درآمد ندارید مغازه خود را به بانک اجاره دهید

با وجود گذشت چند روز از آخرین مهلت ارسال اظهارنامه‌های مالیاتی اختلافات اصناف با سازمان امور مالیاتی پابرجاست و این سازمان در مقابل اعتراضات اصناف به تعیین میزان مالیات و درخواست تعیین آن بر اساس میزان درآمد، سیاست سکوت پیش گرفته است.

عصر بانک؛ موضوع پرداخت مالیات اصناف و اختلافات آنها با سازمان امور مالیاتی هر روز وارد فاز جدیدی می‌شود به‌طوری که بعد از اعتراضات اولیه اصناف به این سازمان و عدم رسیدن به نتیجه، صنوف ظاهراً این بار شمشیر را از رو برای سازمان امور مالیاتی بسته‌اند.

 

در این هفته رئیس اتاق اصناف طی یک حرکت کم‌سابقه، با در اختیار دادن نامه‌ای سرگشاده به رسانه‌ها به انتقاد مستقیم از سازمان امور مالیاتی پرداخت، همچنین، رئیس اتاق اصناف و معاون سازمان مالیاتی کشور در یک برنامه تلویزیونی رودرروی یکدیگر قرار گرفتند و اظهارات تندی علیه یکدیگر مطرح کردند.

در این برنامه خبری فاضلی اعلام کرد که سازمان مالیاتی 80 درصد اظهارنامه‌های اصناف را نپذیرفت و وکیلی نیز در پاسخ اعلام داشت: "توافق ما با اصناف اجباری بود".

در همین رابطه خبرنگار تسنیم در ادامه گزارش‌های "پای حرف مردم" میان اصناف و کسبه سطح شهر حضور یافت، که اظهار نظرها را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد، گروهی با وجود افزایش 18درصدی مالیات مشکلی در خصوص پرداخت آن ندارند و اعلام می‌کنند که میزان مالیات تعیین شده صرفاً به‌صورت سلیقه‌ای تعیین می‌شود، این گروه همچنین مراحل اعترض به مالیات تعیین شده را زمان‌بر دانسته و علاقه‌ای به صرف وقت برای پیگیری ندارند.

اما برخی از اصناف که کاسبی پررونقی نداشته‌اند از روند ثابت قیمت گذاری مالیات بدون توجه به وضعیت میزان کسب و کار گلایه می‌کنند.

بنا بر این گزارش یکی از لوکس فروشی‌های خیابان میرزای شیرازی درباره مشکلات پرداخت مالیات سال 93 خود و نحوه ارتباط با سازمان امور مالیاتی به تسنیم، گفت: بنده با وجود اینکه مالیات خود را به‌موقع و بدون انجام کوچک‌ترین اعتراضی دادم، برای گرفتن برگه قطعی سال قبل خود، از این سازمان یک ماه دوندگی کردم.

وی افزود: میزان تعیین مالیات گویا روال مشخصی ندارد، به‌طوری که در صورت تعویض ممیزان و سرممیزان مالیاتی، مأموران این سازمان هرچقدر دوست داشته باشند میزان مالیات را مشخص می‌کنند و کاری ندارند که فروش داشته‌ایم یا نه.

وی خاطرنشان کرد: برخی از مأموران مالیاتی منصف بوده و میزان خرید و فروش را بررسی کرده و بر اساس آن میزان مالیات را تعیین می‌کنند، اما برخی از آنها با در نظر داشتن نرخی مشخص مالیات می‌گیرند.

 

یکی از لوازم ورزشی فروشی‌های نزدیک به خیابان مطهری نیز با گلایه از دریافت مالیات سنگین در شرایط رکود سال گذشته، گفت: به ما اعلام شده است: "در صورتی که وضعیت درآمد شما در سال گذشته خوب یا بد بوده باشد، کاهش مالیات غیرقانونی است" در حالی که، در برخی از هفته‌های سال گذشته دو روز در هفته شده کاسبی نداشتیم.

این شخص تأکید کرد: مردم فکر می‌کردند که توافق هسته‌ای باعث کاهش قیمت‌ها می‌شود و به این خاطر از خرید خودداری می‌کردند، در حالی که با انجام موافقت نیز هیچ تغییری در قیمت‌ها ایجاد نشده و ارزانی نیامد و فقط ما را از کاسبی انداخت.

وی بیان داشت: در صورتی که به مأموران مالیاتی بگوییم، نمی‌توانیم کاسبی کنیم و به این اندازه مالیات بدهیم؛  می‌گویند: مغازه‌ات را بفروش یا به کسی مانند بانک‌ها اجاره بده، که بتواند مالیات پرداخت کند.

این شخص اظهار داشت: در صورتی که کسی 18 درصد مالیات را قبول نداشته باشد و تقاضای بررسی مجدد بدهد، باید زمان زیادی را در ادارات سپری کند و در انتها نیز ممکن است میزان مالیات وی را بیشتر کنند.

وی تصریح کرد: قرار بود که دستگا‌ه‌هایی در مغازه‌ها برای تعیین میزان دقیق مالیات، بر اساس فروش مشخص آورده شود اما تا به امروز عملی نشده است.

این شخص اظهار داشت: به نظر می‌رسد که این دستگاه‌ها نیز در مغازه‌ها راه به جایی نبرد و به سرنوشت تاکسی‌متر‌ها دچار شود.

یکی از قنادی‌های مرکز شهر نیز در این باره گفت: ما مغازه‌مان را از برج هشت افتتاح کردیم و از پرداخت مالیات معاف شدیم، اما در هر حال، برای گشتن چرخه اقتصاد کشور، باید مالیات را پرداخت کرد.

تعیین میزان مالیات بر اساس موقعیت مغازه

یکی از اسباب‌بازی‌ فروشان نیز درباره نحوه پرداخت مالیات خود، گفت: میزانی را که برای ما تعیین شده بود پرداخت کردیم و کلنجاری برای کاهش انجام ندادیم.

وی اضافه کرد: میزان مالیات سال 93 ما، براساس میزان مالیات سال 92 به‌علاوه 18 درصد تعیین و چک آن داده شد.

مالک یکی از پمپ‌بنزین‌های تهران نیز درباره مالیات پرداختی خود گفت: میزان مالیات ما 18 درصد افزایش داشته و آن را به‌طور کامل پرداخت کردیم، زیرا چاره‌ای جز آن نداشته‌ایم.

وی افزود: حساب و کتاب ما به‌طور کامل مشخص است و مالیات را بر اساس آن پرداخت می‌کنیم.

مالک یکی از سوپر مارکت‌ها نیز درباره میزان مالیات خود، گفت: میزان سود ما مشخص و محدود است و توان پرداخت مالیات‌های سنگین نداریم، اما میزان مالیات ما را بر اساس موقعیت مغازه مشخص می‌کنند نه نوع صنف و میزان سود.

1 نظر
  1. محمد عباسی می گوید

    با سلام و احترام
    اینجانب مغازه مواد غذایی به متراز 170 در رفت آمد شلوغ شهر دارم میخواهم کوشه ای از مغازه را به خود پرداز بانگی اجاره بدم .
    آدرس : تبریز – مارالان- خیابان کوی کوثر- فروشگاه عباسی
    تماس : 09361871947

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.