رهبران آینده را چگونه انتخاب کنیم؟

ممکن است فردی فروشنده یا حسابدار فوق‌العاده‌ای باشد اما برای اینکه هدایت گروهی را به وی بسپارید باید او از مهارت‌های مدیریتی مناسب نیز برخوردار باشد تا بتواند دراین کار هم موفق شود.

عصر بانک؛اگر به دنبال انتخاب نسل بعدی رهبران برای سازمان خود هستید به هفت ویژگی زیر توجه داشته باشید.

یکی از دشوارترین وظایف مدیران شناسایی و پرورش رهبران جدید است.به باور تام راس، نویسنده کتاب پرفروش رهبری StrengthsFinder 2.0 و بنا بر اصل پیتردراکر، سازمان‌ها اغلب کارکنان را بر اساس شایستگی ترفیع می‌دهند نه پتانسیل‌ها و مهارت‌های رهبری و مدیریتی آنان (اصل پیتر: کارکنان به‌دلیل نشان دادن شایستگی در یک شغل به شغل بالاتر می‌روند و این روند تا آنجا ادامه می‌یابد که کارمند به حد بی‌کفایتی در یک شغل می‌رسد و همان‌جا 
باقی می‌ماند).   ممکن است فردی فروشنده یا حسابدار فوق‌العاده‌ای باشد اما برای اینکه هدایت گروهی را به وی بسپارید باید او از مهارت‌های مدیریتی مناسب نیز برخوردار باشد تا بتواند دراین کار هم موفق شود.

برای این کار باید به این نکته توجه داشته باشید که در حال ارزیابی مهارت‌های شخصی هستید که در نظر دارید او را برای مدیریت و هدایت گروهی از اعضای سازمان برگزینید بنابراین بهتر است درحین این ارزیابی به چه نکات کلیدی و خصوصیات فردی دقت کنید؟ در طول ساعات کاری که با کارکنان در تعامل هستید به نکات زیر دقت کنید:

مشاور- به گفته رابرت ونورک، مدیرعامل پیشین 5 شرکت و نویسنده کتاب تاج سه‌گانه رهبری، افرادی که سایرین همواره به دنبال بهره مندی از نظرات و توصیه‌های آنان هستند شایسته توجه بیشتری هستند. معمولا افرادی در سازمان‌ها حضور دارند که باهوشترند و علاوه‌بر این مهارت‌های ارتباطی بسیار خوبی دارند. آنان هیچ فرصتی را برای کمک و راهنمایی دیگران از دست نمی‌دهند و همین منجر به پذیرش‌شان در مقام یک رهبر می‌شود.

واسطه- وقتی کارکنانی در اطراف خود دارید که هیچ گاه تسلیم شکست نمی‌شوند و همواره به دنبال راه حل‌هایی هستند و عذر و بهانه‌ای نمی‌آورند، بدانید که یکی از بهترین نامزدهای رهبری در اختیارتان است. به باور رابرت وقتی اعضای سازمان چنین ویژگی‌هایی دارند، مطمئنا شانس اتخاذ رویکرد دفاعی کمتر خواهد بود و برنامه‌ریزی برای حمله در صدر تصمیمات قرار خواهد گرفت. هر رهبری باید خوش‌بین باشد و در مواجهه با سختی‌ها از خود پشتکار نشان دهد.

محرک- راس به دنبال افرادی است که می‌تواند به واسطه یک هدف یا رویدادی خاص انگیزه‌ای مناسب در آنان ایجاد کند. با بررسی عملکرد بسیاری از رهبران در طول سال ها، او معتقد است برخی از رهبران این توانایی را خیلی زود پیش از آنکه مسوولیت‌های مدیریتی را به عهده بگیرند، به خوبی از خود نشان می‌دهند. بسیاری از افراد بیشتر بر توسعه مهارت‌های خود تمرکز دارند تا تکیه برتوانایی دیگران.

شنونده- همه ما از اهمیت این ویژگی به خوبی آگاه هستیم. نامزدهای پست رهبری در سازمان، باید زمان خود را صرف شنیدن کنند و توانایی به خاطر سپردن و فکر کردن به شنیده‌های دیگران را داشته باشند. این ویژگی به مهارت شناسایی استعدادهای دیگران ختم می‌شود که یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های رهبری است. هرچه فرد زمان بیشتری را به رویدادهای اطراف خود اختصاص دهد و از اطلاعات به دست آمده به نفع سازمان بهره‌گیرد، بهترین نامزد رهبری برای سازمان شما خواهد بود. 

متخصص- راس از افرادی که به اصطلاح همه کاره و هیچ کاره هستند چندان دل خوشی ندارد. رهبران به خوبی می‌دانند بر چه چیزهایی تمرکز داشته باشند یا افراد را در پرورش مهارت‌هایشان به چه طریقی هدایت کنند.  به یاد داشته باشید تلاش برای وانمود کردن اینکه از همه چیز سر در می‌آورید به این معنی است که شما حتی درک مناسبی از توانایی‌های خود ندارید. 

کارآموز- به باور رابرت ونروک، کاندیدای رهبری سازمان باید توانایی یادگیری داشته باشد. این افراد اصطلاحا همه چیزدان نیستند اما به صورت هدفدار درباره هرچه نمی‌دانند تحقیق می‌کنند و از توصیه‌های سایرین بهره می‌گیرند تا به فرآیندها سرعت بخشند. آنان از انتقادها و بازخوردهای سازنده استقبال می‌کنند.

اولویت‌دهنده- بهترین افراد برای رهبری گروهی هستند که زمان خود را صرف مسائلی می‌کنند که در دراز مدت از اهمیت برخوردار هستند و همواره به دنبال ریشه حواس پرتی‌ها و عواملی هستند که انرژی آنان را بیهوده به خود اختصاص می‌دهند. افرادی که اولویت‌دهی به امور را در صدر کار خود قرار می‌دهند از تجربه‌های جدید نمی‌هراسند و درک بسیار مناسبی از فعالیت‌ها و اموری دارند که در فرآیند رشد و توسعه از اهمیت قابل توجهی برخوردار هستند.

 

مترجم: فریبا ولیزاده 

منبع: fastcompany

/دنیای اقتصاد

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.