سهم بیشتر درآمد خانواده‌ها برای پرداخت اجاره بها

یک کارشناس اقتصادی گفت: در سایر کشورها بخش عمده‌ای از قیمت خرید خانه به صورت وام پرداخت می‌شود.

عصر بانک؛محمد بلوریان تهرانی کارشناس اقتصادی در خصوص مسائل و مشکلات پیش رو برای خرید مسکن گفت: به طور کلی در زمانی که اقتصاد در حال رکود است یکی از بهترین استراتژی‌ها برای سیاست‌گذاران کشور، راه‌اندازی بخش مسکن برای به گردش در آوردن چرخ اقتصاد است.

 

وی ضمن بیان این مطلب که بخش مسکن 300 تا 400 رشته شغلی را فعال می‌کند افزود:ضریب سرمایه‌گذاری در بخش مسکن 7 است یعنی اگر یک میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کنید ،7میلیارد تومان به درآمد ملی اضافه می‌شود این درحالی است که اگر همین سرمایه مثلا در بخش معدن سرمایه‌گذاری شود ممکن است یک میلیارد هم به درآمد ملی اضافه شود.

 

وی در ادامه اظهار داشت: با توجه به این که در حال حاضر حدود 800 هزار واحد مسکونی مازاد داریم باید از پرداخت تسهیلات ساخت جلوگیری شود اما باید در نظرداشت پرداخت تسهیلات خرید هم به شیوه کنونی چندان راه‌گشا نیست زیرا در شرایط فعلی خریدار به فرض باید 200 میلیون داشته باشد تا 45 میلیون وام بگیرد بدتر از این که در بیشتر موارد خریدار حتی بعد از گرفتن وام نیز ناچار است تا کثری پول خود را با رهن دادن به دیگری جبران کند و اگر این پس انداز تمام موجودی خریدار باشد به ناچار از خرید خانه منصرف می‌شود چون خودش نیز نیاز به مسکن دارد.

 

بلوریان ضمن اشاره به سیاست‌گذاری کشورهای دیگر در پرداخت تسهیلات گفت: در سایر کشورها بخش عمده‌ای از قیمت خرید خانه به صورت وام پرداخت می‌شود در واقع وام بر اساس درآمدهای آینده فرد به وی تعلق می‌گیرد نه بر اساس در آمدهای گذشته این کاملا اشتباه است.

 

کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: شرایط فعلی فقط برای کسانی مفید است که سرمایه و پس‌اندازی مازاد بر نیاز دارند و خودشان مالک هستند و این امر تنها تدبیری برای فروش مسکن است نه خانه دار شدن .

 

بلوریان گفت: در شرایط کنونی نمی‌توان منتظر اتفاق خاصی در بازار مسکن بود چون اغلب سازندگان نتوانسته اند واحدهای خود را به فروش برسانند و به بانک مقروض هستند و اکنون ناچارند واحدهای ساخته شده را زیر قیمت بفروشند تا ضمن چشم پوشی از بخشی از سود تنها بتوانند سرمایه خود را آزاد کنند و این می‌تواند بهترین شرایط برای خرید باشد.

 

این کارشناس اقتصادی ضمن انتقاد از دلالان و واسطه‌ها در بالا بردن بی دلیل قیمت‌ها پرداخت وام و تسهیلات بیشتر و نظارت مستقیم را بهترین تدبیر در حل مشکل دانست.

 

وی درخصوص پرداخت وام 80 میلیونی خواستار بررسی بیشتر بر روی متقاضیان و مصرف کنندگان این وام شد و افزود: این وام باید با کارشناسی دقیق فقط  به افرادی تعلق گیرد که خانه ندارند.

 

بلوریان در پایان گفت: سهم بیشتر درآمد خانواده‌ها برای پرداخت اجاره بها صرف می‌شود و افراد در بسیاری موارد برای تامین سایر نیازمندی‌های خود ناچارند شغل دوم و یا حتی سوم داشته باشند و این نتیجه‌ای جز پایین آمدن سطح کیفی زندگی و تبعات منفی آن ندارد.

 

 

/باشگاه خبرنگاران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.