کارشکنی جدید ترک‌ها برای تجارت ایران

کشور ترکیه کامیون‌های ترانزیتی ایران به اروپا را از بارگیری هنگام برگشت در خاک این کشور منع تردد و جریمه 3 هزار یورویی وضع کرده است.

عصر بانک؛کشور ترکیه در جدیدترین اقدام خود تصمیم تازه و البته قابل تأملی برای کامیون‌های ترانزیتی کشورمان وضع کرده است.

 

در این بخشنامه که به طرف ایرانی ابلاغ شده «کامیون‌های ترانزیتی حامل کالا به مقصد کشورهای اروپایی هنگام بازگشت از عبور خاک ترکیه امکان بارگیری نخواهند داشت و باید به‌صورت خالی تردد و از این کشور خارج شوند».

 

این موضوع طبق بخشنامه از سوی کشور ترکیه از 15 مرداد ماه سال جاری تاکنون اجرایی شده و به نظر می‌رسد با وجود گذشت 9 روز هنوز مسئولان برای آن تصمیم جدی و قاطعانه نگرفته‌اند. در همین راستا مدیرکل نظارت بر ترانزیت گمرک ایران به فارس می‌گوید اگر کامیون‌های ترانزیتی مفاد این بخشنامه را نادیده بگیرند، مشمول جریمه 3 هزار یورویی خواهند شد.

 

علیرضا دشتانی در مورد این بخشنامه توضیح می‌دهد، به نظر می‌رسد ترکیه برای حمایت بیش‌تر از کامیون‌های داخلی تصمیم به انجام چنین کاری گرفته است.

 

وی ادامه می‌دهد، قطعاً در صورت ادامه یافتن چنین روندی هزینه های اضافی بر ترانزیت کالا اعمال خواهد شد که روی صادرات تأثیر مستقیم می‌گذارد.

 

این مقام مسئول توضیح می‌دهد مسئولیت رسیدگی به این موضوع دفتر ترانزیت سازمان راهداری بوده و موضوع در حال پیگیری است و در این راستا نامه‌ای برای هماهنگی به وزارت امور خارجه ارسال شده است.

 

دشتانی خواستار رفتار متقابل ایران در قبال کامیون‌های ترانزیتی ترکیه شد.

 

  پیش از این نیز کشور ترکیه در ماه‌های اخیر بر صادرات کالاهای ایرانی عوارض و حقوق ورودی مضاعف وضع کرده بود.

 

طی روزهای گذشته نیز مسیر ترانزیتی کشور ترکیه ناامن شده، ‌به‌طوری‌ک ه یک راننده کامیون ایرانی کشته و چند نفر زخمی شده‌اند و البته اخبار ضد و نقیضی از باز بودن این مسیر توسط مسئولان گزارش می‌شود.

 

 

/فارس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.