عامل توزیع سود اندک بانک‌ها چیست؟

معاون سابق بانک مرکزی گفت: دفاع از حقوق سهامدار به معنی افزایش سود نیست بلکه به این معنی است که سود به درستی و واقعی توزیع شود و کار مقام ناظر هم اعلام این است که سود پرداختی به درستی و قانونی توزیع شود.

عصر بانک؛این روزها بازار برگزاری مجامع برخی بانک‌ها داغ است و هریک به فراخور حال خود و عملکردی که طی یک سال گذشته داشته اند، سودی به سهامداران خود پرداخت می کنند.

طبق نتایج اعلام شده پس از این مجامع سودهایی از قبیل یک ریال، 10 ریال و … به سهامداران خود پرداخت کردند.

در همین راستا حیدر مستخدمین حسینی معاون سابق بانک مرکزی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در خصوص اینکه اینکه آیا این مبلغ سود پرداختی با عملکرد فعلی بانک‌ها هم خوانی دارد یا خیر و اثرات مثبت یا منفی این اقدامات چیست؟ اظهار داشت: یک نکته ای که در خصوص سود بانک‌ها وجود دارد و قابل توجه است، این است که بانک‌ها در اقلام تشکیل دهنده سود دو نکته سود عملیاتی و سود غیر عملیاتی را مورد توجه قرار می دهند که اگر به تراز بانک‌ها در یک دهه گذشته توجه شود اکثر اجزای تشکیل دهنده سود مربوط به سود غیر عملیاتی است و در حال حاضر به دلیل اینکه زمینه سودهای غیر عملیاتی که ناشی از فعالیت‌های بنگاهداری و شرکت داری آن‌ها است به دلیل اینکه وضعیت بنگاهداری و شرکت‌ داری در شرایط رکود فعلی منا­­­سب نیست سود غیر عملیاتی نیز کاهش یافته است.

وی افزود: نکته دیگر محدود کردن بانک‌ها است زیرا در گذشته از طرق مختلف و با آزادی عمل بالایی نرخ را تجهیز می کردند و تخصیص می دادند که  این آزادی عمل سلب شده و نکته دیگر بحث نظارت است، مقام ناظر بانک‌ها (بانک مرکزی) در چند سال گذشته شرایط جدی‌تری را برای بررسی و اعلام نظر قبل  از مجمع به عمل آورده و بانک‌ها آزادی عمل خود را برای توزیع سود تا حدودی از دست داده اند و تا زمانی که نظر بانک مرکزی اخذ نشود بانک‌ها توانایی توزیع سود را نخواهند داشت  زیرا تراز بانک‌ها قبل از اینکه باید قبل از مجمع به بانک مرکزی اعلام شود بانک مرکزی با لحاظ بسیاری از قواعد و آیین‌نامه‌ها ضوابطی برای آن‌ها تعیین می کند و در برخی مواقع دستور اصلاح صورت‌های مالی را صادر می کند تا سود غیرواقعی توزیع نشود.

معاون سابق بانک مرکزی در ادامه گفت: این‌ها ارکان اصلی تشکیل سود بانک‌ها است که باعث شده ما شاهد باشیم بانک‌ها EPS پایین تری را به مجمع و سهامداران اعلام کنند.

مستخدمین حسینی در ادامه در خصوص اینکه این نوع تقسیم سود مناسب است یا خیر؟ اظهار داشت: این نوع توزیع سود فقط مربوط به بانک‌ها نیست و بانک‌هایی که در بازار سرمایه هستند برای توزیع سود با دو مقام ناظر از جمله بازار سرمایه و بازار پول در احاطه هستند و با سخت‌گیری‌های بیشتری مواجه هستند، حال شرکت‌هایی که در بورس هستند این سخت گیری ها برای مجموعه شرکت‌هایشان است زیرا در مجامع آن‌ها نماینده مقام ناظر بازار سرمایه شرکت دارد و به  صورت ماهیانه صورت‌های مالی را بررسی می کند و دستور اصلاحات لازم را برای دفاع از حقوق سهامداران صورت می دهند.

 
وی در ادامه تصریح کرد: دفاع از حقوق سهامدار به معنی افزایش سود نیست بلکه به این معنی است که سود به درستی و واقعی توزیع شود و کار مقام ناظر هم اعلام این است که سود پرداختی به درستی و قانونی توزیع شود.

در سال‌های اخیر به دلیل رکود حاکم بر اقتصاد سودها قابل قیاس با دهه گذشته نیست و کاهش یافته است و اینکه فکر کنیم این کاهش سود فقط به ضرر بانک‌ها است غلط است.

مستخدمین حسنی معاون سابق بانک مرکزی در پایان در خصوص راه حل افزایش سود پرداختی بانک‌ها اظهار داشت: وضعیت بانک‌ها از بسیاری از شرکت‌ها بهتر است و در مجموع اگر بخواهیم سود بانک‌ها افزایش یابد به این باور برسیم که تلاش شود رکود را از اقتصاد برچیده شود زیرا تا هنگامی که رکود بر اقتصادی ما حاکم باشد ما شاهد کاهش فعالیت‌ها و درآمدها باید باشیم.

 

 

/باشگاه خبرنگاران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.