اشتهای بالای سرمایه‌گذاران خارجی برای خرید اوارق قرضه ایران

بلومبرگ طی گزارشی با اشاره به جذابیت اوراق قرضه دولت ایران برای شرکت های خارجی به نقل از مدیر یک صندوق تامینی مستقر در نیویورک نوشت: «اشتها برای بازار اوراق قرضه ایران بسیار بالا خواهد بود.»

عصر بانک؛بلومبرگ طی گزارشی نوشت: زمانی که مقامات ایرانی در وین مشغول انعقاد توافق هسته ای با غرب بودند، هانس هومس، مدیر یک صندوق تامینی مستقر در نیویوک به ایران سفر کرد تا فرصت های موجود در این کشور برای کسب و کار خود را ارزیابی کند. وی پس از بازگشت از این سفر  ده روزه می گوید، وقتی ایران شروع به فروش بدهی های خود جهت تامین مالی پروژه هایی که در دوران تحریم ها به صرفه نبودند کند، وی خریدار این بدهی ها خواهد بود.

 

هومس، موسس صندوق تامینی گریلاک کپیتال منجمنت در این باره گفت: «اشتها برای بازار اوراق قرضه بسیار بالا خواهد بود.» وی گفت، مدت زمانی مشخص، شاید یک سال یا بیشتر طول خواهد کشید تا مقامات دولتی خود را آماده کنند، «اما آنها قرار است به سوی بازارهای بین المللی رو بیاورند.»
قبل از آنکه ایران بتواند به بازارهای خارجی دسترسی پیدا کند، آمریکا و اروپا باید شبکه پیچیده تحریم ها علیه ایران را لغو کنند که از جمله شامل محدودیت های اعمال شده بر بانک های خارجی طرف همکاری با ایران و منع دسترسی بانک های ایرانی به سیستم پرداخت های الکترونیکی سوئیفت است.
امیر زادا، مدیر موسسه اگزوتیکس متخصص در زمینه بدهی ها و کمبود نقدینگی در بازارهای نوظهور گفت، با توجه به پیش بینی افزایش نرخ بهره در آمریکا در اواخر امسال، که موجب کاهش تقاضا برای خرید بدهی های کشورهای در حال توسعه خواهد شد، ایران احتمالا تمایل خواهد داشت تا به منظور نگه داشتن هزینه های استقراض از بانک ها در زیر 10 درصد، تا حد امکان نقدینگی به دست بیاورد.

ایران پس از لغو تحریم ها به دنبال تامین سرمایه مورد نیاز جهت ارتقای بخش های مختلف اقتصاد خود خواهد بود که از تحریم ها آسیب دیده اند. ایران برای بهره بردن از علاقمندی شرکت هایی نظیر رویال داچ شل، بی پی و توتال برای حضور در بخش انرژی اش، باید زیرساخت های صنعتی خود را ارتقا دهد.
به گفته دینا اناب، تحلیلگر موسسه کپیتال انتلیجنس، بخش عمده بدهی های معوق ایران یعنی حدود 6.5 میلیارد دلار به وام های دوجانبه ای برمی گردد که این کشور از کشورهای آسیایی گرفته است. دولت ایران همچنین از بانک های داخلی هم وام می گیرد و هرگز ناتوان از عمل به یک تعهد تجاری نبوده است.

 

زادا که هنگام کار در دفتر اگزوتیکس در لندن در زمینه خرید و فروش بدهی های ایران فعالیت داشت گفت، انتظار دارد وقتی ایران تصمیم به فروش بدهی هایش می گیرد، تقاضاهایی از سوی سرمایه گذاران سراسر جهان» وجود داشته باشد.

زادا که خود فرزند یک مهاجر ایرانی است گفت: «از نظر مالی، ایران خیلی حسابگر است و در وضعیت خوبی قرار دارد… آنها در حال حاضر هیچ بدهی خارجی ای ندارند. من مطمئنم زمانی که تحریم ها برداشته شود، تقاضای قابل توجهی برای بدهی های پول سخت آنها وجود خواهد داشت.»

بر اساس برآوردهای سازمان سیا، مجموع بدهی های دولت ایران در سال گذشته تنها 11.4 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور بود. این رقم پایین تر از بدهی های 91 درصد کشورهای جهان است.

اقتصاد ایران که اندازه آن 15 تا 20 درصد نسبت به شرایط غیر تحریم کوچکتر است، در سال 2014 پس از 2 سال متوالی رشد منفی شاهد رشد 3 درصدی بود. بانک مرکزی قصد دارد نرخ تورم را تا سال 2017 تک رقمی کند و رشد اقتصادی را پس از تحریم ها بالا ببرد.

 

 

/تسنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.