سرمایه گذاری بر روی سکه و ارز در هفته توافق هسته ای چقدر سود داشت؟

بازار طلا و ارز هفته گذشته را به گونه ای سپری کرد که کمتر کسی آن را پیش بینی می کرد. توافق هسته ای که ماه ها انتظار آن در بازار وجود داشت، نهایی شد اما واکنش بازار به آن اندکی عجیب بود.

عصر بانک؛قیمت دلار و سکه تا قبل از توافق هسته ای و تحت تاثیر اخبار امیدوارکننده آن کاهش یافت اما پس از اعلام توافق به یکباره تغییر مسیر دادند تا افزایش قیمت جایگزین روند نزولی شود.

 

فعالان بازار اینگونه تحلیل کردند که پایان انتظار برای شکل گیری توافق موجب ورود تقاضا به بازار  و افزایش قیمت شد. در شرایطی که هنوز به طور عملی آثار توافق در عرضه بازار تاثیر نگذاشته، تقاضا برای خرید ارز با افزایش مواجه شده است که همین موضوع قیمت ها را با افزایش مواجه کرد البته در روز پایانی هفته گذشته بازار کنترل شد و روند صعودی قیمت ها نیز کنترل شد تا نوسانات در آرامش بیشتر و بدور از هیجان دنبال شود. برآیند نوسان قیمت دلار و سکه به گونه ای بود که طی هفته گذشته دلار اندکی ارزان و سکه اندکی گران شد.

 

در طول هفته گذشته دلار در کمترین نرخ به 3 هزار و 180 تومان رسید اما در نهایت هفته را با قیمت 3 هزار و 237 تومان به پایان رساند. در حالی که روز پاینی هفته ماقبل را با نرخ 3 هزار و 244 تومان به پایان رسانده بود. این موضوع نشان از کاهش 7 تومانی قیمت دلار طی یک هفته گذشته دارد.

 

بر این اساس پول آمریکایی حدود 0.2 درصد ارزان شد تا دارندگان این ارز به این میزان ضرر کرده باشند. این آمار نشان می دهد که هر 10 میلیون تومان سرمایه گذاری در بازار ارز طی یک هفته گذشته ضرر 20 هزار تومانی برجای گذاشته است.

 

در هفته گذشته بانک مرکزی قیمت دلار را همچنان افزایش داد و به 2 هزار و 953 تومان رساند. فاصله نرخ رسمی و بازار آزاد به 284 تومان رسید تا این دو نرخ کمتر از 10 درصد با یکدیگر فاصله داشته باشند.

 

هفته گذشته در بازار طلا و سکه اما قیمت ها بعد از کاهش چشمگیر قیمت، در پایان عفته رو به افزایش گذاشت تا هر سکه بهار آزادی بعد از کاهش به قیمت 864 هزار تومانی رو به افزایش گذاشت و به 875 هزار تومان رسید. این در حالی است که بهای سکه در روز پایانی هفته ماقبل آن به 872 هزار تومان رسیده بود.

 

بر این اساس قیمت سکه طی یک هفته 3 هزار تومان گران شده است. این آمار نشان می دهد که بازدهی 0.34 درصدی برای دارندگان سکه رقم خورده است. سرمایه گذارن در این بازار به ازای 10 میلیون تومان سرمایه گذاری در این هفته 34 هزار تومان سود کرده اند.

 

در طول هفته گذشته بازار سرمایه که بازار موازی با طلا و ارز محسوب می شود بازدهی 3.1 درصدی را تجربه کرد.

 

این آمار نشان می دهد که در میان بازارهای طلا، ارز و سرمایه، بازار سرمایه سودده ترین بازار بوده است و بازار طلا دومین بازار سودده لقب گرفت بازار ارز اما به عنوان بازار زیان ده معرفی می شود.

 

 

/اقتصادنیوز

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.