اوج‌گیری بازار اجاره در مقابل سراشیبی خرید مسکن

در حالی که بسیاری از مسئولان معتقد هستند که بازار اجاره تابع بازار خرید وفروش مسکن است این روزها شاهد رشد اجاره 15 تا 20 درصدی هستیم.

عصر بانک؛ این روزها همزمان با به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای بسیاری از مالکان و خریداران چشم انتظار رسیدن بازار مسکن به وضعیت بهتری بودند اما به نظر می رسد که این یک فکر بعید است که به این زودی ها به نتیجه برسد.

 

براساس این گزارش طبق گزارش های منتشر شده از سوی وزارت راه وشهرسازی قیمت گاهی به روند فصلی قیمت مسکن از ابتدای سال 1390 تا پایان بهار سال 1394 در شهر تهران حاکی از این است که قیمت مسکن از بهار سال 1392 با ثبات نسبی مواجه شده و در حدود 40 میلیون ریال به ازای هر متر مربع دارای نوسانات اندک تا 3 میلیون ریال بوده است.

 

این گزارش می افزاید: بررسی بازار اجاره مسکن شهر تهران از ابتدای سال 1390 تا بهار سال 1394 نیز نشان می‌دهد که اجاره‌بها دارای شیب ملایم صعودی بوده و در هر فصل به طور متوسط 16 درصد نسبت به فصل مشابه سال قبل افزایش داشته است. همچنین بررسی نوسانات فصلی سه سال اخیر نشان می‌دهد که عمدتاً در فصل بهار و تابستان (فصول جابه‌جایی بیشتر مستأجران)، اجاره‌بها افزایش می‌یابد و در فصول پاییز و زمستان اجاره‌بها با کاهش و یا ثبات مواجه می‌شود.

 

در فصل بهار 1394 نیز، اجاره‌بها نسبت به فصل قبل و فصل مشابه قبل به ترتیب با افزایش 6/10 و 5/11 درصدی به حدود 6/22 هزار تومان به ازاء هر مترمربع رسیده است.

 

براساس این گزارش این در حالی است که به گفته بسیاری از مشاوران املاک قیمت مسکن در طی این چند وقت اخیر با افزایش روبرو شده و این رشد قیمت در سایر کلان شهرها از جمله اصفهان و تبریز بسیار بیشتر است.

 

به گفته یکی از مشاوران املاک قیمت اجاره در این چند وقت اخیر با کاهش 2 درصدی یود بانکی بسیار افزایش یافته است به طوری که در برخی از مناطق به 20 تا 30 درصد نیز می رسد.

 

همچنین یکی دیگر از مشاوران املاک با اشاره به اینکه قیمت ملک در برخی از مناطق با افزایش قیمت مواجه شده است ،گفت: برخی از مناطق مالکان حاضر به کاهش قیمت نیستد و این افزایش قیمت باعث شده که واحدهای خالی از سکنه افزایش یابد.

 

براساس این گزارش؛ فریبرز واحدی مدیر کل راه وشهرسازی استان تهران به بازار اجاره و رهن مسکن اشاره کرد و گفت: در بخش اجاره امسال جهش قیمتی خاصی وجود ندارد.

 

واحدی با اشاره به اینکه قیمت‌های اجاره امسال 10 درصدی رشد کرده است، گفت: ولی خوشبختانه این رشد قیمتی زیر نرخ تورم 15 درصدی است.

 

مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران به بازار خرید و فروش مسکن اشاره کرد و گفت: در حوزه خرید و فروش نیز ما با ثبات قیمتی مواجه هستیم و افزایش قیمتی را نیز در این حوزه پیش‌بینی نمی‌کنیم.

 

واحدی خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم تا پایان سال رکودی که در این بازار وجود دارد خارج شود و این بازار به سمت رونق حرکت کند.

 

براساس این گزارش صحبت های مدیرکل راه وشهرسازی را آمارهای منتشر شده از سوی وزارت راه وشهرسازی تایید می کند: به طوری که طبق مقایسه نرخ رشد قیمت مسکن با تورم عمومی نیز نشان می‌دهد که از بهار 1392 نرخ رشد قیمت مسکن همواره پایین‌تر از نرخ رشد تورم بوده؛ در نتیجه می‌توان گفت: قیمت حقیقی مسکن کاهش یافته است.

 

این گزارش می افزاید: حسام عقبایی رییس اتحادیه املاک کشوری نیز ثبات بازار مسکن را تایید می کند و معتقد است که با وجود ثبات بازار مسکن اما بازار اجاره با افزایش 10 درصدی قیمت روبرو شده است.

 

وی در ادامه افزود: در حال حاضر میزان معالات مسکن نسبت به ماه های گذشته با افزایش روبرو شده و این امر نشان دهنده رونق بازار اجاره بها است.

 

براساس این گزارش طبق آمارهای ارائه شده و نیز صحبت های مسئولان باید منتظر ماند و دید که اجرای طرح جامع مسکن که در ماه گذشته به طوری رسمی رونمایی شد که آینده ای را برای این بازار پر هیاهو رقم می زند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.