مسکن یا بورس؟/ کدام یک پیروز بازار مسکن می‌شوند؟

طی یک ماه اخیر با ورود بورسی‌ها به بازار مسکن بسیاری از مسکنی‌ها واکنش نشان داده‌اند و این موضوع زمینه‌ساز ایجاد نوسان در بازار شده است.

عصر بانک؛این روزها مطرح شدن بورس مسکن در این بازار هیاهوهای بسیاری را ایجاد کرده به طوری که طی یک ماه گذشته تبدیل به یکی از مهم‌ترین رویدادها در این بازار شده است.

 
براساس این گزارش؛ مهم‌ترین هدف راه‌اندازی بورس مسکن به گفته مسئولان بورسی ایجاد شفافیت، کاهش ریسک و ایجاد تعادل در این بازار است.
 
این گزارش می‌افزاید؛ بازار مسکن به عنوان یک کالای سرمایه‌ای جذابیت بسیاری را برای مردم ایجاد کرده به طوری که حتی بورسی‌ها نیز به سراغ این کالای جذاب رفته‌اند اما با این وجود هنوز رکود در بخش مسکن موج می‌زند.
 
گزارش‌های میدانی از بازار مسکن حاکی از آن است که هنوز با وجود فصل پر ترافیک جابه جایی‌ها همچنان رکود در این بازار وجود دارد و حتی کاهش قیمت 4 درصدی خرید مسکن نیز نتوانست به داد این بازار برسد.
 
به گفته بسیاری از مشاوران املاک و نیز مستاجران قیمت‌ها امسال با افزایش 20 درصدی روبرو شده و بسیاری از متقاضیان در این ایام نمی‌توانند با بودجه خود واحد مسکونی مناسبی را پیدا کنند.
 
در همین راستا با وجود این وضعیت در بازار بورسی‌ها تصمیم گرفته‌اند که به بازار مسکن کمک کنند و به بهانه جلوگیری از فروش ملک به چند نفر سعی به ورود بازار گرفته‌اند.
 
براساس این گزارش بورسی‌ها معتقد هستند که ما قصد ورود به این بازار را نداریم و تنها هدف ما کاهش ریسک و ایجاد شفافیت در این بازار است .
 
گفتنی است در همین راستا حسام عقبایی رییس اتحادیه مشاوران املاک کشوری با اشاره به اینکه حفظ تعدل در بازار وظیفه مشاوران املاک است، گفت: بورسی‌ها طبق قانون تجارت و دلالی حق ورود به بازار مسکن را ندارند و این موضوع باعث ایجاد مشکل در بخش مسکن می‌شود.
 
رئیس اتحادیه املاک کشوری افزود: اتحادیه املاک در سال 87 سامانه اطلاعات املاک را طراحی کرده و با ارائه کد رهگیری امکان فروش یک واحد به چند مالک غیرممکن شده است، بنابراین نظارت بر بازار مسکن جزء وظیفه بورس نیست.
 
عقبایی تصریح کرد: در طرح بورس خرید و فروش املاک مازاد بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری، شهرداری‌ها و ستاد بنیاد مستضعفان آمده که در این زمینه باید گفت: این موضوع نیز وظیفه بورس نیست و در تعریف بورس کارگزاری فروش ملک مطرح نشده است.
 
رئیس اتحادیه املاک کشوری با اشاره به اینکه وظیفه بورس فروش کالاهای همگن است، گفت: مسکن یک کالای سرمایه‌ای است بنابراین خرید و فروش مسکن در بورس امکان‌پذیر نیست.
 
براساس این گزارش طی چند وقت اخیر بسیاری از مسئولان دولتی تنها را بهبود بازار مسکن را خروج بنگاه داری بانک‌ها  اعلام می‌کنند و معتقد هستند: که بانک‌ها با این موضوع بازار مسکن را به هم ریخته‌اند و باید هرچه سریعتر روند خروج بانک‌ها را پیش بگیریم این در حالی  است که نه تنها بانک‌ها از بنگاه داری خارج شده‌اند بلکه بورسی‌ها نیز در حال ورود به این بازار هستند.
 
در همین راستا عقبایی معتقد است، در طی چند وقت اخیر نمایندگان مجلس به ایجاد بنگاه‌داری در بانک‌ها انتقاد کرده‌اند که باید گفت: ایجاد طرح بورس مسکن نیز به نوعی بنگاه‌داری در بخش بورس می‌شود که این موضوع نیز مغایر با قانون تجارت و دلالی است.
 
عقبایی اظهار داشت: برخلاف اصل 44، بورس مسکن به نوعی ورود به بخش خصوصی نمی‌شود و این موضوع مشکلات بسیاری را در بخش بازار مسکن ایجاد می‌کند.
 
این گزارش می‌افزاید: بورس‌ها سال گذشته اقدام به راه اندازی صندوق زمین و ساختمان کرده‌اند که به گفته امیر هامونی مدیر عامل فرابورس مقدمات اجرایی آن به اتمام رسیده و تا  پایان سال 95 به طور کامل راه اندازی می‌شود.
 
براساس این گزارش؛ صندوق زمین ساختمان با راه‌اندازی پروژه‌های مانند نسیم سعی دارد بازار مسکن را بهبود ببخشد ولی گزارشات میدانی حاکی از استقبال نکردن خریداران با این طرح است.
 
حال باید منتظر ماند و دید در این هیاهویی که میان مسکنی‌ها و بورسی‌ها ایجاد شده کدام یک می‌توانند پیروز بازار مسکن شود.
 
 
/باشگاه خبرنگاران
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.