کدام بانک‌ها رفع تحریم می‌شوند؟

در متن توافق هسته‌ای وین یا به عبارت بهتر برجام نام تمام افراد، دستگاه‌ها و سازمان‌های خارج شده از تحریم نگاشته شده که در میان این اسامی نام بانک‌های ایرانی و شرکت‌های زیرمجموعه آنها که هر کدام شخصیت حقوقی جداگانه دارند، آمده است.

عصر بانک؛در نسخه انگلیسی برجام که در 159 صفحه تنظیم شده 127 بار از کلمه بانک استفاده شده است. در متن برجام از چگونگی رفع تحریم‌های بانکی سخن به میان آمده که در ادامه آن به تفکیک نام بانک‌ها و زیرمجموعه‌های هر بانک به اختصار ذکر شده است.

نکته قابل توجه آن است که در این برجام به نام بانک‌های منحل شده و ادغام شده هم اشاره شده است، تایید این مطلب ذکر نام بانک‌تات در صفحه 112 این برجام است، همچنین در کنار برخی از اسامی نماد * درج شده که نمونه این امر بانک‌تات نیز است، در پاگراف‌های پایانی این برجام نسبت به این نماد توضیح داده شده که در آن آمده است افراد و شرکت‌های آمریکایی حق ندارند با شرکت‌های نامبرده مراوده داشته باشند.

در کنار نام اکثر بانک‌های ایرانی نماد * نشسته است که با توجه به روند مذاکرات و تنظیم برجام می‌توان گفت در این توافق‌نامه بر سه تحریم کلی وضع شده شورای امنیت، اتحادیه اروپا و آمریکا توجه شده و هر کدام از شرکت‌ها و سازمان‌های ایرانی را برای آن که از تمام تحریم‌ها خارج کنند به تعداد تحریم‌های صورت گرفته نامبرده شده‌اند.

این گفته به آن معنا است که بانک تات از تحریم‌ها آمریکا نیز خارج خواهد شد، زیرا در کنار نام آن از علامت * استفاده شده است.

به طور کلی نام 32 بانک ایرانی در لیست خروج از تحریم‌ها قرار دارد.

 

نام بانک‌های گنجانده شده در برجام

بانک‌مرکزی

ملت

ملی

صنعت‌و‌معدن

رفاه

تجارت

دی

اقتصادنوین

قرض‌الحسنه‌رسالت

قوامین

توسعه تعاون

کارگشایی

بانک آینده

پست بانک

سینا

سرمایه

انصار

صادرات

مهر

سامان

پارسیان

پاسارگاد

خاورمیانه

ایران و ونزوئلا

کارآفرین

ایران‌زمین

حکمت ایرانیان

سپه

کشاورزی

مسکن

شهر

گردشگری

 

 

 

/اقتصادنیوز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.