پای دلار به توافق هسته‌ای کشیده شد

یک دیپلمات بلندپایه آمریکایی گفت: اگر آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران کنار بکشد و از متحدانش درخواست کند تحریمهای این کشور را دنبال کنند، از بین رفتن اعتماد به رهبری آمریکا ممکن است جایگاه دلار به عنوان ذخیره ارزی جهان را به خطر بیاندازد.

عصر بانک؛جان کری، وزیر خارجه آمریکا در رویداد خبرساز رویترز گفت: اگر ما توافق هسته‌ای را وتو کنیم و به متحدانمان بگوییم باید به هر طریق مقررات ما و تحریمها را رعایت کنید، باعث خواهد شد دلار آمریکا جایگاهش به عنوان ذخیره ارزی جهان را از دست دهد.

 

وزیر خارجه آمریکا در دفاع از توافق چهاردهم ژوییه وین میان ایران و قدرتهای جهان، از این استدلال استفاده کرد تا مانع وتوی این توافق در کنگره شود.

 

جان کری ضمن هشدار نسبت به از دست رفتن نفوذ سیاسی و مالی آمریکا، اظهار کرد: چنین اتفاقی یک شبه نخواهد افتاد اما کشورهای زیادی تحت توافقات مالی بین‌المللی حال حاضر آزرده شده‌اند.

 

با این همه بوریس اسکلوس برگ، مدیرکل شرکت مدیریت سرمایه بی کی استدلال کری را قبول نداشته و اظهار کرد که جایگاه دلار در صورتیکه در معرض تهدید قرار می‌گیرد آمریکا نتواند از نظر اقتصادی در سطح جهانی رقابت کند.

 

اقتصاددانان و تحلیلگران اغلب این مسئله را مطرح می‌کنند که با تغییر الگوهای مالی و تجاری جهانی، ارزهای رقیبی مانند یورو یا یوان چین دلار را از جایگاه برتری به زیر می‌کشند. اما وضعیت دلار آمریکا عمدتا به دلیل فقدان جایگزین خوب تغییر چندانی نکرده است.

 

مدت 70 سال است که جایگاه دلار به عنوان ارز اصلی جهان یکی از عناصر کلیدی قدرت آمریکایی بوده اما استفاده مکرر واشنگتن از تحریم‌های اقتصادی به عنوان سلاح سیاست خارجی، چین و قدرت‌های دیگر را به استفاده از جایگزین‌های مالی دیگر تشویق کرده است. شماری از کشورها در حال حاضر با استفاده از ارزهای دیگر مبادلات تجاری دارند.

 

چین که دومین اقتصاد بزرگ جهان پس از آمریکا است، در حال ترویج استفاده از یوان برای تقویت جایگاه بین‌المللی ارز خود است. ایران هم برای دور زدن تحریم‌های آمریکا از طلا و ارزهای دیگر برای دریافت پول صادرات نفت استفاده کرد.

 

 

/ایسنا

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.