خرج دلارهای بلوکه‌شده منتفی است

رئیس‌کل سابق بانک مرکزی با تأکید بر اینکه "ریال" نفت‌های فروخته‌شده قبلاً به دولت پرداخت شده است،‌ گفت: بعضی آقایان تصور می‌کنند برای دلارهای آزادشده باید کیسه بدوزند ولی قسمت اعظم این دارایی‌ها متعلق به خزانه و بانک مرکزی است.

عصر بانک؛محمود بهمنی در خصوص اما و اگرها درباره میزان دارایی‌های بلوکه شده ایران در خارج از کشور، اظهار داشت: بعضی آقایان تصور می‌کنند برای دلارهای آزادشده باید کیسه بدوزند ولی قسمت اعظم آن برای خزانه و بانک مرکزی است و ریال آن را قبلاً دولت دریافت کرده است.

 

وی افزود: پول (ریال) نفت‌هایی که را قبلاً فروخته بودیم و دلار آنها بلوکه شده است، توسط بانک مرکزی به دولت پرداخت شده است و با این حساب رقم دلارهای بلوکه شده مربوط به دولت که قرار است بعد از لغو تحریم‌ها آزاد شود،‌ ناچیز خواهد بود.

رئیس کل سابق بانک مرکزی با تأکید بر اینکه باید بین دلارهای بلوکه شده دولت و خزانه تفکیک قائل شد، تصریح کرد: اکثریت دلارهایی که قرار است بعد از لغو تحریم‌ها آزاد شود، مربوط به خزانه و بانک مرکزی است.

بهمنی ادامه داد: زمانی که بانک مرکزی دلارهای نفتی را پس از فروش دریافت می‌نماید بلافاصله ریال آن را به دولت پرداخت می‌کند از همین رو دولت نمی‌تواند دو بار پول نفتی را که فروخته شده، تحویل بگیرد.

وی ضمن اشاره به اینکه حق و حقوق خزانه مربوط به آحاد مردم است،‌ افزود: این‌طور نیست که بگوییم تمام دلارهای آزادشده متعلق به دولت است و الآن باید تصمیم گرفت که چطور آنها را خرج کنیم! اینها پول خزانه است.

رئیس کل سابق بانک مرکزی در عین حال این نکته را متذکر شد که نمی‌توان تمام موجودی‌های خارجی کشور را به داخل منتقل کرد چرا که برای انجام برخی خریدها و مصارف ارزی حتماً باید حساب‌های خارجی موجودی داشته باشند که بتوان از آن محل جهت واردات کالا مبلغ آن را پرداخت نمود.

 

 

/تسنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.