شرکت‌های زیان‌ده سازمان تامین اجتماعی چه می‌شوند؟

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی در مورد تعیین تکلیف شرکت‌های زیان‌ده زیرمجموعه این سازمان عنوان کرد: شرکت‌های زیان‌ده‌ ما در یکی از هلدینگ‌ها مجتمع شده که در این هلدینگ قرار است اصلاح ساختار صورت بگیرد و بعد به فروش برسند.

عصر بانک؛محمد تقی نوربخش در مورد تعیین تکلیف شرکت‌های زیان‌ده زیرمجموعه سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: البته اکنون بازار فعلی چندان مناسب نیست و حتی فروش سهام بنگاه هم شاید به نفع نباشد ولی قرار است ابتدا اصلاح ساختار شود و بعد این شرکت‌ها به فروش برسند. این یک راهبرد سازمان است.

و‌ی در پاسخ به سوالی دیگر درباره وضعیت کارگران این شرکت‌ها گفت: تعداد این شرکت‌ها زیاد نیست. البته در پرتفوی سازمان شرکت‌های این‌طوری تعدادشان خیلی زیاد باید باشد اما حجم قابل توجهی از سازمان را تشکیل نمی‌دهد. با این حال طبیعتاً باید تعیین تکلیف شوند. قطعاً سازمانی مانند سازمان تامین اجتماعی که در واقع صندوقی ناشی از تجمیع منابع خود کارگران و جامعه مولد کشور است باید به این مسائل توجه داشته باشد ولی در مسائل اقتصادی و بنگاهداری‌اش هم در نظر داشته که شرکت‌های زیان‌ده‌اش در یک هلدینگ خاص مجتمع شوند. 

مدیر عامل تامین اجتماعی اضافه کرد: به هر ترتیب امیدواریم اصلاح ساختار صورت بگیرد و این مجموعه شامل شرکت‌های زیان‌ده در شرایطی که حقوق سازمان هم حفظ شود بتواند به فروش برسد. نکته دیگر این است که ما اکنون بیشتر روی داروسازی یا صنایع دارویی متمرکز شدیم که خب بخشی از کار سازمان هم بخش درمان است و طبیعتاً می‌تواند در یک سیکل‌هایی کارهای مناسبی انجام دهد. به عنوان مثال در شهریورماه سال 1392 که واقعاً کشور با یک بحران دارویی روبه‌رو بود و غیر از مواردی مانند تحریم و مشکلات گمرکی، با بخشی از مشکلات نقدینگی مواجه بودیم، ما توانستیم یک تزریق نقدینگی در حد 500، 600 میلیارد تومان در بخش دارو داشته باشیم. این میزان به سمت کارخانه‌های دارویی رفت و در آنجا توانستند مواد اولیه دارو را وارد کنند تا مشکل نقدینگی آنها مقداری مرتفع شود. 

وی تصریح کرد: می‌توانم بگویم ما می‌توانیم حتی در مقاطعی هم‌افزایی بین بخش درمان و بخش اقتصادی سازمان داشته باشیم. اما در مورد آن خصوصیاتی که در سرمایه‌گذاری سازمان باید مدنظر قرار بگیرند، یکی دیگر از مسائل این است که روند کارها بیشتر به سمت بازار بورس باید باشد، چرا که قابلیت نقدشوندگی و حاشیه ریسک کمتر در این روش وجود دارد.

 

این منابع برای سازمان تامین اجتماعی ذخایر محسوب می‌شوند و به همین دلیل ما نمی‌توانیم با این ذخایر دست به کارهای اقتصادی با ریسک بالا و سود بالا بزنیم. باید از این سرمایه‌گذاری‌ها اجتناب کنیم و از آن طرف هم بتوانیم در راستای توسعه ملی حرکت کنیم. در مقطع فعلی هم روی بخش‌های نفت، گاز، صنایع دارویی، فولاد، سیمان و معدن متمرکز شدیم. 

 

 

/اقتصادنیوز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.