پس از توافق هسته ای چه بر سر قیمت طلا آمد؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که در مدت 18 روز پس از توافق هسته‌ای، قیمت طلا در بازار ایران 1.7 درصد ارزان‌تر شده است.

عصر بانک؛تقریبا 18 روز از توافق هسته‌ای ایران و گروه 1 + 5 می‌گذرد؛ در این مدت بازارهای مختلف نسبت به این اتفاق تاریخی واکنش‌های مختلفی نشان دادند؛ از بازار خودرو گرفته تا بازار سکه و ارز.

 

یکی از بازارهایی که در این مدت، کاهش قیمت‌ها را تجربه کرده، بازار طلا بوده است؛ اگرچه در بازار جهانی طلا نیز افت قیمت‌ها محسوس بوده است.

 

بررسی‌ها نشان می‌دهد که پس از اعلام نتایج مذاکرات هسته‌ای در عصر روز سه‌شنبه، 24 تیرماه 1394 قیمت طلا 1.7 درصد ارزان‌تر شده است. به عبارتی، در حالی که بیست و چهارم تیرماه هر گرم طلای 18عیار 90 هزار و 639 تومان بود، امروز قیمت آن به 89 هزار و 94 تومان کاهش یافته است.

 

البته در ساعت‌های قبل از اعلام نتایج مذاکرات هسته‌ای و در صبح روز 24 تیرماه، بازار طلا واکنش سریعی نسبت به احتمال توافق هسته‌ای نشان داد؛ به طوری که هر گرم طلای 18عیار تا حدود 88 هزار و 494 تومان نیز کاهش یافت، اما از ظهر به بعد دوباره قیمت‌ها بالا رفت و در نهایت در رقم 90 هزار و 639 تومان ماند.

 

در روز چهارشنبه و یک روز پس از توافق هسته‌ای، این روند کاهشی تا حدودی ادامه داشت و هر گرم طلای 18عیار در بازار 90 هزار و 270 تومان قیمت پیدا کرد. اگرچه روند کاهشی قیمت طلا بسیار کند بود، اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که قیمت طلا به سه سال قبل و سال 1391 بازگشت.

 

در سال 1391 بهای هر گرم طلای 18عیار از حدود 78 هزار تومان در ابتدای سال به 133 هزار تومان در پایان سال افزایش پیدا کرد. البته در این سال، بهای طلا حتی تا حدود 152 هزار تومان نیز افزایش یافت که تقریبا بازار طلا را با شوک وارد کرد.

 

با این اوصاف، امروز قیمت طلا نسبت به دوران پر نوسان بازار طلا در سال 1391 که حتی قیمت 152 هزار تومان را تجربه کرد، با کاهش حدود 62 هزار تومانی مواجه شده است.

 

البته کاهش قیمت طلا در مدت 18 روز بعد از توافق هسته‌ای به قیمت کنونی 89 هزار و 94 تومان در بازار تهران، در کنار کاهش قیمت اونس طلا در بازار جهانی رقم خورده است.

 

قیمت اونس جهانی طلا در روز 24 تیرماه یک‌هزار و 149 دلار بود که هم‌اکنون قیمت آن به یک‌هزار و 96 دلار کاهش یافته است. این تفاوت ارقام، کاهش 4.8 درصد قیمت اونس جهانی طلا در این مدت را نشان می‌دهد. برخی معتقدند که عامل نوسانات اونس جهانی طلا نسبت به لغو تحریم‌ها در کاهش قیمت طلا در بازار ایران اثر بیشتری داشته است.

 

در این میان، گزارش‌ها حاکی از آن است که انتظار سرمایه‌گذاران برای افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا و قوی شدن ارزش دلار باعث نزول قیمت طلا و سایر کالاها شده است. نظرسنجی‌ای هم که بلومبرگ از 16 تحلیلگر و معامله‌گر داشته، نشان می‌دهد که قیمت طلا پیش از ژانویه به 984 دلار در هر اونس کاهش خواهد یافت که پایین‌ترین سطح از سال 2009 خواهد بود.

 

با این اوصاف، تغییرات قیمت هر گرم طلای 18عیار در کنار کاهش اونس جهانی طلا، از کاهش حدود 1.7 درصدی قیمت‌ها در بازار ایران خبر می‌دهد.

 

 

/خبرآنلاین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.