سیاست تسهیل مقداری بانک مرکزی نیامده به بایگانی رفت

با گذشت کمتر از یک ماه از اعلام اجرای سیاست تسهیل مقداری توسط بانک مرکزی، خبرها حاکی است این برنامه نیامده به بایگانی رفت.

عصر بانک؛ اجرای سیاست تسهیل مقداری 25 تیر ماه امسال اعلام عمومی شد.

 

در این خبر آمده بود: «بانک مرکزی با بهره گیری از تجربه بحران اقتصادی جهان، اجرای این سیاست را با ملاحظه و مدیریت مناسب مصرف آن و با هدف کاهش تنگنای اعتباری دنبال می کند. سیاست تسهیل مقداری مدیریت شده به افزایش تولید و اشتغال کمک کرده و کمترین اثرات تورمی را به دنبال دارد.»

 

 بعد از این خبر گزارش‌ و مصاحبه‌های کارشناسی در رسانه‌ها منتشر شد و پیش‌بینی می‌شد برنامه کاهش نرخ سود بانکی در قالب سیاست تسهیل مقداری دنبال می‌شود.

 

کلیت سیاست تسهیل مقداری در واقع تزریق پول با خرید وسیع دارایی‌های مالی بانک‌ها توسط بانک مرکزی است. این سیاست با هدف افزایش توان تسیهلات‌دهی بانک‌ها به بخش‌های مولد اقتصادی و کاهش نرخ سود طراحی شده است.

 

اما با گذشت کمتر از یک ماه از طرح این سیاست، خبرها حاکی از بایگانی شدن این طرح در بانک مرکزی است.

 

اینکه چه مساله‌ای باعث این تجدید نظر بانک مرکزی شد، فعلا مشخص نیست اما خبرهای به دست آمده بیانگر مسکوت ماندن این طرح در بانک مرکزی است.

 

قطعا دلایل کارشناسی مشخصی در تصمیم بانک مرکزی برای مسکوت گذاشتن سیاست تسهیل مقداری مطرح شده و مسئولان این نهاد را به این نتیجه رسانده که فعلا نباید چنین سیاستی را اجرا کنند اما از متولیان سیاست‌ پولی شفافیت بیشتر در قبال تصمیمات انتظار می‌رود.

 

 

/فارس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.