هشدار نسبت به ضعف بانک‌های داخلی در رقابت با خارجی‌ها

یک کارشناس بازار پولی و بانکی با بیان این که فضای بانکی ایران توان رقابت با بانک‌های خارجی را ندارد، گفت: دولت باید تفکر جدی نسبت به اصلاح ساختار مالی و سرمایه بانک‌ها داشته باشد.

عصر بانک؛بهاالدین حسینی‌هاشمی اظهار کرد: حجم اعظم پیشرفت کشورهای مختلف دنیا به واسطه حضور و سرمایه‌گذاری بانک‌های کشورهای دیگر صورت گرفته است. منابع وارد شده توسط بانک‌های خارجی به کشور مبدا دچار تورم نیست.

 

او یادآور شد: بعد از انقلاب با ملی شدن بانک‌ها اجازه فعالیت بانک‌های خارجی تا حداکثر 35 درصد سهام یک بانک لغو شد، حضور بانک‌های خارجی در یک کشور باعث خواهد شد سرمایه پرقدرت و پول با ارزش وارد کشور مبدا شود و از سوی دیگر صرف سرمایه کنترل شده از سوی بانک عامل خود تاثیر به سزایی در اقتصادکشور خواهد داشت.

 

وی با بیان این که بانک‌های خارجی فضای رقابتی نوین در راستای توسعه کیفی را ایجاد می‌کنند، خاطرنشان کرد: زمانی که ارتباط با بانک‌های دیگر افزایش یابد توسعه بانک‌داری بین‌المللی بانک‌های ایرانی در دنیا انجام خواهد شد.

 

این کارشناس بازار پولی و بانکی گفت: بانک‌های خارجی به دنبال ورود و سرمایه‌گذاری در ایران هستند، اما مقررات ورود آنها را منع کرده و احساس می‌شود دولت باید در رابطه با ایجاد شعب بانک‌های خارجی در ایران پیشنهادی را برای قانون فعالیت بانک‌های خارجی در ایران به مجلس ارائه کند.

 

او افزود: از سوی دیگر باید بورس‌های خارجی نیز به ایران ورود کنند که این عاملی خواهد شد تا بورس آزاد با سرمایه‌گذاری قابل قبول در کشور ایجاد شود، یکی از گلوگاه‌های اقتصاد کشور نبود بانک‌های خارجی و بازار سرمایه بین‌المللی در کشور است که این موارد می‌تواند در توسعه اقتصادی کشور نقش پررنگی را ایفا کند.

او بیان کرد: در منطقه آزاد اقتصادی اجازه تاسیس بانک و ایجاد شعب وجود دارد اما نباید فراموش کرد که مناطق آزاد، مناطق کوچکی هستند که ارتباط آنها با سرزمین اصلی و پایتخت آنچنان قوی نیست، بانک‌های خارجی باید با پایتخت یک کشور ارتباط قوی و مستمری داشته باشند.

 

وی گفت: بانک‌ها در گذشته از طریق دفتر نمایندگی خود به وسیله فاینانس و ریفاینانس در پروژه‌های مختلف سرمایه‌گذاری می‌کردند اما وجود شعبه و بانک خارجی در یک کشور تاثیر به‌سزایی در پیشرفت پروژه‌ها و طرح‌های اقتصادی کشور دارد.

 

حسینی‌هاشمی با تاکید براین که بانک‌ها در حال حاضر درمانده هستد و نمی‌توانند کمکی به اقتصاد کشور داشته باشند، بانک‌ها در حال حاضر تنها با سپرده‌های مردمی هزینه‌های خود و سود سپرده را تامین می‌کنند، خاطرنشان کرد: بانک‌های خارجی می‌توانند سهام بانک‌های داخلی را خریداری کرده و این میزان درآمد به عنوان افزایش سرمایه در چرخه اقتصادی بانک قرار گیرد.

 

این کارشناس بازار پولی و بانکی در رابطه با صحبت‌ها اخیر مدیر عامل بانک ملی مبنی بر این که سال جاری سال سختی است و تنها راه گریز از این موقعیت چاپ اسکناس، ورود منابع تازه، سرمایه‌‌گذاری خارجی و فعالیت‌ بورس است، گفت: چاپ پول به معنای افزایش پایه پولی از نوع بد و ایجاد تورم در اقتصاد کشور است.

 

او ادامه داد: در شرایط فعلی چاپ اسکناس، مطالبات بانک مرکزی از دولت افزایش پیدا خواهد کرد و 10 برابر میزان اسکناس چاپ شده در کشور نقدینگی ایجاد می‌شود و نبود تحرک در تولید باعث ایجاد تورم بسیار شدید می‌شود.

 

وی تصریح کرد: بهترین راه برای گذر از شرایط فعلی اقتصاد، هدایت سرمایه‌های خارجی از طریق بانک‌های داخلی، اجازه تاسیس بانک‌های خارجی، انتشار اوراق ارزی در خارج از کشور و انتقال منابع بین‌المللی به داخل کشور است.

 

حسینی‌هاشمی بیان کرد: باید دولت تفکر جدی نسبت به اصلاح ساختار مالی و سرمایه بانک‌ها داشته باشد، زیرا تا زمانی که بانک‌ها به شرایط نشات و رونق بازنگردند اقتصاد کشور دچار تغییر و تحول نخواهد شد.

 

او در پاسخ به این سوال که آیا بازار پولی و بانکی ایران برای بانک‌های خارجی جذاب است، گفت: نرخ بازده سرمایه‌گذاری مناسب در کشور یکی از جذابیت‌های بازار پولی و بانکی ایران است، البته نباید فراموش کرد که نظام بانکی کشور رقیب جدی برای بانک‌های خارجی نیست و این موضوع خود عاملی برای ورود بانک‌های خارجی به ایران است.

 

این کارشناس بازار پولی و بانکی در پایان پیشنهاد کرد که اصلاح ساختار صورت گیرد تا بانک‌های خارجی سهام‌دار بانک‌ها داخلی کشور شوند و خریداری سهام از سوی بانک‌های خارجی بانک‌های داخلی را احیا و به روز خواهد کرد.

 

 

/اقتصادنیوز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.