تاسیس بانک اصناف در راستای افزایش قدرت خرید مردم

یک کارشناس اقتصادی گفت: بانک اصناف واسطه ای بین اصناف و مردم، در راستای افزایش قدرت خرید مردم و تامین منافع عمومی کشور و کاهش هزینه هاست.

عصر بانک؛حسین محمودی اصل در خصوص تاسیس بانک خصوصی اصناف گفت: امروزه بانک های مختلف خصوصی، تخصصی و گاه بانک های اخصاصی برای مجموعه های مختلف در جامعه شکل گرفته است که منشا آن عدم ارائه خدمات مناسب، شایسته و مورد نیاز برای بخش های مختلف است.

 

وی ادامه داد: زمانی که اصناف احساس کنند به بانکی برای مراودات مالی شان نیاز دارند این نشان از آن دارد که به بانک های موجود در کشور و سیستم بانکی، توانایی ارائه خدمان مورد نظر آنها را ندارد و اگر خدمات مناسب را از سیستم بانکی دریافت کند به فکر تاسیس بانک خصوصی دیگری نخواهد افتاد.

 

این کارشناس اظهار داشت: بانکی که بتواند مشکلات اصناف و موسسات را حل کند بانکی است که بر اساس قوانین و مقررات مشخص و بسته های مشخص اقتصادی شکل گرفته، بتواند به اصناف خدمات لازم امور آنها را تسهیل کرده و واسطه ای بین مردم و اصناف شود و نیز بتواند قدرت خرید برای مردم فراهم کند.

 

وی افزود: هدف گذاری چنین بانکی باید کمک به صنایع کوچک و چرخه اقتصاد از طریق گردش منابع بین اصناف و مردم باشد.

 

محمودی مزیت اصلی تاسیس بانک اصناف را شکل گیری چرخه اصناف بر شمرد و بیان کرد: در قالب چنین بانکی اصناف می توانند منابعشان را در این بانک سرمایه گذاری کرده و از طرف دیگر نیز منابعی را برای اصناف معرفی کنند.

 

این کارشناس در ادامه ابراز داشت: اصناف گاهی نیاز به منابعی کوتاه مدت دارند و بانک های ما توان پرداخت وام های کوتاه مدت را ندارند. تاسیس بانک اصناف می تواند چرخه معیوب را اصلاح و تقویت کرده، ضمن کاهش هزینه ها رونق را برای اقتصاد کشور به ارمغان بیاورد.

 

وی روند سرمایه گذاری این بانک را وابسته به نحوه مدیریت منابع دانست و عنوان کرد: اگر این بانک بتواند منابع را جمع‌ کرده و به سمت سرمایه گذاری های مولد هدایت کند، مفید خواهد شد اما اگر نیت این باشد که خود بانک منابع را جمع کرده م خودش سرمایه گذاری کند،قطعا بانک ار اهداف خودش دور خواهد شد.

 

محمودی مطرح کرد: سرمایه گذاری ها و پروژه های نیمه کاره بسیاری در کشور وجود دارد که نیاز به تکمیل شدن دارند قطعا با کمک به صنایع در حال تکمیل شدن،سودآوری سریعتر و منطقی‌تری پیدا خواهند کرد.

 

این کارشناس اقتصادی در مورد تامین منافع عمومی به وسیله بانک اصناف گفت:اصناف منابع بسیار زیاد و حجیمی دارد که با جمع کردن منابع گردشی اصناف تودسط این بانک، حاصل کار را برای خرید کالا دوباره در اختیار مردم قرار می دهند.

 

وی ادامه داد: در چنین حالتی چرخه حاصله باعث ایجاد رونق و فروش کالاها به خصوص تولیدات داخلی خواهد شد. منابع این کار هم عاید مردم خواهد شد و قدرت خریدشان را بالا خواهد رفت از طرف دیگر اصناف نیز از دوره رکودشان فاصله می‌گیرند بنابراین منافع عمومی کشور تامین خواهد شد.

 

محمودی لازمه ایجاد بانک اصناف و عوامل موفقیت آنرا توجه به  ساختارهای ایجاد یک بانک، رعایت قوانین و تامین منافع عمومی از طریق عملیات بانکداری و نیز پرهیز از حضور صرف در بحث بنگاه داری ذکر کرد و افزود: در تاسیس چنین بانکی باید هدف گذاری شکل گرفته، برنامه شکل گرفته و اساس نامه شکل گرفته در آن به ترتیبی باشد که صرفا بانکی جدید در کنار بانک‌های سابق نداشته باشیم، بلکه یک بانک بسیار مفید و مقبول در کنار مردم برای اصناف و بای اقتصاد داشته باشیم.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: زنگ خطر تاسیس هر بانک یا موسسه ای، انحراف از مسیر قانونی تعبیه شده برای بانک ها خواهد بود.

 

 

/باشگاه خبرنگاران

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.