با هزینه 2 میلیون تومانی ، 712 هزار تومان چگونه قدرت پس انداز دارد؟

مشاور کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور با تأکید بر اینکه قدرت خرید کارگران روزانه رو به افول است گفت:با هزینه سبد معیشت 2میلیون و300 هزار تومانی چگونه با 712هزار تومان می‌توان پس انداز کرد؟

عصر بانک؛علی خدایی درباره اینکه چرا سال گذشته که ارقام مرکز آمار نشان داد هر 1000 تومان سال 1384 حال قدرتش به 273 تومان رسیده است و اکنون این وضعیت بدتر شده خواستار جبران عقب ماندگی مزد کارگران نیستند گفت:قرار بود از سال 83 به بعد هر ساله افزایش هایی به منظور جبران عقب افتادگی مزدی کارگران برای جبران افت قدرت خرید اعمال شود یعنی به مدت4سال و هر سال 10درصد مازاد بر تورم به دستمزد افزوده شود تا عقب ماندگی دوران جنگ جبران شود.  متاسفانه در اواخر سال 83 از سوی مجلس به بهانه تثبیت قیمت ها، این طرح متوقف شد.

 

 وی ادامه داد:رئیس جمهور قبل و بعد از روی کارآمدن خود وعده داده بودند دستمزد کارگران مطابق نرخ تورم افزایش می‌یابد، اما این موضوع عملیاتی نشد. برای سال 93 تورم به میزان 35 درصد بود و حقوق 25 درصد افزایش یافت.از دیگر وعده هایی که جامعه کارگری همچنان منتظر آن است این است که قرار بود ربیعی لبخند بر روی لب کارگران بیاورد اما همچنان منتظر ایجاد لبخند هستیم. وعده آقای 17تن مبنی بر ایجاد ظرفیت پس انداز برای کارگران عملیاتی نشد.

 

خدایی گفت: در جریان تعیین مزد 94 به شدت پیگیر وعده معاون روابط کار مبنی بر ایجاد قدرت پس انداز برای کارگران بودیم که هیچ طرحی ارائه نشد.کارگران برای حفظ قدرت خرید کارگران پیشنهاد دادیم که تأثیر تورم بر سبد هزینه خانوار را معادل ریالی محاسبه و به کارگر پرداخت کنیم که عقب ماندگی 366 هزار تومانی را مطرح کردیم تا طی فرمولی محاسبه و به حداقل دستمزد کارگران اضافه شود اما عملیاتی نشد.

 

 مشاور کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور افزود: حداقل مزد کارگران حداکثرجوابگوی یک سوم ماه آنهاست. زمانی که سبدهزینه خانوار را برای سال 93 به میزان 2میلیون 300 هزار تومان محاسبه کرده‌ایم. با دستمزد 712 هزار تومانی یا همان یک میلیون تومانی چگونه کارگر امکان پس انداز دارد؟!

 

وی با اشاره به اینکه قدرت خرید کارگران روزانه رو به افول است اظهار کرد: وزیر اقتصاد در جلسات تعیین مزد 94 تأکید می کردند که هیچ گونه افزایش قیمتی در طول سال 94 نخواهیم داشت. اما اکنون شاهد افزایش قیمت در زمینه های مختلف هستیم. یعنی تمام پیش بینی هایی که برای افزایش مزد کارگران در نظر گرفته بودیم با میزان افزایش قیمت کالاها در 3ماه اول سال 94 از بین رفته است.

 

 

/تسنیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.