معرفی برترین کارآفرین آلمان درسال 2014

شرکت نوموس گلسهوته که از آغاز سال 2014 تا کنون برنده 15 جایزه متفاوت چه از نظر رضایت مشتریان و چه از نظر سنجش کیفیت شده است، در پایان سال 2014 موفقیت دیگری نیز به دست آورد.

عصر بانک؛فردیناند آدولف لانگه، متولد درسدن آلمان پسر یک ساعت‌ساز بود که در 15 سالگی برای یادگرفتن این حرفه به کشورهای سوئیس، فرانسه و انگلستان سفر کرد. پس از سال‌ها، در بازگشت به آلمان در شهر کوچک گِلَسهوته (Glashütte) در ناحیه زاکسِن (Sachsen) مستقر شد و حدود چهار سال بعد، یعنی در سال 1845 با حمایت‌های مالی پادشاه این ناحیه یک کارگاه ساعت‌سازی به راه انداخت. بعید است در آن زمان، آقای لانگه تصور می‌کرد که سال‌ها بعد این شهر کوچک به قلب صنعت ساعت‌سازی آلمان بدل خواهد شد و برخی ساکنان آن حتی تا پنج نسل در این حرفه مشغول باشند.

 

سخت می‌توان محصولی را در دنیا یافت که تا این حد روی نام شهرش حساس باشد: تنها ساعت‌هایی به «ساعت گِلَسهوته» معروف می‌شوند که حداقل 50 درصد از طراحی و ساخت آنها در این شهر و توسط یکی از کارگاه‌های آن، انجام شده باشد. برترین برندهای ساعت آلمان نیز در این شهر واقع شده‌اند و به ترتیب اهمیت عبارت است از: شرکت لانگه و پسران (Lange & Söhne)، گلسهوته اُریگینال (Glashütte Original) و نوموس گلسهوته (Nomos Glashütte).

 

اما شرکت نوموس گلسهوته با دو برند دیگر یک تفاوت عمده دارد؛ نوموس شرکتی کاملا مستقل است که به هیچ شریک تجاری سومی تعلق ندارد، درحالی‌که رقبای آن، یکی به گروه تجاری ریشامون (Richemont) و دیگری به گروه سواتچ که هر دو سوئیسی هستند، متعلقند.

 

شرکت نوموس گلسهوته که از آغاز سال 2014 تا کنون برنده 15 جایزه متفاوت چه از نظر رضایت مشتریان و چه از نظر سنجش کیفیت شده است، در پایان سال 2014 موفقیت دیگری نیز به دست آورد: مدیرعامل 45 ساله آن، اووه آِرندت (Uwe Ahrendt)، به‌عنوان برترین کارآفرین آلمان در این سال در بخش محصولات مصرفی و خرده‌فروشی انتخاب شد. برای بیان اهمیت موفقیتی که این برند آلمانی در جهان به دست آورده است همین بس که یک مجله سوئیسی می‌نویسد:

 

«امروز هر آدم خوش‌تیپی، ساعت آلمانی دستش می‌کند»!

این شرکت در سال 1990 توسط یک عکاس و مشاور آلمانی اهل دوسلدورف که به‌تازگی به گلسهوته نقل مکان کرده بود، تاسیس شد. آقای شووِرتنِر (Schwertner) در زمان آشنایی‌اش با مدیرعامل فعلی نوموس، نه پول چندانی داشت، نه از ساعت‌سازی سر رشته داشت و نه حتی سوئیسی بود! اما یک تصویر واضح و روشن داشت که باعث جلب نظر شریک آینده‌اش با گذشته نسل اندر نسل ساعت‌ساز، شد.

 

هدف آنها ساخت یک ساعت مکانیکی با کیفیت بالا و با قیمتی زیر 1000 یورو بود. هدفی که هرگز به آن دست نیافتند؛ در عوض آنچه به دست آوردند به مراتب ارزشمندتر از آن بود. آنها توانستند در مدتی نه‌چندان طولانی به یک برند درجه اول آلمانی تبدیل شوند و به رقابت با غول‌های این صنعت بروند.

 

پس از دو سال از ثبت این برند، اولین مدل آن به بازار آمد: مدل تانگنته (Tangente). این مدل که با عنوان «ساعتی برای پزشکان بدون مرز» به بازار آمد، ایده نوینی همراه خود داشت؛ از محل فروش هر یک از این ساعت‌ها، 100یورو به موسسه غیرانتفاعی پزشکان بدون مرز پرداخته می‌شود و به این ترتیب خریداران آن، این موسسه را نیز حمایت می‌کنند.

 

امروز به غیر از دو مدل از ساعت‌های طلای این شرکت که قیمتی بیش از 10 هزار یورو دارند، قیمت بقیه ساعت‌ها بین هزار تا 4 هزار یورو است و مشتریان اصلی آن آرشیتکت‌ها، هنرمندان، مهندسان و حتی سیاستمداران هستند. از نظر مدیر این شرکت، این ظریف‌ترین جزئیات یک محصول هستند که می‌توانند آن را به قدری جذاب و دوست‌داشتنی کنند که به یک همراه تا پایان عمر بدل شود. جمله «با عشق در گلسهوته ساخته شده» که درون ساعت‌های نوموس حک شده است، نشان‌دهنده این اعتقاد اوست.

 

نوموس گلسهوته با 200 کارمند، از نظر اندازه در رده شرکت‌های متوسط قرار می‌گیرد. بخش طراحی و بازاریابی این شرکت در برلین، پایتخت آلمان واقع است و سایر بخش‌ها در گلسهوته، جایی که ساخت ساعت‌ها با برترین تکنولوژی‌ها و البته با ظرافت دست انجام می‌شود. در عمل نیز، آرندت از ترکیب سنت شهر گلسهوته و طرح‌های جدید برلین، توانسته است بهترین محصول را به دست بیاورد.

 

در واقع 95 درصد از کار در این شهر کوچک صورت می‌گیرد. ساعت کاری از 6:30 تا 15:15 عصر است و در تمام این مدت کارمندان در نهایت تمرکز مشغول ساخت و سرهم کردن اجزای ساعت‌ها هستند. ساخت و تکمیل هر عدد ساعت 3 هفته به طول می‌انجامد و صرف این زمان و رعایت آرامش در حین انجام کار خط مشی اصلی نوموس است.

 

فروش نوموس در عرض سه سال، یعنی از سال 2011 تا 2014، دو برابر شد و تنها در 6 ماه اول 2014، رشدی 40 درصدی را تجربه کرد. درآمد سالانه این شرکت حدود 50 میلیون یورو تخمین زده می‌شود.

 

اما در صنعت ساعت‌سازی، زیبایی تنها بخشی از موفقیت است و آنچه در پشت پرده، یکی از عوامل اصلی موفقیت یک برند است، دقت و بی‌نقصی در نشان دادن زمان است. ممکن است برای بسیاری از ما که با پیچیدگی موتور ساعت‌ها آشنا نیستیم، این مساله چندان مهم جلوه نکند. موتور ساعت‌های امروزی یا الکترونیکی هستند یا مکانیکی.

 

ساعت‌های الکترونیکی که به قیمت‌های ارزان‌تری یافت می‌شوند با باتری کار می‌کنند که وظیفه ارتعاش کریستال کوارتز را بر عهده دارد. اما موتور ساعت‌های مکانیکی که بدون نیاز به باتری کار می‌کند، پیچیده‌تر هستند. تنظیم دقت و به اصطلاح کالیبره کردن موتور ساعت‌های مکانیکی چنان دشوار است که در دنیا شاید تعداد دارندگان تکنولوژی برای ساخت چنین موتورهای دقیقی، حتی به تعداد انگشت‌های یک دست هم نرسد.

 

در واقع آنچه بسیاری از برندهای مطرح را به غول‌های ساعت‌سازی دنیا مانند سواچ وابسته می‌کند، همین قلب تپنده ساعت‌ها است. در این بین مدیرعامل شرکت نوموس در بهار سال گذشته با خبری جدید، بسیاری از بازیگردانان این صنعت را شگفت‌زده کرد. نوموس توانسته بود تکنولوژی ساخت موتور جدید و انحصاری خود را به ثبت برساند. این تکنولوژی که با عنوان «سیستم نوسانی نوموس» معرفی شده است، این شرکت را به‌طور کامل مستقل ساخته و آن را از هر مونوپولی موجود در این صنعت خلاص کرده است.

 

این تکنولوژی پس از هفت سال تحقیق و آزمایش و با سرمایه‌گذاری بیش از 11 میلیون یورو به دست آمده است که بخشی از آن را مدیرعامل، خود تامین کرده است و بخشی از آن را دو بانک محلی، سرمایه‌گذاری کرده‌اند. حالا نوموس به برندی آلمانی تبدیل شده است که محصولاتش را 100 درصد در کارگاه خود تولید می‌کند و این بزرگ‌ترین دستاورد برای مدیرعامل آن است.

 

اکنون مدیرعامل این شرکت در پی توسعه آن است. وی معتقد است برای موفقیت، لازم نیست برای حضور در هر کشوری تلاش کند، بلکه لازم است بازارهایی را شناسایی کند که مشتریان این دست از ساعت‌ها در آنجا به دنبال‌شان هستند.

 

در حال حاضر تمرکز او بر آمریکا است و در این کشور دفتر فروشی را افتتاح کرده است که انتظار می‌رود تا 30 درصد رشد برای این شرکت به همراه بیاورد. هرچند برای رشد سریع‌تر راه‌های دیگری نیز وجود دارند؛ آرندت دائما از سوی سرمایه‌داران و گروه‌های بزرگ از سراسر دنیا برای خرید این شرکت، پیشنهاد دریافت می‌کند، اما همگی با پاسخ منفی وی مواجه می‌شوند. اووه آرندت می‌خواهد آقای خودش باقی بماند و قصد ندارد مانند دو رقیب همسایه‌اش به گروه‌های تجاری دیگری بپیوندد.

 

محیا کربلایی

تحلیلگر اقتصادی و کسب‌وکار

/دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.