با اجرای توافق هسته‌ای اقتصاد ایران در سال آینده چند درصد رشد خواهد داشت؟

بیزینس مانیتور با پیش بینی رشد 1 درصدی برای اقتصاد ایران در سال جاری اعلام کرد انتظار دارد رشد اقتصاد ایران در سال آینده و با فرض اجرای توافق هسته ای به 4 درصد برسد.

عصر بانک؛ موسسه تحقیقاتی بیزینس مانیتور در جدیدترین گزارش خود از شاخص های کلان اقتصاد ایران پیش بینی کرد رشد اقتصادی ایران در سال جاری به یک درصد برسد.

 

پیش بینی رشد 1 درصدی اقتصاد ایران در سال 2015 با مفروض گرفتن اجرای توافق هسته ای و لغو تحریم ها انجام شده است. کاهش شدید قیمت نفت علت پیش بینی چنین رقمی برای رشد اقتصادی ایران عنوان شده است.

در این گزارش آمده است: کاهش قیمت نفت دولت ایران را در سال 2015 مجبور می کند هزینه های جاری خود را کاهش دهد و از سطح سرمایه گذاری ها در زیرساخت های اقتصادی بکاهد که در نتیجه آن مصرف و سرمایه گذاری بخش خصوصی نیز کاهش می یابد.

بیزینس مانیتور پیش بینی کرده است سال 2016 سال بهتری برای اقتصاد ایران باشد و ایران در این سال رشد اقتصادی 4 درصدی را تجربه کند.

بر اساس این گزارش نرخ تورم در ایران طی سال جاری به 23 درصد می رسد و این رقم در سال 2016 به 18 درصد کاهش خواهد یافت.

کسری بودجه دولت نیز برای امسال معادل 3.4 درصد تولید ناخالص داخلی برآورد شده و پیش بینی می شود این رقم در سال آینده به معادل 2.5 درصد تولید ناخالص داخلی برسد.

این موسسه کسری تراز حساب های جاری ایران را در سال جاری معادل 0.7 درصد تولید ناخالص داخلی و برای سال آینده معادل 0.8 درصد تولید ناخالص داخلی پیش بینی کرده است.

 

 

/تسنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.