دولت گره اقتصاد را هم مثل هسته‌ای باز کند

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اعلام اینکه دولت گره اقتصاد را هم مثل هسته‌ای باز کند، گفت: به وعده‌ بهبود فضای کسب‌وکار در دو سال گذشته عمل نشد.

عصر بانک؛مسعود خوانساری در نشست هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران که برخی از اعضای کابینه دولت برگزار شده است با اعلام این مطلب  خطاب به معاون اول رئیس جمهور گفت: امروز بخش خصوصی شما را از جنس خود می‌داند و همه با افکار شما در وزارت صنایع گذشته آشنا هستند و نگاه شما را فارغ از توسعه بخش خصوصی نمی‌دانند به همین منظور مسائل و مشکلات بخش خصوصی بدون پرده‌پوشی خدمت شما عرض می‌شود. امروز که توافق هسته‌ای به ثمر نشسته است می‌دانیم که سال سختی را در اقتصاد کشور پیش‌رو داریم اما همه فعالین اقتصادی به گشایش شرایط امیدوارند و انتظار داریم که رشد یک درصدی در اقتصاد کشور حاصل شود.

 

* حفظ امیدواری به وجود آمده از توافق هسته‌ای برعهده دولت است

 

وی افزود: امیدواری که در جامعه پیش آمده سرمایه بزرگی است حفظ آن برعهده دولت است. ناجیان اقتصادی کشور در این مقطع فعالان بخش خصوصی هستند که امیدواریم همانطور که سرمایه‌گذاران خارجی را با نگاه گشاده می‌پذیرید مقدمات سرمایه‌گذاری داخلی‌ها را نیز فراهم کنید.

 

خوانساری با تاکید بر مشارکت سرمایه‌گذاران خارجی با سرمایه‌گذاران داخلی گفت: سرمایه‌گذار خارجی در مقابل موانع سرمایه‌گذاری داخلی کمر خم می‌کند به همین منظور باید هماهنگی‌های لازم بین سرمایه‌گذار خارجی و داخلی فراهم شود. 

 

رئیس اتاق تهران افزود: برای تحقق این امر لازم است که به جای جذب سرمایه‌گذاران خارجی برای معرفی به شرکای دولتی شرایطی به وجود آید که سرمایه‌گذاران خارجی تماس مشترکی با فعالین داخلی داشته باشند.

 

خوانساری درباره موانع قوانین زاید پیش روی توسعه کسب و کار اظهار داشت: مقررات زایدی در مقابل توسعه کسب و کار وجود دارد که امیدواریم دولت با برنامه‌های خود این مقررات زاید را برطرف کرده و در یک مجموعه قوانین پایش شده در اختیار بخش خصوصی قرار دهد.

 

وی ادامه داد: آمار نشان می‌دهد که در دو سال گذشته نه تنها دولت کوچکتر نشده است بلکه توسعه نیز داشته و شرکتهای بزرگ دولتی بزرگتر شده است و به عنوان رقیب بنگاه‌های بخش خصوصی فعالیت می‌کنند. شعار واگذاری امور به بخش خصوصی از جمله مواردی بوده است که رئیس جمهور وعده تحقق آن را داده بود که امیدواریم شرایط بهتری برای عملیاتی شدن آن فراهم شود. شعار واگذاری امور به بخش خصوصی را در صورتی که دولت به مرحله عمل رساند بعد از توافق هسته‌ای یادگار دیگری از خود به جای خواهد گذاشت.

 

رئیس اتاق تهران گفت: همه ما می‌دانیم که در سال‌های گذشته فساد و رانتی در اقتصاد کشور وجود داشته‌اند که دولت باید شرایطی را فراهم کند که از توسعه آن جلوگیری شود.

 

خوانساری افزود: نمونه آن چند نرخی شدن ارز است که لازم است دولت با یک اقدام شجاعانه اقدام به تک نرخی شدن آن کند.

 

وی در خصوص بخشنامه‌های اخیر دولت در خصوص کالاهای اساسی اظهار داشت: دو بخشنامه‌ای که اخیرا دولت در مورد کالاهای اساسی ارائه داده است بدون هماهنگی با بخش خصوصی بوده و نظرات آنها دریافت نشده است. 

 

رئیس اتاق تهران ادامه داد: امروز از دولت انتظار داریم که قوانین بهبود فضای کسب و کار را به مرحله اجرایی درآورده و به جایگاه بخش خصوصی توجه کند. ارائه چنین بخشنامه‌هایی بدون گرفتن نظر بخش خصوصی باعث کاهش اعتماد آن به دولت می‌شود. 

 

خوانساری در پایان گفت: شعار اتاق بازرگانی منفعت بنگاه‌ها، مصلحت نظام و منزلت اتاق است که امیدواریم باکمک دولت به آن برسیم.

 

 

/تسنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.