این 5نشانه استرس شغلی را جدی بگیرید

همه ما برخی اوقات دچار استرس‌های شغلی می‌شویم که این استرس‌های کاری منتهی به مشکلات حاد نمی‌شود؛ اما اگر این استرس‌ها مزمن شود، کم‌کم باید درباره آن نگران شد، چراکه ادامه این روند، سلامت فرد را به‌شدت با خطر مواجه می‌کند.

عصر بانک؛هر فردی ممکن است تنها روزهای خاصی در محل کار، استرس یا تنش را تجربه ‌کند، اما برای برخی، این استرس‌های مرتباط با کار به یک مشکل مزمن و همیشگی بدل می‌شود. نتایج یک مطالعه که ازسوی انجمن روانشناسی آمریکا انجام شده، نشان می‌دهد که 65 درصد آمریکایی‌ها از شغلشان به‌عنوان اصلی‌ترین منبع استرس یاد می‌کنند. همچنین، در مطالعه‌ای که از سوی موسسه Monster انجام شده، 80 درصد افراد اعلام کرده‌اند که از افسردگی شب قبل از شروع هفته رنج می‌برند که 76 درصد آنها این افسردگی را خیلی ناخوشایند می‌دانند. در واقع، استرس و اضطراب‌های ناشی از کار، تبعاتی به مراتب جدی‌تر از افسردگی آخر روز تعطیل دارند، به‌طوریکه در مردان حتی باعث برخی مشکلات سلامتی می‌شود.

به نقل از پایگاه اینترنتی چیت‌شیت، «سایمون ای.ریگو»، روانشناس مرکز پزشکی مونته‌فیور نیویورک می‌گوید: مردانی که تحت فشار استرس هستند، بیش از زنان به فشار خون، دیابت نوع 2 و بیماری‌های قلبی یا حملات قلبی دچار می‌شوند. متاسفانه مردان ذاتا با به زبان آوردن مشکلات و احساسات خود مشکل دارند. «ادوارد هالوول» مولف کتاب «دیوانه‌وار گرفتار» با بیان این مطلب افزود: مردان اغلب مشکلاتشان را درون خود می‌ریزند که این مساله آنها را در معرض آسیب‌های بیشتر ناشی از استرس قرار می‌دهد.

ازهمه مهم‌تر، درصورت‌یکه این استرس‌ها را به‌عنوان بخشی از روند عادی کار تلقی کنید و آن را طبیعی بدانید، این اشتباه همچنین باعث می‌شود تا به هشدارهای فیزیکی بدنتان نسبت به اینکه فشار و استرس کاری بسیار زیاد است، توجه نکنید. اما اگر شما هم یکی از نشانه‌های ذیل را درخود مشاهده کردید، به‌احتمال زیاد این مشکلات از استرس کار ناشی شده باشد و باید آن را جدی بگیرید.

سردرد مکرر

بنابر اعلام انستیتو استرس آمریکا، سردردهای مکرر یکی از جدی‌ترین نشانه‌های استرس است. کلینیک سلامت کلیولند هشدار می‌دهد: شاید مسکن‌های بدون نسخه‌ای که داروخانه‌ها می‌فروشند، به کاهش سردردهای مقطعی ناشی از استرس کاری کمک کند، اما اگر سردرد شما مزمن باشد، باید حتما به‌دنبال شیوه‌های مدیریت و کنترل استرس، مشاوره یا حتی درمان ضدافسردگی باشید.

سردردهای میگرنی که معمولا در روزهای تعطیل به سراغتان می‌آیند نیز می‌تواند نشانه‌‌ای از استرس شدید سر کار باشد؛ چراکه کاهش ناگهانی این استرس‌ها (در روزهای تعطیل) می‌تواند منجر به بروز سردردهای این‌چنینی شود. رعایت رژیم غذایی مناسب و برنامه خوابی منظم، احتمال بروز سردردهای میگرنی در روزهای تعطیل را کاهش می‌دهد.

درد فک

اگر آدم پر استرسی باشید، ممکن است شب‌ها هنگام خواب، حتی بدون اینکه خودتان متوجه شوید، فک‌ها و دندانهایتان را به هم فشرده یا بسایید که به این عارضه اصطلاحا «دندان‌قروچه» می‌گویند. دندان قروچه مداوم ممکن است باعث خوردگی لثه‌ها و استخوان‌های حمایت‌کننده از آنها در دهان شود.

درد فک، گوش‌درد و حتی سردرد، همگی از علایم دندان قروچه هستند. این دندان قروچه می‌تواند براثر استرس‌های روزانه ناشی شود. تمرین شیوه‌های کاهش استرس نظیر مراقبه یا مدیتیشن با آزاد کردن عضلات فک به صورت ارادی در ساعات روز، می‌تواند به کاهش شدت دندان قروچه کمک کند. اما اگر شب‌ها هنگام خواب به این عارضه دچار می‌شوید، دندانپزشک ممکن است برای شما استفاده از گاردهای مخصوصی را تجویز کند که این گاردها از آسیب به دندان جلوگیری می‌کند.

ناراحتی معده

محیط کاری پراسترس می‌تواند یکی از مهمترین دلایل در پس معده‌درد یا سایر مشکلات گوارشی نظیر یبوست باشد. «داگلاس ای.دراسمن»، پزشک متخصص بیماری‌های گوارشی و استاد دانشکده پزشکی کارولینا می‌گوید: دلیل این مساله این است که مغز و دستگاه گوارش، از اتصالات عصبی مشترک و بسیاری استفاده می‌کنند. تنظیم رژیم غذایی می‌تواند به کاهش مشکلات مزاجی ناشی از استرس کمک کند. غذاهای سرشار از فیبر، نظیر بلغور جو دوسر می‌تواند دستگاه گوارش را تنظیم کند. ضمن اینکه ماهی‌های پرچربی نظیر سالمون و ساردین، التهابات ناشی از مشکلات معده را کاهش می‌دهند. طبق اعلام جامعه کنترل و مدیریت استرس، شکر، قهوه، مشروبات الکلی و هله‌هوله‌ها، استرس را تشدید می‌کنند.

جوش و سایر مشکلات پوستی

اگر ناگهان مشاهده کردید که مانند دوران بلوغ جوش‌های بسیاری می‌زنید، قطعا مشکلات و استرس‌های شغلی عامل اصلی آن است. واکنش شیمیایی بدن به استرس می‌تواند جوش‌های پوستی را افزایش دهد، زیرا بدن هورمون کورتیزول بیشتری تولید می‌کند که ترشح این هورمون چربی پوست را افزایش می‌دهد. همچنین، اگر از خشکی پوست، اگزما، پسوریازیس، آکنه روزاسه یو سایر مشکلات پوستی رنج می‌برید، استرس می‌تواند این مشکلات را تشدید کند.

 

اگر استرس‌های کاری ذهن شما را بیش از حد به‌خود مشغول کند، ممکن است فراموش کنید صورتتان را بشویید، خوب بخوابید یا خوب تغذیه کنید. تمامی این موارد مشکلات پوستی را تشدید می‌کند. بنابراین، داشتن رژیم‌غذایی مناسب پوست، خواب کافی، ورزش و نوشیدن آب فراوان بهترین درمان پوستی محسوب می‌شود.

 

ریزش مو

ریزش مو یکی از حقایق زندگی بسیاری از مردان است که اغلب ریشه آن ژنتیک است یا بر اثر کاهش سطح هورمون تستوسترون رخ می‌دهد. اما اگر درهنگام شانه زدن یا شستن، مشاهده کردید ریزش موهایتان بیش از حد طبیعی است، ممکن است به « تلوژن افلوویوم» دچار شده‌اید. این عارضه نوعی ریزش مو است که بر اثر عوامل استرس‌زا یا عفونت و داروهای خاص تشدید می‌شود. استرس‌های مقطعی برای تاسی ناگهانی کافی نیستند. «پارادی میرمیرانی» متخصص پوست و مو می‌گوید: استرس‌های ناشی از فشار کاری زیاد یا دیر رسیدن بر سر کار سبب ریزش مو نمی‌شود اما استرس‌های طولانی‌مدتی که سبب سایر تغییرات فیزیکی نظیر افزایش جدی وزن یا تغییر جدی رژیم غذایی می‌شود، ریزش مو را تشدید می‌کند. اما خبر خوش اینکه اغلب این ریزش‌ها بازگشت‌پذیر و موقتی هستند و به‌محض اینکه استرس خود را تحت کنترل درآورید، این نوع ریز مو هم متوقف می‌شود.

نکاتی برای کاهش استرس‌های شغلی

گرچه می‌توان برای رفع برخی مشکلات جسمانی ناشی از استرس گام‌هایی برداشت، اما این درمان‌ها اغلب عامل اصلی استرس و اضطراب را از بین نمی‌برند. بنابراین، شناخت و تشخیص عوامل استرس‌زا و یافتن‌ راه‌هایی برای مدیریت آن، بهترین درمان برای کاهش سردرد، معده‌درد و سایر مشکلات ناشی از استرس است. ورزش، مراقبه (مدیتیشن)، ایجاد مرز میان کار و بقیه ساعات زندگی و یافتن زمانی برای استراحت می‌تواند به کاهش استرس‌های کاری کمک کند.

 
 
/اقتصادنیوز
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.