حاشیه سود ساخت و ساز چقدر است؟

با کاهش هزینه‌ها و تورم هزینه‌های تولید نیز کاهش خواهد یافت و می‌توان امیدوار بود که مسکن با قیمت مناسب تری تولید و عرضه شود

عصر بانک؛درحالی که بعد از به توافق رسیدن ایران با کشورهای 1+5 بسیاری از مردم منتظر یا نگران شوک افزایش قیمت در برخی بازارها از جمله بازار مسکن هستند، عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان مسکن معتقد است که ‌وضعیت کنونی بازار مسکن، ارتباط چندانی با مسائل خارجی و تحریم‌ها ندارد و احتمال جهش قیمتی در این حوزه، دور از تصور است.

 

ایرج رهبر  تصریح کرد: نکته‌ای که باید در مورد بازار مسکن در دوران پساحریم به آن خوشبین باشیم این است که این توافق و رونق اقتصادی حاصل از آن می‌تواند به رونق این بخش نیر بینجامد و بخش مسکن را از رکود خارج کند.

 

عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان گفت: جهش قیمتی مسکن در دوران پساتحریم دور از تصور است.

 

وی ادامه داد: در این دوران می‌توان امیدوار بود که قدرت خرید مردم افزایش یافته و تورم موجود در جامعه نیز کاهش پیدا کند و به این ترتیب قیمت عرضه و تقاضای مسکن با هم همخوان‌تر شود و در نتیجه شاهد رونق بازار مسکن نیز باشیم.

 

رهبر تصریح کرد: حوزه مسکن، حوزه‌ای داخلی محسوب می‌شود و تولید در آن هیچ‌گاه ارتباط زیادی با مسائل خارجی و تحریم‌ها نداشته است.

 

به گفته او، درحال حاضر تنها پنج درصد در حوزه نیازهای خود به خارج از کشور وابسته است و در حوزه مصابح و نیروی انسانی این بخش خودکفاست و با رفع تحریم ها، همین 5 درصد نیز با هزینه کمتری فراهم می‌شود و با توجه بع امید برای کاهش تورم در کشور نیز، هزینه ساخت مسکن، می‌توان امیدوار بود که کاهش ساخت مسکن در کشور نیز کاهش یابد که البته باید برای آن زمان در نظر گرفت چرا که لغو تحریم‌ها زمان‌بر است و هنوز توافق قطعی نشده است.

 

با این حال، سایه بلاتکلیفی ناشی از به نتیجه نرسیدن مذاکرات نسبتا رفع شده است و فعالان اقتصادی چشم انداز روشن‌تری را در اقتصاد متصور خواهند بود و همین می‌تواند به رونق اقتصادی کمک کند.

 

عضو هیات مدیره کانون سراسری انبوه سازان مسکن افزود: با کاهش هزینه‌ها و تورم هزینه های تولید نیز کاهش خواهد یافت و می‌توان امیدوار بود که مسکن با قیمت مناسب تری تولید و عرضه شود.

 

این کارشناس بازار مسکن، توافق و رفع تحریم ها را فرصت مناسبی برای گسترش مبادلات خدمات فنی و مهندسی دانست و گفت: مشکلات نقل و انتقال پول، صدور ضمانت‌نامه صادرات خدمات فنی و مهندسی را با مشکل مواجه کرده بود که با حصول توافق می‌توان این حوزه را گسترش داد.

 

رهبر سرمایه‌گذاری در دوران پساتحریم در بازار مسکن را به دلیل اعتبار و ارزشی که زمین در دنیا و به‌خصوص در ایران دارد، یک سرمایه‌گذاری معتبر و مطمئن دانست و افزود: حاشیه سود بازار مسکن نیز معمولا مناسب است و مجموع این مسائل می‌تواند مشوق‌هایی برای جذب سرمایه‌های داخلی و سرمایه‌گذاران خارجی باشد.

 

 

/خبرآنلاین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.