نمودار روند بهای دلار/ عرضه ارز، دلار را کاهشی کرد

روز گذشته بازار ارز صحنه تقابل «بازیگران بازارساز رسمی» و «معامله‌گران غیررسمی» بود. نتیجه این تقابل تکان نخوردن قیمت نهایی دلار و ثبت دوباره بهای 3315 تومانی روز شنبه بود.

عصر بانک؛آخرین باری که قیمت دلار نسبت به روز پیشین نوسانی نداشت؛ به تاریخ 13تیر بازمی‌گردد. در دومین روز هفته، معامله‌گران غیررسمی سعی کردند با استفاده از تفاوت قیمت بازار داخلی با کشورهای عراق و ترکیه، دلار را به محدوده قیمتی بالاتری وارد کنند، اما بازیگران بازارساز ارزی با عرضه ارز در برابر آنها ایستادند.

به گفته فعالان، از ساعات پایانی روز شنبه و ابتدای روز یکشنبه، حجم ارز موجود در بازار به واسطه خروج ارز بازار داخلی به سوی بازار کشورهای همسایه، کم بود. علت این موضوع، پایین بودن ارزش دلار بازار داخلی نسبت به دو کشور همسایه عراق و ترکیه بود. این اختلاف موجب شد که معامله‌گران سعی کنند با استفاده از آربیتراژ ارز یعنی استفاده از تفاوت قیمتی دو بازار کسب سود کنند. آربیتراژ ارز زمینه را برای افزایش تحرکات معامله‌گران آتی و ورود دلار به بالای 3320 تومان فراهم کرد. در این شرایط، بازارساز ارزی که اعتقاد داشت این نرخ‌ها حبابی و بیشتر حاصل بازی آربیتراژی معامله‌گران است، وارد بازار شد و با فروش ارز به مقابله با تحرکات ‌آنها پرداخت.

 

فروش ارز آنها سمت عرضه بازار را تقویت کرد و موجب شد دلار از ساعت 13 بعدازظهر در مسیر کاهشی قرار بگیرد و قیمت‌های حبابی بازار تا حدی شکسته شود. در واقع روز یکشنبه بازیگران بازارساز رسمی به تقاضای معامله‌گران غیررسمی برای خرید ارز در هر سطحی پاسخ دادند. این عامل موجب شد که معامله‌گران غیررسمی نتوانند با وجود خروج ارز به سوی کشورهای همسایه، دلار را به محدوده قیمتی بالاتری وارد کنند. به گفته فعالان، در صورت کاهش فعالیت بازارساز در روز یکشنبه امکان داشت قیمت دلار رشد بیشتری را تجربه کند. با وجود کاهش قیمت دلار تا ساعت 3 بعدازظهر، قیمت سکه به این کاهش واکنش نشان نداد و با هزار تومان رشد به قیمت 880 هزارتومان رسید تا قیمت این کالای گرانبها پس از گذشت 4 روز به این کانال قیمتی بازگردد.

 

یکشنبه تقابل

 

در دومین روز هفته، شاخص بازار ارز در میدان روبه‌روی پاساژ افشار (مکانی که محل تجمع دلالان ارزی است) معاملات خود را با قیمت 3326 تومان آغاز کرد؛ این رقم 12 تومان بالاتر از قیمت بسته شده روز شنبه بود. به گفته فعالان، پس از پایان ساعت کاری بانک‌ها در اولین روز هفته، فعالیت بازیگران غیررسمی افزایش یافت. این بازیگران سعی کردند با بالا بردن معاملات و خریدهای آتی خود، دلار را به محدوده قیمتی بالاتر وارد کنند. البته در این بین برخی فعالان اعتقاد دارند که عامل اصلی افزایش دلار در بعدازظهر روز شنبه، کاهش حجم ارز موجود در بازار بود. به اعتقاد آنها خروج ارز به سوی کشورهای همسایه عراق و ترکیه موجب شده بود که مقدار ارز نقدی بازار داخلی نسبتا کم باشد.

 

بازیگران غیررسمی از این موقعیت استفاده کردند و با تحرکات خود، زمینه رشد را فراهم کردند. رشد قیمت آخر وقت شنبه در ابتدای صبح یکشنبه آشکار شد؛ چراکه دلار معاملات خود را با قیمت‌های نزدیک به قیمت بسته شده انتهای روز شنبه آغاز کرد. بازارساز ارزی که اعتقاد داشت، نرخ‌های معامله‌شده پس از پایان ساعات کاری صرافی بانک‌ها بیشتر حبابی و غیرواقعی است، از ساعت 11 ظهر وارد بازار شد و با فروش ارز سعی کرد تا حدی این حباب قیمتی را بشکند. تنها عاملی که تا حدی به حفظ محدوده قیمتی دلالان کمک می‌کرد، پایین بودن ارزش دلار در بازار داخلی نسبت به بازارهای عراق و ترکیه بود، عاملی که موجب می‌شد برای کسب سود از تفاوت قیمتی بازار داخلی، ارز به این کشورها سرازیر شود. با این وجود، نهایتا بازیگران بازارساز توانستند با عرضه ارز قیمت‌های حبابی بازار را بشکنند. البته روز گذشته برخی صرافی‌ها قیمت 3325 تومان را بر تابلوهای خود ثبت کردند.

 

بازگشت سکه به کانال 880

 

در دومین روز هفته، سکه تمام بهار آزادی دومین افزایش متوالی خود را تجربه کرد تا پس از گذشت 4 روز بار دیگر به کانال 880 هزار تومان وارد شود.

 

سکه که روز شنبه با 8 هزار تومان رشد به قیمت 879 هزار تومان رسیده بود، روز یکشنبه هزار تومان رشد دیگر را تجربه کرد و به قیمت 880 هزار تومان رسید. آخرین باری که قیمت سکه در این کانال قرار داشت، چهارشنبه 7 مرداد بود که این کالای گرانبها با 2 هزار تومان رشد به قیمت 881 هزار تومان رسیده بود.عامل اصلی رشد یکشنبه سکه به افزایش جزئی دلار در ساعات ابتدایی روز مربوط بود. معامله‌گران سکه به کاهش انتهای روز دلار نیز توجهی نکردند تا سکه در همان سطح قیمتی 880 هزار تومان باقی بماند.

 

بالا رفتن قیمت سکه در دو روز اخیر در حالی اتفاق می‌افتد که حباب قیمتی این کالای گرانبها مثبت است، یعنی قیمت بازاری سکه از ارزش ذاتی آن بیشتر است، عاملی که تا اندازه‌ای نشانگر مقاومت معامله‌گران در برابر افت قیمت است. پس از آنکه سکه از کانال 900 هزار تومانی خارج شد، سطح حمایتی قوی‌ در نزدیک کانال 860 هزار تومان به‌وجود آمد تا بازار در برابر کاهش به زیر این سطح قیمتی از خود مقاومت نشان دهد. این در حالی است که ارزش ذاتی سکه تا ساعت 3 روز یکشنبه 859 هزار تومان بود و اختلافی 21 هزار تومانی با قیمت بازاری آن داشت. در نتیجه سکه توان رسیدن به زیر 860 هزار تومان را دارد، ولی معامله‌گران سکه در برابر این کاهش مقاومت می‌کنند.

 

 

 

/دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.