حتی اگر بسیار پرمشغله هستید، مدام شکایت نکنید

شما تلاش می‌کنید چه جوابی بدهید وقتی که می‌شنوید «من مشغولتر هستم، به من بیشتر پیشنهاد می‌شود و من موفقتر هستم»؟

عصر بانک؛همه ما بسیار گرفتار و مشغول به کار خود هستیم؛ در حقیقت، می‌توان گفت که خسته و کوفته هستیم و تلاش می‌کنیم که سرمان را زیر آب سرد بگیریم تا کمی آرام شویم.» اینها پاسخهای مشترکی است که مدیران و کسانی است که بسیار مشغول کارشان هستند، به کار می‌برند. اما ماجرا را می‌توان دقیق‌تر شکافت؛ بسیار پیش آمده است که افراد در پاسخ به سر نزدن به فرد دیگری یا انجام ندادن کاری که قول داده بودند، می‌گویند که در یک هفته گذشته بسیار گرفتار فلان کار بوده‌اند؛ کاری بی ربط مثلا تمرین آتش‌نشانی. یا وقتی که از یک دوست سراغ می‌گیرید و می‌گویید که مهلت انجام کارش تمام شده، خود را خیلی مشغول و گرفتار نشان می‌دهد و نه تنها به کاری که باید انجام می‌داده اشاره نمی‌کند بلکه مثلا می‌گوید: «من خیلی سرم شلوغ است، می‌توانی یک جا در یک هتل برای من رزرو کنی؟»

 

به گزارش هاروارد بیزینس ریویو، بسیاری از این پاسخها برای این است که از دیگران پیشی بگیریم. وقتی که گفته می‌شود «من از تو گرفتارتر هستم» یعنی من مهمتر هستم یا زمان من ارزشمندتر است یا من در مسابقه پایان‌ناپذیر موشها در جعبه صفر (جعبه‌ای که موشها برای گیر آوردن غذا از هم سبقت می‌گیرند)، برنده می‌شوم. شما تلاش می‌کنید چه جوابی بدهید وقتی که می‌شنوید «من مشغولتر هستم، به من بیشتر پیشنهاد می‌شود و من موفقتر هستم»؟

 

مسئله این است که پاسخهای این گونه باعث می‌شود که ارتباطات، روابط انسانی و تعاملها از بین برود. هر کسی از جنبه‌هایی گرفتار کار خود و پرمشغله است. ممکن است فرد مشتریان و مراجعان زیادی داشته باشد، ممکن است یک کسب و کار جدید را شروع کرده باشد یا فرزندش به تازگی به دنیا آمده باشد. نکته این است که با یک وقت محدود و درخواستهای بی‌پایان برای آن وقت محدود، خیلی راحت است که فرد تمام وقت، بشقابش را با فعالیتهایی پر کند. اما این به این معنی نیست که باید این کار را انجام بدهید.

 

پذیرش این که «پرمشغله» بودن بسیار جذاب، نشانه اهمیت یا قابل توییت و انتشار در سایتهای شبکه‌های اجتماعی است، احمقانه است. لاف زدن درباره گرفتاریهای خود و گفتن مداوم این که چقدر گرفتار هستیم، باعث می‌شود که ما رابطه مهم خود با خانواده و دوستانمان را از دست بدهیم و به همان میزان، اوقات شخصی خود را نیز کاهش دهیم. به همان میزان که بیشتر درباره این که چقدر پرمشغله هستیم صحبت می‌کنیم، در قسمت کردن احساساتمان با خانواده و دوستان و بحث کردن درباره مسایل مهم ناتوان می‌شویم و نمی‌فهمیم که گرفتار و مشغول بودن امری است که می‌توان برای مدتی آن را کنار گذاشت و به آن اشاره نکرد.

 

ما اصلا نمی‌خواهیم میزان اهمیت حجم کاری افرادی را که بسیار گرفتار هستند، کم کنیم. ولی وقتی که این گرفتار بودن به یک مکانیزم و روش برای بالا و پراهمیت جلوه دادن افراد تبدیل می‌شود، می‌تواند باعث قطع رابطه در موارد مهم شود. از طرف دیگر، ممکن است که مشکل بزرگتر هم بشود؛ وقتی که کسی در دور و بر ما «خسته و کوفته» است، اگر ما هم بسیار سخت و بدون پایان کار نکنیم، به راحتی احساس گناه می‌کنیم. وارد شدن در چنین رقابتی باعث می‌شود که آب بیشتری در این دریایی که همه تلاش می‌کنند در آن شنا کنند، ریخته شود و احساس ناخوشایند به دیگران نیز سرایت کند. این احساس ناخوشایند عقب ماندن از دیگران، روی سلامت روانی افراد تاثیر جدی می‌گذارد. برای این که از خطرات چنین تاثیراتی در امان بمانید، توصیه‌های زیر را بخوانید:

 

1- هوشمندانه کار کنید، نه شدید

 

این که شما 15 ساعت در دفتر کار خود می‌مانید و چشمانتان خشک می‌شود و تمرکز خود را از دست می‌دهید، به این معنی نیست که شما هوشمندانه کار می‌کنید. سئوال این جاست که وقتی 15 ساعت مداوم پشت میز خود بدون استراحت می‌نشینید، چقدر خروجی مفیدی دارید و چقدر وقت خود را هدر داده‌اید؟ این که شما چه کارهایی باید انجام بدهید، بسیار مهمتر است از این که چه کارهایی را می‌توانید انجام بدهید. این یک بحث درباره استراتژیک بودن است. در بسیاری از مواقع شنونده راغب است که درباره موفقیتهای یک صاحب کسب و کار درباره مهارتهای مدیریت زمان او بشنود، نه این که او مدام ابراز نارضایتی کند درباره این که چه کارهایی را نتوانسته است انجام دهد.

 

2- وقت خود را کنترل و محدود کنید

 

وقتی که فرد زمان خود را کنترل و محدود می‌کند، تمرکز بیشتری دارد و احساس می‌کند که مفیدتر بوده و زمان خود را کمتر برای کارهای با اولویت پایین‌تر هدر داده است. اگر شما 45 دقیقه روی پروژه اصلی کار خود تمرکز کنید، حتی اگر آن کار را کامل انجام ندهید، بسیار بهتر است از این که ساعتها از یک شاخه به شاخه دیگر بپرید.

 

3- از یک برنامهریز استفاده کنید

 

اگر شما واقعا گرفتار و پرمشغله هستید، از یک برنامه‌ریز مجازی یا یک فرد برنامه‌ریز استفاده کنید تا مسایل را وارد تقویم کاری شما کند. گاهی مسئله مهم این است که برای انجام یک کار، زمانش را پیدا کنید وگرنه انجام آن خیلی مشکل بزرگی نیست.

 

4- کارهای اضافی را حذف کنید

 

گاهی ممکن است جلساتی و کارهایی داشته باشید که خیلی لازم نیستند؛ می‌توانید جلسات و ملاقاتهایی را که جالب، بدون بازده، غیر مفید برای گسترش کسب و کار هستند، حذف کنید تا تقویم شما کمی خالی شود.

 

این توصیه‌ها گفته شد برای این که بدانید که همه ما به طرز عجیبی خواهان این هستیم که در بیش از حد درمانده و بیچاره نشان بدهیم. اما دفعه بعد که با یک دوست صحبت می‌کنید و می‌خواهید برای او از این که چقدر گرفتار و مشغول به کار هستید حرف بزنید، از خود بپرسید که چرا باید این کار را بکنید. تلاش کنید صحبت خود را کمی از مدام گله کردن درباره این که به کارهایتان نمی‌رسید یا کارتان زیاد است، منحرف کنید. با این کار، ممکن است خودتان را کمتر غرق شده بیابید و کمتر احساس کنید که زیر کارهایتان در حال له شدن هستید. با این کار، دست کم احساس می‌کنید که کمتر نیاز دارید که همیشه درباره پرمشغله بودنتان صحبت کنید و احساس بهتری به خود و زندگی خود خواهید داشت. 

 

 

/صدای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.