای دیگری هستند که عدم توفیق بسیاری در امور جاری وزارتخانه‌هایشان دارند جفاست که به‌سراغ طیب‌نیا برای استیضاح برویم.

توکلی با تأکید بر اینکه استیضاح وزیر اقتصاد الآن به‌صلاح کشور نیست، گفت: تلاش داریم دوستانی را که خیرخواه هستند قانع کنیم تا از استیضاح منصرف شوند چرا که نه‌تنها هم اکنون به‌مصلحت نیست بلکه این وزیر هم مستحق استیضاح نیست.

وی با بیان اینکه سه کارت زرد زمینه سیاسی استیضاح را فراهم می‌کند، تصریح کرد: ولی برخی مواقع امضاهایی برای استیضاح جمع می‌شود که به‌خاطر گرایش‌های نادرست و گروکشی و توقعات نابجا از وزرا است. البته منظور از این موضوع امضا کنندگان استیضاح وزیر اقتصاد نمی‌باشد ولی این نکته‌ای است که نباید از آن غافل شد.

نماینده مردم تهران در مجلس ضمن اشاره به مشکلات مالیاتی و تأثیر آن در دریافت کارت زرد سوم طیب‌نیا، گفت: مالیات از اموری است که وظیفه اصلی وزیر اقتصاد می‌باشد ولی وقتی تولید وضعیت فعلی را دارد توقع اخذ مالیات زیاد موجب برخی مشکلات می‌شود.

توکلی با بیان اینکه در اخذ مالیات برخی مواقع اعتدال رعایت نمی‌شود، گفت: شرایط کشور، ترکیب دولت و وزن وزرای کابینه نشان می‌دهد که هم اکنون استیضاح وزیر اقتصاد جایی ندارد و نمایندگان باید به این نکته توجه کنند که دولت پشتِ در اقتصاددان‌های قابل اعتماد را به‌عنوان جایگزین طیب‌نیا ندارد.

 

 

/تسنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.