خواب‌های شیرین برای پول‌های بلوکه شده

میلیاردها دلار از پول های ایران در کشورهای مختلف بلوکه شده است که با رفع تحریم ها این دارایی ها آزاد خواهد شد بنابراین چنین امری بدون تبعات مثبت و منفی نخواهد بود و بی شک دولت خواب های شیرینی برای آن دارد.

عصر بانک؛طبق گفته مسئولان دولتی، با رفع تحریم ها، کنترل بازار و اقتصاد مقداری سخت خواهد بود زیرا دولت در کنار کنترل انتظارات تورمی، باید بر واردات و صادرات و همچنان پیامدهای رفع تحریم برنامه ریزی و نظارت داشته باشد.

 

کار دولت بعد از توافق سخت‌تر خواهد شد

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفت وگو بار خبرنگار اقتصادی با بیان اینکه بعد از توافق کار دولت سخت‌تر خواهد شد، گفت: با برداشته شدن تحریم‌ها تصمیمات دولت برای جلوگیری از رکود و مهار تورم سخت‌تر خواهد شد.

 

مهرداد بائوج لاهوتی میزان با بیان اینکه بعد از توافق و سرازیر شدم میلیاردها پول به سوی کشور هیچ مشکلی برطرف نخواهد شد، افزود: تصمیم گیری برای این اتفاق که باید این پول‌ها در چه راستایی سرمایه گذاری شود؟ آیا باید به نقدینگی تبدیل شود؟ صرف عمران شود؟ بسیار سخت است.

 

تا پایان سال هیچ رونقی ایجاد نمی شود

وی ادامه داد: البته پیش بینی می شود که تا پایان امسال هیچ  رونقی در اقتصاد ایجاد نخواهد شد و باید از بالارفتن تورم نیز پیشگیری کرد.

 

به گفته لاهوتی در نهایت بعد از توافق ایجاد تورم سنگین تر را باید در نظر بگیریم و برای آینده برنامه ریزی مناسب برای مهار رکود و تورم داشته باشیم.

 

نماینده مردم لنگرود بیان کرد: البته باید منتظر ماند تا  نتایج و اثرات رفع تحریمها را بر حوزه اقتصادی کشور مشاهده کرد.

 

افزایش واردات

مهدی تقوی کارشناس اقتصادی در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی میزان، گفت: انتظار می رود، با رفع تحریم ها، واردات رشد پیدا می کند که کاهش قیمت دلار و تورم را به همراه دارد.

 

وی گفت: تغییر قیمت دلار به عوامل مختلفی بستگی دارد، با این حال، در صورتی¬که افزایش صادرات نفتی و رشد درآمدهای نفتی رخ دهد پیش بینی می¬شود دلار زیر 3000هزار تومان کاهش یابد.

 

وی درباره قیمت ارز در دوران پس از تحریم گفت: بنا بر نظریه های پولی، نرخ تورم بالای 40درصد کشور باعث شده قیمت ارز به شدت افزایش یابد.

 

وی ادامه داد: از طرفی هم این افزایش تورم با افزایش حجم پول داخلی همراه بود در حالی که عرضه ارز به این میزان افزایش نیافت بنابراین ارز گران شد.

 

این کارشناس اقتصادی افزود: کاهش تورم تا 15درصد در سال گذشته منجر به کاهش قیمت ارز می شود اما نمی توان مشخص کرد تا چه میزان کاهش می یابد.

 

تقوی اقتصاددان گفت: به هر حال، در دوران پس از تحریم قیمت دلار در دوران پس از تحریم به زیر 3000 تومان می رسد.

 

این اقتصاددان بیان کرد: با لغو احتمالی تحریم، واردات افزایش یافته و تورم کم می شود بنابراین دلار ارزان می شود. با این حال، نباید از تأثیر افزایش صادرات نفت بر کاهش قیمت دلار چشم پشی کرد.

 

تقوی افزود: تمدید شدن مذاکرات هسته ای باعث شده انتظارات جامعه برای تغییر قیمت دلار عقلایی باشد به این ترتیب، کاهش قیمت آن شوکی به بازار وارد نکند.

 

 

/میزان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.