جزئیات پرداخت تسهیلات 40 تا 80 میلیونی مسکن در سراسر کشور

مدیر امور اعتباری بانک توسعه تعاون درباره پرداخت تسهیلات مسکن در سال 94 گفت: براساس تقسیم بندی‌ها در شهرهای بزرگ تا 80 میلیون تومان، شهرهای بالای 200هزار نفر جمعیت 60 میلیون تومان و سایر شهرها 40 میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود.

عصر بانک؛سید باقر فتاحی  درباره بسته سیاستی پرداخت تسهیلات مسکن در سال 94 گفت: بخش مسکن برای توسعه بخش صنعت، امری ضروری است. بخش مسکن علاوه بر اینکه صنعت وابسته به ساختمان را فعال می‌کند، فرصت‌های شغلی بسیاری را ایجاد می‌کند.

 

 مدیر امور اعتباری و سرمایه گذاری بانک توسعه تعاون با بیان اینکه در سال 94 حدود یک‌هزارمیلیارد ریال تسهیلات برای خرید مسکن پرداخت شده است، گفت: با وجود رکود در بخش مسکن از اواخر سال 91 و در طول سالهای 92 و 93 این بانک حدود یک‌هزار میلیارد ریال تسهیلات با نرخ سود 22 درصد به این بخش پرداخت کرده است که 70 درصد استفاده کنندگان از این تسهیلات در بخش تعاون فعالیت دارند.

 

 فتاحی با اشاره به اینکه مطابق مصوبه اردیبهشت امسال شورای پول و اعتبار، غیر از بانک مسکن، بانک‌های دولتی و خصوصی ملزم به این هستند برای خروج این بخش از رکود به متقاضیان تسهیلات پرداخت کنند.

 

 وی با بیان اینکه شهرهایی که می‌توانند تسهیلات مسکن دریافت کنند به 4گروه تقسیم شده‌اند، افزود: براساس این تقسیم بندی در شهرهای بزرگ تا 80 میلیون تومان، شهرهای بالای 200هزار نفر جمعیت 60 میلیون تومان و سایر شهرها 40 میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود. نرخ سود تسهیلات بخش مسکن 21 درصد است که پیش‌بینی می‌شود با توجه به کاهش نرخ تورم در ماه‌های آینده نرخ سود از 21درصد فعلی کاهش یابد.

 

*نحوه پرداخت تسهیلات مسکن به 4گروه

 

مدیر امور اعتباری و سرمایه گذاری بانک توسعه تعاون بیان کرد:  تسهیلات برای ساخت مسکن در گروه نخست که شامل شهرهای تهران، کرج، اصفهان، تبریز، شیراز و مشهد است به‌ازای هر مترمربع 9میلیون ریال تا سقف 800میلیون ریال است.

 

فتاحی گفت: گروه دوم شامل مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200هزار نفر است که به‌ازای هر مترمربع هشت میلیون ریال تا سقف 700 میلیون ریال، گروه سوم سایر شهرها به‌ازای هر مترمربع هفت‌میلیون تا سقف 600 میلیون ریال و در گروه چهارم که مناطق آزاد تجاری هستند به‌ازای هر مترمربع 10میلیون ریال تا سقف یک‌هزار میلیون ریال است.

 

وی با اشاره به مشارکت بانک توسعه تعاون در ساخت بنا بیان کرد: مشارکت سرمایه گذاری بانک توسعه تعاون برای شرکت‌های تعاونی 80 درصد و برای مشتریان خارج از بخش تعاون تا 75 درصد است. مدت مشارکت ساخت حداکثر 36 ماه است.

 

 فتاحی در بیان بازپرداخت تسهیلات مسکن اظهار داشت: در گروه‌هایی که عنوان شد حداکثر مبلغ تسهیلات به‌ازای هر واحد 60 میلیون تومان و مدت زمان بازپرداخت هشت ساله تقسیط خواهد شد.

 

 مدیر امور اعتباری و سرمایه گذاری بانک توسعه تعاون در بیان پرداخت تسهیلات ادامه داد: پرداخت تسهیلات برای مشتریانی است که نزد بانک توسعه تعاون از 9 ماه پیش سپرده گذاری داشته‌اند، در صورت تمدید مشارکت به‌ازای هر شش ماه مشتری باید دارای میانگین حساب حداقل 10درصد تسهیلات دریافتی را به‌مدت دو ماه در حساب خود داشته باشد و یا همزمان با تمدید، نسبت به واریز آن اقدام کند.

 

*دستورالعمل پرداخت تسهیلات بافت‌های فرسوده

 

فتاحی در خصوص بافت‌های فرسوده گفت: براساس ابلاغیه بانک مرکزی به بانک توسعه تعاون، 1000 واحد مسکونی در مناطق فرسوده شهری می‌توانند نوسازی شوند. تسهیلات برای بازسازی در کلان‌شهرها به‌ازای هر واحد 50 میلیون تومان، مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200هزار نفر جمعیت 40 میلیون تومان و سایر شهرستان‌ها 30 میلیون تومان است.

 

مدیر امور اعتباری و سرمایه گذاری بانک توسعه تعاون مدت بازپرداخت تسهیلات یادشده را 4ساله عنوان کرد و گفت: 15درصد این تسهیلات در مرحله فونداسیون، 25درصد در مرحله پایان اسکلت و سقف، 35درصد پایان سفت‌کاری و تا پایان نازک‌کاری 25درصد پرداخت خواهد شد.

 

وی  با بیان اینکه تسهیلات ودیعه مسکن به صاحبان ملک هم کنار تسهیلات بافت فرسوده شهری پرداخت می‌شود، گفت: تسهیلات ودیعه در کلان‌شهرها 20میلیون تومان، در شهرهای بالای 200هزار نفر 15میلیون تومان و سایر شهرها 10میلیون تومان است. زمانی که صاحبان ملک در واحدهای خود مستقر شوند باید این تسهیلات را به بانک پس بدهند.

 
 
/تسنیم
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.