حضور بانک ها و شرکتهای بیمه بین المللی در ایران بعد از لغو تمام تحریم ها

رویترز طی گزارشی نوشت: به دنبال جریمه های سخت نهادهای نظارتی آمریکا، بعید است که بانک های بین المللی و شرکت های بیمه تا پیش از لغو کامل تحریم های مرتبط با آنها در ایران حضور یابند.

عصر بانک؛به نقل از رویترز، بانک های بین المللی و اکثر شرکت های بیمه گر احتمالا از برای مدتی از همکاری با ایران خودداری خواهند کرد چراکه نگرانند علی رغم توافق هسته ای، با جریمه های بیشتر از سوی نهادهای نظارتی آمریکا مواجه شوند.

 

ایران با جمعیت 80 میلیون نفری و تولید سالانه 400 میلیارد دلاری، پس از ظهور روسیه از ویرانه های اتحاد جماهیر شوروی در بیش از دو دهه گذشته، بزرگ ترین اقتصادی است که مجددا به سیستم تجاری و مالی جهانی بازخواهد گشت.

 

اما درحالی که ایران تلاش می کند تا از تحریم ها رهایی یابد، بسیاری از این تحریم ها احتمالا ماه ها پابرجا خواهد ماند و آنهایی که برداشته می شوند درصورت نقض توافق می توانند به سرعت بازگردند.

 

برای مثال، محدودیت های بانکی آمریکا و اروپا زمانی برداشته خواهند شد که آژانس بین المللی انرژی اتمی پایبندی ایران به تعهداتش را تایید کند.

 

لایه های تحریم ها نیز نظیر قانون ضدپولشویی آمریکا می شود و هرگونه تخطی از آن می تواند به محروم شدن بانک ها از سیستم تسویه دلاری آمریکا منجر شود.

 

به گفته دی ای ویلسون وکیل و از مقامات سابق وزارت خزانه داری آمریکا، یک تردید واقعی وجود دارد که دلایل درستی نیز دارد… بانک ها نمی خواهند با مشکل روبرو شوند.

 

نشانه های اولیه از گشایش مالی دیده می شود. برای نخستین گام در عادی سازی روابط تجاری میان ایران و انگلیس، آژانس اعتبارسنجی صادراتی انگلیس اعلام کرد که در نظر دارد تا اعتبار ایران در این مورد را مورد بررسی قرار دهد.

 

اما داچ بانک بزرگ ترین بانک آلمان به لحاظ دارایی، اعلام کرد: انجام مبادلات تجاری با ایران را زمانی مدنظر قرار خواهد داد که تحریم ها برداشته خواهد شد.

 

این بانک در بیانیه ای اعلام کرد: «داچ بانک به تمامی تحریم های آمریکا و اروپا همچنان پایبند خواهد ماند… این بانک به دقت اجرای توافق هسته ای و تحریم های مرتبط را رصد می کند و در صورت برداشته شدن تحریم ها در حوزه های مرتبط با این بانک موضع خود را مورد بررسی مجدد قرار خواهد داد.»

 

داچ بانک هنوز با مقامات آمریکا در مورد اتهامات نقض احتمالی تحریم های مبادله با ایران به مصالحه دست نیافته است. این بانک طی 3 سال گذشته تاکنون 9 میلیارد یورو (9.8 میلیارد دلار) جریمه پرداخت کرده است و با جریمه های بیشتری به آمریکا در مورد ایران مواجه شده است.

 

کامرزبانک دومین بانک بزرگ آلمان نیز از اظهارنظر در این رابطه خودداری کرد. این بانک در ماه مارس موافقت کرد تا به مقامات آمریکایی 1.45 میلیارد دلار جریمه بپردازد.

 

به گفته منابع صنعتی، بانک های انگلیسی نیز با توجه به تجربیات گذشته احتیاط می کنند. اچ اس بی سی در سال 2012 توسط نهادها نظارتی آمریکا 1.9 میلیارد دلار جریمه شد. استاندارد چارتر 667 میلیون دلار در سال 2012 به نقض تحریم های آمریکا پرداخت کرد و مجبور شد 300 میلیون دلار دیگر پس از افشای نقض های بیشتر بپردازد.

 

مدیر یک بانک بزرگ مستقر در خارج از آمریکا در این باره گفت:«بعید است که بانک های بین المللی تا روشن شدن قوانین اساسی در زمینه بانکداری از سوی آمریکا، به سوی ایران روانه شوند.»

 

بانک های آمریکایی جی پی مورگان و سیتی گروپ از اظهارنظر در این باره خودداری کردند.

 

در زمینه بیمه کشتی ها نیز، کلوپ بین المللی پی اند آی که متعهد به فراهم کردن پوشش بیمه ای 95 درصد ناوگان نفتکش های در جهان است، اعلام کرد: بسیار دشوار است که بگوییم چه زمانی قوانین اتحادیه اروپا و آمریکا تغییر می کند یا به جای اول خود باز می گردد.

 

«در این میان، کلوپ های بیمه باید به اعضای خود توصیه کنند که در صورت تمایل به تجارت با ایران، با نهایت احتیاط عمل کنند و پیش از عقد قراردادهای تجاری، همچنان از توصیه ها و مشاوره های مستقل بهره بگیرند.»

 

 

/فارس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.